Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2825259_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-1018
Den 14. februar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 404 (MOF alm. del) stillet 23. januar 2024 efter ønske
fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 404
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange miljøzoneovertrædelser Miljøstyrelsen konstaterede i 2023,
herunder hvor mange overtrædelser udenlandske vognmænd var ansvarlige for?”
Svar
Kørsel i danske miljøzoner kontrolleres med kameraer opsat på en række kontrolpunkter. Kameraerne
anvender teknologi, der kan genkende nummerplader og disse oplysninger sammenstilles med
oplysninger fra køretøjsregistre i Danmark og udlandet. Kontrollen er suppleret med mobile enheder.
Hvis der er fuld adgang til køretøjsregistrene, får Miljøstyrelsen oplysninger om både køretøjets tekniske
specifikationer og ejerforhold.
På nuværende tidspunkt har Miljøstyrelsen fuld adgang til
køretøjsregistre i Sverige, Norge, Finland, Italien, Letland, Portugal og Danmark.
Adgangen til de udenlandske køretøjsregistre er baseret på bilaterale aftaler. De nuværende aftaler
dækker ca. halvdelen af de udenlandske køretøjer, der færdes i de danske miljøzoner.
Når det
konstateres, at køretøjer fra et af de syv lande overtræder miljøzonereglerne, udsteder Miljøstyrelsen et
administrativt bødeforlæg.
Hvis der tvivl om identifikation af køretøjet, hvilket fx sker, hvis
nummerpladen ikke kan læses tydeligt, da henlægges sagen. Der føres dog ikke statistik med antallet af
henlagte disse sager, men det vurderes, at der er tale om relativt få sager.
For visse lande er der adgang til køretøjsregistre, hvor kun de tekniske specifikationer kan konstateres
(om der er partikelfilter monteret og køretøjets euronorm). Men det er ikke muligt at indhente
oplysninger om køretøjets ejerforhold. I disse tilfælde kan det kun konstateres, at der er sket en
miljøzoneovertrædelse, men på grund af de manglende ejeroplysningerne, kan der ikke udstedes et
administrativt bødeforlæg. Disse sager registreres ikke på nuværende tidspunkt. Det bliver heller ikke
registreret i de tilfælde, hvor der hverken er adgang til de tekniske data eller ejerforhold i et lands
køretøjsregister. Det vides derfor ikke, hvor stort det samlede sagsomfang af disse sager er.
Miljøstyrelsen udstedte i 2023 i alt 14.684 administrative bødeforelæg for overtrædelser af
miljøzonereglerne (alle køretøjstyper). Udenlandske lastbiler og busser stod for 90 administrative
bødeforelæg i 2023. Det bemærkes, at et køretøj registreres hver gang, det kører ind i en zone, men der
udstedes højst et bødeforlæg pr. døgn pr. køretøj.
Spørgsmålet om inddrivelse af bøder over landegrænser bliver i øjeblikket behandlet i EU. Europa
Kommissionen fremsatte den 1. marts 2023 et forslag til ændring af det såkaldte CBE-direktiv, der
navnlig har til formål at gøre det nemmere for medlemslandene at håndhæve trafiksikkerhedsrelaterede
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 405: MFU spm. om, hvor mange konstaterede miljøzoneovertrædelser Miljøstyrelsen har valgt at henlægge, fordi styrelsen ikke har haft adgang til de relevante registre i udlandet
færdselslovsovertrædelser begået med udenlandske køretøjer. I forbindelse med forhandlingerne af
direktivforslaget har bl.a. Danmark gjort gældende, at direktivets anvendelsesområde bør udvides
yderligere, så det omfatter bl.a. overtrædelse af regler om kørsel i miljøzoner. Hvis Danmarks holdning
imødekommes vil det være et vigtigt skridt mod et mere effektivt inddrivelsessystem for
miljøzoneovertrædelser i Danmark begået med udenlandske køretøjer. Rådet har den 4. december 2023
vedtaget en generel indstilling, der omfatter miljøzoner. Forslaget er nu i trilogforhandlinger i Europa
Parlamentet.
Miljøministeriet er således opmærksom på, at der løbende sker en udvikling både nationalt og på EU
plan. Miljøministeriet har fokus rettet mod at påvirke EU-reguleringen, så den giver grundlag for en
mere effektiv håndhævelse af reglerne og Miljøministeriet er herudover opmærksom på nye
muligheder for bilaterale aftaler om fuld adgang til køretøjsregistrer.
Magnus Heunicke
/
Morten Pedersen
2