Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2825043_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 486
Den 14. februar 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 371 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 17. januar 2024. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 371 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren kommentere Landbrug og Fødevarer og SPF Danmark A/S's præsentation om beredskab
for væltede grisetransporter, jf. MOF alm. del - bilag 212?”
Svar
Jeg er positiv over, at de relevante parter er gået sammen i et forsøg på at løfte den vigtige problemstil-
ling som væltede dyretransporter udgør. Inden for Fødevareministeriets ressort deltager Fødevaresty-
relsen i beredskabsgruppen for væltede dyretransporter.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet et bidrag fra Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Samarbejdet mellem offentlige myndigheder, NGO’er og private virksomheder har til formål at styrke
beredskabet ved ulykker med dyretransporter. Gruppen arbejder blandt andet med forebyggelse af ulyk-
ker gennem oplysning, træning af involverede parter i håndtering af ulykker og udvikling af action cards,
som angiver forslag til håndtering ved hændelser eller kritiske situationer.
Fødevarestyrelsen deltager løbende i gruppens møder, hvor årsager til ulykker drøftes, indsatserne sy-
stematisk evalueres og læring opsamles med henblik på at optimere beredskabet. I netværket bidrager
Fødevarestyrelsen blandt andet med viden om godkendte aflivningsmetoder eller andre regler, som lig-
ger inden for Fødevarestyrelsens ressortområde. Fødevarestyrelsen har ligeledes bistået i undervisning
af en stor gruppe praktiserende dyrlæger, som løser opgaver ved ulykkesstedet, herunder vurdering af
dyrenes skader, aflivning, vurdering af transportegnethed mv.”
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg desuden indhentet et bidrag fra Transportministeriet for
så vidt angår de dele af præsentationen, der falder ind under Transportministeriets lovgivningsområde.
Transportministeriet har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen deltager i beredskabsgruppen
og har været med fra starten. Trans-
portministeriet har derfor sendt præsentationen til de to styrelser med henblik på at få deres bemærk-
ninger.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om kommentar til Landbrug og Fødevarer og SPF Danmark A/S's præsentation om beredskab for væltede grisetransporter
Transportministeriet kan på den baggrund oplyse, at præsentationen er retvisende og giver et godt over-
blik over de emner og indsatser, der er drøftet og håndteret i netværket.
Vejdirektoratet har oplyst, at især tiltagene med action cards hos politiet, dyrlægenetværk og det frivil-
lige branchenetværk har været medvirkende til at optimere arbejdsgangene og dermed hurtigere gen-
oprette fremkommeligheden. Ligeledes er der systematisk opfølgning på hændelser, så procedurerne
løbende kan blive justeret efter behov.
Færdselsstyrelsen har oplyst, at efter regler på Transportministeriets lovgivningsområder svarer sikker-
hedskravene omkring lastbiler og påhængskøretøjer til dyretransporter generelt til alle andre lastbiler,
som udfører andre typer af konventionelle transporter på danske veje. Dvs. der er de samme krav til
dimensioner, bremser og styretøj, som til alle andre lastbiler og påhængskøretøjer. Generelle krav til
køretøjer, herunder tunge køretøjer, er en del af EU-reguleringen og kan i udgangspunktet ikke fraviges
i Danmark. Ministeriet er dog bekendt med, at der på Fødevareministeriets lovgivningsområde følger
visse nærmere krav til dyretransporter og køretøjer, der anvendes hertil.
Færdselsstyrelsen bidrager i beredskabsgruppen med vurderinger af, om der som supplement til EU-
reguleringen bør indføres yderligere tekniske krav til dyretransporter med henblik på at løfte trafiksik-
kerhedsniveauet for disse transporter.”
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2