Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2821240_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 453
Den 6. februar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 353 (MOF alm. del) stillet 10. januar 2024 efter ønske fra
Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 353
”Vil
ministeren med henvisning til den mangelfulde besvarelse af MOF alm. del - spørgsmål 143 og
med henvisning til de aktuelle klimaforhandlinger snarest tage initiativ til en tiltrængt afdækning af
det skønsmæssige potentiale for at minimere den omfattende lastbiltransport med råstoffer med
tilhørende stor besparelse af CO
2
?
Svar
Miljøministeriet har kendskab til en række rapporter, der redegør for transport af råstoffer.
COWI har udarbejdet analyser af transportstrømme af råstoffer på land og på havet baseret på data fra
2020 og 2021. Af disse beregninger kan det udledes, at den gennemsnitlige transport på tværs af
regioner er ca. 32 km. Den gennemsnitlige transportafstand er størst i Region Sjælland, hvor over
halvdelen af de indvundne råstoffer afsættes i Region Hovedstaden. I de fleste regioner foregår
transporten af råstoffer dog hovedsageligt inden for regionsgrænsen.
Transportafstanden af marine råstoffer er ofte længere end på land. Det skyldes primært, at
materialerne er af en høj kvalitet, og at forekomsterne er afgrænset til bestemte områder. Derudover
forlænges transportafstandene yderligere af, at råstofferne skal fragtes med både skib og lastbil. Den
gennemsnitlige transportafstand for marine råstoffer er af COWI opgjort til 146 km, fordelt på 85 km
til søs og 61 km for kørslen på land. Sidstnævnte er dog et estimat og derfor behæftet med en vis
usikkerhed.
Copenhagen Economics har tidligere i en rapport anslået, at transportomkostninger udgør næsten 50
pct. af den samlede pris for råstoffer leveret til en bygge– eller anlægsplads. Omkostninger ved
transport af råstoffer har derfor stor betydning for råstoffernes slutpris. Dette skyldes blandt andet, at
råstoffer i sig selv har en relativt lav værdi, men en høj vægt og massefylde, hvilket betyder, at
transportomkostningerne typisk vil stige hurtigt sammenlignet med andre varetyper.
Transportomkostningerne kan derfor overstige råstoffernes værdi, så snart råstofferne skal
transporteres over længere afstande
Idet transportafstanden har stor betydning for den samlede pris, er der allerede i dag et stort
incitament til at reducere transporten af råstoffer så meget som muligt.
Magnus Heunicke
/
Kasper Rise
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk