Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2821220_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 453
Den 6. februar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 349 (MOF alm. del) stillet 10. januar 2024 efter ønske fra
Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 349
”Vil
ministeren med henvisning til svar på MOF alm. del - spørgsmål 140 tilkendegive, om regeringen
ikke finder det problematisk, at to regionale råstofplaner fra 2020 er blevet ophævet og hjemvist af
Miljø- og Fødevareklagenævnet efter flere års sagsbehandling? Er ministeren enig i, at disse lange
sagsbehandlingstider er problematiske for forsyningssikkerheden for råstoffer, og at de bidrager til at
bringe ubalance mellem udbud og efterspørgsel med deraf følgende konsekvenser for prisen på
råstoffer? Har regeringen til hensigt at reducere de uhyre lange sagsbehandlingstider for klager
eksempelvis ved at tilføre flere ressourcer til Miljø- og Fødevareklagenævnet, og/eller ved at der
sondres mellem nye tilladelser og forlængelse af tilladelser?”
Svar
Jeg er, som oplyst i svar på MOF alm. del
spørgsmål 140, opmærksom på problemstillingen. I
forhold til sagsbehandlingstiderne har jeg indhentet bidrag fra Erhvervsministeriet.
Erhvervsministeriet har indhentet bidrag fra Nævnenes Hus, som har oplyst følgende:
”Miljø-
og Fødevareklagenævnet, der er en uafhængig domstolslignende klageinstans, der
sekretariatsbetjenes af Nævnenes Hus, har i perioden fra den 23. juni 2023 til og med den 20.
december 2023 underkendt tre råstofplaner, idet nævnet i forbindelse med sin retlige prøvelse, jf.
råstoflovens § 13, stk. 1, har vurderet, at råstofplanerne i forhold til et eller flere konkrete
graveområder er i strid med EU-retslige regler eller lider af en væsentlig retlig mangel. Dette vil efter
de gældende regler i almindelighed føre til ophævelse og hjemvisning af den samlede plan, idet en
råstofplan forvaltningsretligt er én samlet plan. Nævnets afgørelser om råstofplanerne kan indbringes
for domstolene.
Nævnenes Hus kan oplyse, at sagsbehandlingstiden for de tre omtalte råstofplaner gennemsnitligt var
22,5 måneder. Sagsbehandlingstiden skal ses i lyset af råstofplanernes særlige omfang og kompleksitet
sammenlignet med andre sager, og at råstofsager ofte er komplekse sager, hvor specialiserede
juridiske og tekniske kompetencer er nødvendige. Nævnenes Hus har i 2023 iværksat en prioriteret
indsats for at sikre en hurtigere sagsbehandling på råstofområdet.
Sagsbehandlingstiden skal også ses i lyset af, at Nævnenes Hus, der sekretariatsbetjener 19 uafhængige
klageinstanser, de seneste år har modtaget markant flere sager til behandling, herunder også på
råstofområdet. Nævnenes Hus har således ikke kunnet afvikle lige så mange sager, som styrelsen har
modtaget.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 349: MFU spm. om regeringen ikke finder det problematisk, at to regionale råstofplaner fra 2020 er blevet ophævet og hjemvist af Miljø- og Fødevareklagenævnet efter flere års sagsbehandling
Nævnenes Hus og Erhvervsministeriets departement følger udviklingen i styrelsens
sagsbehandlingstider
og overvejer løbende tiltag, der kan forkorte dem. Det skal i den forbindelse
bemærkes, at Nævnenes Hus har forbedret produktiviteten i klagesagsbehandlingen med mere end 30
pct. i forhold til niveauet før styrelsens etablering i 2017.”
Magnus Heunicke
/
Kasper Rise
2