Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2811566_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023-10984
Den 16. januar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 298 (MOF alm. del) stillet 19. december 2023 efter ønske
fra Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr. 298
”Vil ministeren som opfølgning på svar på MOF alm. del –
spørgsmål 100-106 besvare følgende
spørgsmål?
- Ministeren oplyser, at ministeren vil afvente yderligere erfaringsindsamling fra den
Internationale Maritime Organisation (IMO), før der iværksættes en dansk udmøntning af
ballastvandkonventionen. Kan ministeren bekræfte, at tilsyn og håndhævelse af krav i dansk
territorialfarvand reelt set ikke behøver at afvente nærmere regelsæt fra IMO?
-
Så vidt vides, kan alle fartøjer i territorialfarvand allerede på nuværende tidspunkt pålægges
at opfylde kravene i konventionen, også fartøjer fra lande som ikke har tiltrådt
konventionen. Der er således intet til hinder for, at regeringen iværksætter kontrol i danske
farvande. Vil ministeren bekræfte, at dette er korrekt, og vil ministeren forklare, hvorfor
ministeren ikke iværksætter kontrol allerede nu? Ikke mindst set i lyset af de mange allerede
forekommende invasive arter i danske farvande, som udgør en trussel for danske arter.
Hvordan forholder ministeren sig til risikoen for, at Danmarks manglende kontrol af
ballastvand indebærer en risiko for spredning af invasive arter fra danske farvande til vores
nabolandes farvande? Er ministeren enig i, at man ved et kommende dansk tilsyn af
ballastvand bør indskærpe dansk håndhævelse og konsekvenserne ved manglende
opfyldelse af krav, overfor den internationale skibsfart til Danmark, og vil ministeren
oplyse, om de danske myndigheder vil forberede kampagner og lignende for at sikre, at
rederibranchen er opmærksom på danske tiltag?”
-
Svar
Ballastvandkonventionen er udmøntet i dansk ret. Erhvervsministeriet har regler om syn og certificering
af skibe, der anvender ballastvand, og om ballastvandplaner og -journaler, der håndhæves som oplyst i
besvarelsen af spørgsmål nr. 100 (MOF alm. del) stillet 6. november 2023.
Med hensyn til, hvorvidt tilsyn og håndhævelse af krav i dansk territorialfarvand ikke behøver at afvente
nærmere regelsæt fra IMO, og hvorvidt regeringen vil iværksætte kontrol i danske farvande nu, kan jeg
oplyse, at konventionslandene, herunder Danmark, har indgået en aftale om, at skibe ikke straffes for
overtrædelse af konventionens udledningsstandard under erfaringsopbygningsfasen som beskrevet i
besvarelsen af spørgsmål nr. 100 (MOF alm. del) stillet 6. november 2023. Selvom det i princippet vil
være muligt at tage en prøve på et skib, vil Danmark således ikke kunne benytte prøven til at straffe et
skib, der ikke overholder udledningsstandarden. Derfor fører Danmark endnu ikke kontrol med
udledningsstandarden, selvom skibene skal overholde den.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om ballastvand i danske farvande
Jeg har forelagt de øvrige spørgsmål for Miljøstyrelsen, der oplyser følgende:
”Der er endnu ikke gennem konventionen en fastlagt procedure for prøvetagning,
bevisførelse og evt.
afgørelse af sanktioner på baggrund af kontrol i forbindelse med eventuel ikke-overholdelse af
konventionens udledningsstandard. Det er ambitionen og ønsket mellem konventionslandene, at
prøvetagning så vidt muligt kommer til at foregå ensartet på tværs af lande. Derfor arbejdes der fortsat
på at finde metoder til prøvetagning, der er praktisk mulige og pålidelige. Dette gøres bl.a. gennem
videnskabelige undersøgelser, hvor det bliver testet hvorvidt skibe, hvis ballastvandbehandlingsanlæg
lever op til konventionens udstyrsstandard, ligeledes overholder konventionens udledningsstandard.
I forhold til tilsyn følger de danske myndigheder således de retningslinjer, som er fastlagt i konventionen
af konventionens medlemslande. Skibe, der sejler under flag for lande, der ikke har tiltrådt
konventionen, skal på anden måde kunne dokumentere overholdelse af konventionens
udledningsstandard.”
Som udgangspunkt er det min forventning, at skibsejere og rederier overholder gældende dansk og
international lovgivning. Ballastvandskonventionen trådte i kraft i 2017, så kravene er kendte for
branchen. Jf. svar på MOF Alm. del spørgsmål nr. 100 bliver der ført kontrol med
ballastvandsanlæggenes installation, og hvorledes de drives.
Som opfølgning på MOF Alm. del spørgsmål nr. 106 kan jeg oplyse, at jeg allerede har bedt
Miljøstyrelsen om at udarbejde en plan for det kommende tilsyn af ballastvandsreglerne ift.
udledningskravet.
Magnus Heunicke
/
Tone Madsen
2