Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2822847_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 8. februar 2024
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 293 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødeva-
reudvalg har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 19. december 2023.
Spørgsmål nr. 293 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 18/12-23 fra LVK Dyrlægerne om at kontroltrykket mod
dyrlæger og dyrehold er blevet for stort, jf. MOF alm. del - bilag 186?”
Svar
Til brug for besvarelsen er der indhentet et bidrag fra Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende:
”Landbrugets Veterinære Konsulenttjeneste (LVK) har i brev til Folketingets Miljø-
og Fødevareudvalg
fremhævet stigning i henholdsvis Fødevarestyrelsens omfang ift. antal ansatte, antallet af kontroller og
i gebyrer.
Indledningsvis bemærkes, at Fødevarestyrelsen udfører kontrol, der har baggrund bl.a. i EU-regler og
danske love og bekendtgørelser samt en fælles kontrolstrategi for ministeriet. Konceptet for Fødevare-
styrelsens kontrol er designet til at give mest mulig effekt af kontrollen. Det sker ved bl.a. at målrette
kontrollen til de områder, dyrehold og virksomheder, som har de mest risikobetonede aktiviteter og
områder, hvor behovet for kontrol er størst og endelig at reducere kontrollen, når det er muligt.
Eksempelvis indgår afskaffelse af den anden opfølgende kontrol i regeringens udspil ”Sammen
om dy-
rene”,
hvor det er en del af initiativ 7 ӯget
og målrettet dyrevelfærdskontrol med kvæg og grise”.
Vedrørende stigning i antal ansatte i Fødevarestyrelsen
De seneste års beredskabsopgaver med f.eks. bekæmpelse af fugleinfluenza og aflivning af mink som
følge af COVID-19 har haft indflydelse på Fødevarestyrelsens arbejdsopgaver i en sådan grad, at styrel-
sen har fået tilført ressourcer til at styrke beredskabet.
Der har også været behov for tilførsel af ressourcer som følge af den politiske aftale af 18. december 2018
om styrket kontrol af dyretransporter indgået mellem den daværende regering og Dansk Folkeparti og
som følge af initiativer i den brede politiske aftale fra juni 2020 om et helhedsorienteret, mere risikoba-
seret og datadrevet kontrolkoncept for dyretransporter. Endvidere har den politisk aftale om Fødevare-
forlig 4 (2019-2022), Brexit og den politiske beslutning om øget kontrol med dyrevelfærd i kvæg- og
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/12-23 fra LVK Dyrlægerne om at kontroltrykket mod dyrlæger og dyrehold er blevet for stort
2822847_0002.png
grisebesætninger for perioden august 2021 til og med udgangen af 2024 også medført behov for ekstra
tilførsel af ressourcer til styrelsen.
Vedrørende stigning i antal kontroller
Der er ikke, som angivet i brevet fra LVK, tale om en stigning i antallet af kontroller i besætninger med
husdyr på 60 pct. Der er tale om en stigning på ca. 25 pct. Årene 2020 og 2021 er ikke repræsentative,
da Fødevarestyrelsen i disse år udførte færre kontroller end planlagt, bl.a. som følge af nedlukningerne
i forbindelse med COVID-19. Tallene for disse år er således ikke repræsentative i sammenligningen.
I forhold til kontrol af praktiserende dyrlæger varierer antallet af dyrlæger, der udpeges til kontrol, fra
år til år. Der har særligt været stigende fokus på ansvarlig anvendelse af antibiotika i landbruget og sik-
ring af et højt niveau for husdyrsundhed, hvor Danmark er fri for en række smitsomme husdyrsyg-
domme. Der har været tiltag med styrket kontrol af praktiserende dyrlæger med fokus på dyrlægers
anmeldepligt af smitsomme husdyrsygdomme. Dette har medført en stigning i antallet af kontroller med
praktiserende dyrlæger fra og med 2020. Kontrollen har været bevillingsfinansieret til og med 2022,
hvorefter kontrollen blev besluttet gebyrfinansieret.
Vedrørende stigning i gebyrbelagte kontroller
Fødevarestyrelsens gebyrer og afgifter fastsættes således, at der ikke over tid opkræves mere end det,
der svarer til de faktiske udgifter til kontrollen. Opkrævningen af gebyrer og afgifter er i overensstem-
melse med EU’s kontrolforordning og Finansministeriets budgetvejledning. Det fremgår af budgetvej-
ledningen, at væsentlige ubalancer mellem indtægter og omkostninger på det enkelte gebyrbelagte om-
råde skal tilstræbes udlignet over en periode på maks. fire år fra og med det år, hvori ubalancen opstår.
LVK henviser til, at Fødevarestyrelsens gebyrer er steget med 47 pct. fra 2018 til 2022. Fødevarestyrel-
sen bemærker, at dette er beregnet ud fra udviklingen i gebyrindtægterne på visse af styrelsens gebyr-
ordninger, blandt andet ordningerne vedrørende syn af dyr til eksport, kontrol af logbøger, CHR, dyre-
velfærdskontrol i besætninger, opfølgende kontrol og veterinærkontrol. Fødevarestyrelsen kan oplyse,
at der er flere årsager til stigningen i gebyrindtægterne. Stigningen dækker blandt andet over, at der i
2022 indgår nye gebyrordninger, der ikke fandtes i 2018, at gebyrerne er hævet siden 2018 som følge af
afvikling af delvis gebyrafløftning frem til 2021, samt at kontrolomfanget er øget på visse ordninger som
følge af politisk aftale om styrket kontrol af dyretransporter og indførelse af øget kontrol af dyrevelfærd
i besætninger med grise og kvæg. Desuden kan oplyses, at de 47 pct. er beregnet ud fra provenuet i 2018
og 2022 i årets priser (dvs. inklusive udviklingen i priser og lønninger). Hvis beregningen var sket i faste
priser, ville stigningen fremstå lavere.
Fødevarestyrelsen er åben for en dialog med LVK eller deres brancheorganisation, hvis der er behov for
en uddybning af det afgivne svar. Styrelsen tog ligeledes initiativ til at afholde dialogmøder med dyrlæ-
ger i dagene 22.-25. januar.”
Endelig bemærkes, at niveauet for kontroltryk ventes at blive en del af en kommende fødevare- og vete-
rinæraftale.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/12-23 fra LVK Dyrlægerne om at kontroltrykket mod dyrlæger og dyrehold er blevet for stort
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
3