Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 12626
Den 11. januar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 287 (MOF alm. del) stillet 15. december efter ønske fra
Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 287
”Ministeren
bedes oplyse, om den store kvælstofhammer, som ministeren flere gange har nævnt, bl.a.
på samrådet om havmiljø i Miljø- og Fødevareudvalget den 26. oktober, betyder, at der vil være tale
om en større samlet kvælstofreduktion som resultatet af den målrettede regulering i 2024
sammenlignet med 2023? Der henvises til MOF alm. del
–
samrådsspørgsmål C og D”
Svar
Jeg har anvendt udtrykket ”kvælstofhammer” om den målrettede regulering, som netop udmønter
obligatoriske krav, hvis indsatsen ikke løses frivilligt. Den målrettede regulering er således
kendetegnet ved først at gennemføre en frivillig ansøgningsrunde med mulighed for kompensation,
hvor der angives specifikke mål for indsatsen i de forskellige oplande. Indsatsen gennemføres ved, at
landbrugerne udlægger efterafgrøder eller en række alternativer. Evt. manglende indsats i den
frivillige runde kan medføre krav om, at restindsatsen gennemføres uden kompensation.
Den geografiske fordeling af indsatsbehovet har ændret sig fra Vandområdeplan 2 til Vandområdeplan
3. Det skyldes bl.a. at det forbedrede faglige grundlag i vandområdeplan 3 har givet mere præcise data,
hvilket medfører at kravet i 2024 bortfalder eller reduceres i nogle oplande mens andre oplande har et
betydeligt øget indsatstryk i den målrettede regulering i 2024. Limfjorden, Vejle Fjord og Isefjorden er
eksempler på vandområder der ikke er i god økologisk tilstand, og hvor den målrettede regulering øges
med op til ca. 40%. Det samlede omfang af den målrettede regulering på nationalt niveau fastholdes
fra 2023 til 2024.
Magnus Heunicke
/
Rasmus Moes
Miljøministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk