Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2808428_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 9. januar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 273 (MOF alm. del) stillet 13. december 2023 efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Susie Jessen (DD):
Spørgsmål nr. 273
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Myndighed kræver klimavenlige træer fjernet”, tv2east.dk, den
13. december 2023, og redegøre for om reglerne for strandbeskyttelseslinjen er for rigide?”
Svar
Formålet med strandbeskyttelseslinjen er at bevare de åbne kyster og de landskabelige, naturmæssige
og rekreative værdier, der er knyttet til kysterne. Strandbeskyttede arealer er forbudszoner, hvor der
som hovedregel ikke må foretages ændringer af den eksisterende tilstand. Det betyder bl.a., at man
som udgangspunkt ikke må etablere beplantning inden for strandbeskyttelseslinjen. Den
administrative praksis for tilplantning er restriktiv. Der er dog visse undtagelser f.eks. i private haver
og ved gentilplantning af skovarealer. Der er ligeledes en lempelig dispensationsadgang til at plante
frugttræer og bærbuske inden for den udvidede strandbeskyttelseslinje, 100
300 meter fra kysten.
I den konkrete sag har Kystdirektoratet den 9. maj 2023 givet afslag på lovliggørende dispensation til
paulowniatræer og hegning inden for strandbeskyttelseslinjen. Kystdirektoratet har vurderet, at der
ikke er tale om et særligt tilfælde efter Naturbeskyttelseslovens § 65b stk. 1, som kan begrunde, at der
meddeles lovliggørende dispensation til beplantning med paulowniatræer. At tilplantningen sker som
led i forsøg kan ikke føre til et andet resultat. I vurderingen er der yderligere lagt vægt på, at en
dispensation vil kunne medføre en uønsket præcedensvirkning i lignende sager i strid med formålet
om at friholde de åbne kystområder fra ændringer af tilstanden, herunder tilplantning.
Kystdirektoratets afgørelse er den 31. oktober 2023 stadfæstet af Miljø- og Fødevareklagenævnet, der
finder, at der ikke er tale om et særligt tilfælde, der kan begrunde en lovliggørende dispensation til de
ansøgte paulowniatræer. Det fremgår af Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse, at nævnet navnlig
har lagt vægt på, at beplantningen dækker et areal på ca. 5.880 m2. Af Miljø- og
Fødevareklagenævnets afgørelse fremgår endvidere, at ønsket om at fremme paulowniatræer som en
mere bæredygtig afgrøde i Danmark samt det af klager anførte om en forbedret biodiversitet efter
nævnets opfattelse ikke udgør et særligt tilfælde, der kan begrunde en lovliggørende dispensation i den
konkrete sag.
Sagen er opstået på baggrund af en anmeldelse fra Slagelse Kommune. Kommunen har desuden i
2003 tinglyst en deklaration på ejendommen, som ikke tillader drift af skov eller plantage på
ejendommen.
En bred aftalekreds forholder sig løbende til planloven og naturbeskyttelseslovens regler
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 273: MFU spm. om kommentar til artiklen Myndighed kræver klimavenlige træer fjernet, tv2east.dk, den 13. december 2023, og redegøre for om reglerne for strandbeskyttelseslinjen er for rigide
om strandbeskyttelse, herunder om reglerne er, som vi ønsker dem. Vi skal hele tiden sikre balancen
mellem naturbeskyttelse og udvikling i de kystnære områder. En række ændringer i disse love er netop
på baggrund af politiske forhandlinger i planlovforligskredsen vedtaget i Folketinget.
Det vil kræve en lovændring og en enig planlovsforligskreds at ændre reglerne.
Magnus Heunicke
/
Anne Elizabeth Kamstrup
2