Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2805244_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023
10382
Den 19. december 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 26 (MOF alm. del) stillet 10. oktober efter ønske fra Peter
Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 26
Vil ministeren give en status for kvælstofindsatsen med de kollektive og frivillige virkemidler, og hvor
mange tons reduktioner de har leveret årligt siden landbrugspakken blev vedtaget i 2015? Vil ministeren
opgøre statens omkostninger (herunder midler fra EU's landbrugsstøtte) til etablering af ordningerne
og støtte til gennemførslen, herunder hvor mange samlede midler landbrugerne har modtaget i perioden
fra 2015 til dags dato?
Svar
Med Fødevare- og Landbrugspakken fra 2015 blev det aftalt, at den forventede effekt af de fire kollektive
virkemidler: kvælstofvådområder, minivådområder, lavbundsprojekter og privat skovrejsning skulle
være en årlig reduktion på henholdsvis 1250, 900, 150 og 150 ton kvælstof. I vandområdeplanerne 2015-
2021 var det forudsætningen, at de kollektive virkemidler skulle levere 2.450 ton kvælstofreduktion. I
medfør af Tillægsaftale til Aftale om målrettet regulering blev der i 2019 nedsat et kvælstofudvalg i det
daværende Miljø- og Fødevareministerium. Baggrunden for nedsættelsen af udvalget var blandt andet,
at der i starten af 2019 blev skabt opmærksomhed om, at kvælstofudledningen ikke var faldet som for-
udsat, samt at afløbet på de kollektive virkemidler ikke fulgte de forventninger, der indgik i Fødevare-
og Landbrugspakken. I forbindelse med udvalgets afrapportering i januar 2020 blev det konkluderet, at
det kunne forventes, at de kollektive virkemidler opnåede ca. 1.500 tons kvælstofreduktion ved udgan-
gen af 2021. Den daværende regering (S) besluttede en række tiltag, som bl.a. skulle kompensere for
denne nedjustering, herunder at man fremrykkede den målrettede regulering med fuld indfasning i
2020 og skærpede indsatsen i nitrathandlingsprogrammet primært vedrørende husdyrsgødningsudnyt-
telsen.
Med henvisning til nyheden
”Status på begrænsning af kvælstofudledning til vandmiljøet”
fra den 8. juni
2023 er der givet tilsagn til projekter under de kollektive virkemidler, der kan reducere kvælstofudled-
ningen med 1.410 ton per år (opgjort oktober 2022). Det svarer til ca. 93 procent målopfyldelse i forhold
til, at man i januar 2021 forventede en reduktion på 1.521 ton kvælstof (jf. kvælstofudvalgets afrappor-
tering fra februar 2020). Pga. forsinkelsen af vandområdeplan 2021-2027, var det muligt at søge tilskud
til kollektive virkemidler i 2022 under vandområdeplan 2015-21.
Ud af de 1.410 ton stammer 130 ton fra afsluttede projekter. Projekterne er komplekse, og der går typisk
en årrække, før projekterne er fuldt gennemført. Derfor er hovedparten af den forventede kvælstofre-
duktion endnu ikke realiseret. Forsinkelsen af Vandområdeplanerne 2021-2027, som blev offentliggjort
i juni 2023, medførte en forsinkelse af ansøgningsrunderne for de kollektive virkemidler i 2023. Alle
tilskudsordninger under de kollektive virkemidler har været åbne for ansøgninger i efteråret 2023. An-
søgningsrunderne er lukket i november 2023, og ansøgningerne er under sagsbehandling.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om status for kvælstofindsatsen med de kollektive og frivillige virkemidler, og hvor mange tons reduktioner de har leveret årligt siden landbrugspakken blev vedtaget i 2015
2805244_0002.png
Miljøstyrelsens statusopgørelser beskriver alene den forventede effekt af de projekter under de kollek-
tive virkemidler, der er ansøgt om, givet tilsagn til eller gennemført efter hver ansøgningsrunde og in-
deholder altså ikke en prognose. Der er erfaring for, at en del af de projekter, der får tilsagn eller bliver
godkendt, bliver annulleret. Omfanget af annulleringer varierer dog fra år til år.
Jeg har indhentet bidrag fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til at besvare resten af
spørgsmålet. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri oplyser, at "ordningerne under de kollek-
tive virkemidler administreres af Landbrugsstyrelsen. Derudover administrerer Miljøministeriet to
klima-lavbundsordninger, som primært har til formål at reducere drivhusgasudledninger fra landbrugs-
jorder. Disse ordninger er ikke medtaget i besvarelsen.
En del af omkostningerne for staten vedrører administration. Til brug for besvarelsen af spørgsmålet
har Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri indhentet tal fra Landbrugsstyrelsen for styrelsens
omkostninger til opsætning og administration af ordningerne under de kollektive virkemidler for peri-
oden 2015-2022, jf. tabel 1.
Tabel 1
Registrerede omkostninger til opsætning og administration for de kollektive virkemidler i mio. kr.
2015
Ordning
Privat skovrejsning*
Minivådområder**
Vådområdeindsats
Lavbundsprojekter
I alt
-
-
13,5
4,7
18,2
-
-
22,7
3,6
26,3
15,0
11,3
-
3,5
13,5
1,9
18,9
11,0
7,9
-
3,1
17,5
3,0
23,6
11,6
12,0
10,7
2,9
22,8
2,9
39,4
20,0
19,4
17,4
4,5
24,1
5,7
51,7
28,7
23,0
18,3
5,6
31,9
5,4
61,1
35,4
25,7
21,1
5,9
28,8
4,4
60,3
34,0
26,3
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Heraf direkte omkost-
11,0
ninger
Heraf overhead
7,2
Anm.: Tallene dækker over Landbrugsstyrelsens samlede omkostninger til opsætning og administration af ordninger. Registreringspraksis kan
variere i perioden som følge af udflytning, ressortomlægning m.v. Det bemærkes, at der kan forekomme afrundingsdifferencer i tabellen.
* Det har ikke været muligt at opgøre administrationsomkostninger for ordningen privat skovrejsning i perioden 2015-2018 grundet udflytning,
ressortomlægninger m.v.
** Minivådområdeordningen åbnede i 2018. Tal for 2017 afspejler opsætningsomkostninger.
Kilde: Landbrugsstyrelsen
Landbrugsstyrelsen opgør administrationsomkostninger i perioden ud fra registreret forbrug på aktivi-
tetsområder, hvilket ofte vil knytte sig til en given støtteordning. Da omkostningerne er registreret ud
fra forbrug i perioden, dækker de opgjorte omkostninger derfor også omkostninger til sagsbehandling
af udbetalinger fra perioden før Fødevare- og landbrugspakkens vedtagelse i 2015 samt andre omkost-
ninger, som ikke kan relateres til pakken, herunder f.eks. implementeringsomkostninger ifm.
Aftale om
grøn omstilling af dansk landbrug
af 4. oktober 2021 og CAP-loven 2023.”
Landbrugsstyrelsen og Miljøstyrelsen har derudover oplyst statens omkostninger til tilskud til landbru-
gerne i perioden fra 2015 til 2022, hvilket fremgår af tabel 2.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om status for kvælstofindsatsen med de kollektive og frivillige virkemidler, og hvor mange tons reduktioner de har leveret årligt siden landbrugspakken blev vedtaget i 2015
2805244_0003.png
Tabel 2
Udestående tilsagn og udbetalinger til tilskudsordninger for de kollektive virkemidler i perioden 2015 til 2022 i mio. kr.
Lavbundsprojekter*
År
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
I alt
Udestående
tilsagn
0,0
13,3
4,2
0,8
118,0
28,8
54,9
99,5
319,6
Udbetalt
tilskud
10,7
33,1
19,2
8,4
45,6
7,5
0,0
0,0
124,4
Kvælstofvådområder*
Udestående
tilsagn
106,3
0,9
133,1
43,9
273,3
266,7
611,1
283,0
1.718,3
Udbetalt
tilskud
129,2
14,6
54,5
38,6
115,7
30,2
12,1
0,0
394,9
Minivådområder**
Udestående
tilsagn
-
-
-
1,5
58,7
46,8
29,3
37,5
173,8
Udbetalt
tilskud
-
-
-
10,6
41,2
24,4
4,9
0,1
81,2
Privat skovrejsning***
Udestående
tilsagn
-
-
30,1
25,1
29,0
42,5
26,2
1,1
154,0
Udbetalt
tilskud
-
-
0,0
1,3
1,3
9,4
30,0
25,3
67,3
Anm.: Data er opgjort brutto pr. ansøgningsrunde. Data er fra november 2023. Det bemærkes, at der kan forekomme afrundingsdifferencer i
tabellen.
* Beløb for lavbundsprojekter og kvælstofvådområder omfatter forundersøgelser, etablering, jordkøb, jordsalg, jordfordeling samt fastholdelse.
** Eksklusiv nationalt finansieret de minimis støtteordning.
*** Privat skovrejsning blev mellem 2015 og 2018 administreret af Miljøstyrelsen, som har leveret tal for denne periode. Landbrugsstyrelsen har
administreret ordningen siden 2019 og leveret tal for perioden 2019 til 2022. Det har ikke været muligt at levere tal for 2015-2016.
Kilde: Landbrugsstyrelsen og Miljøstyrelsen
Udbetalte midler er et udtryk for, hvor meget der er udbetalt til afsluttede projekter, og altså det beløb,
der er udbetalt til landbrugerne i tilskud på ordningerne i det pågældende år. Udestående tilsagn er
udtryk for, hvor store beløb der er afsat i de enkelte år til projekter, der endnu ikke er afsluttede.
Opgørelsen skal læses med forbehold for, at opgørelsen over tilsagn og udbetalinger senest er opdateret
i november 2023, mens effektopgørelsen, jf. ovenstående, senest er opgjort i oktober 2022.
De samlede omkostninger for staten til etablering af ordningerne samt støtte til gennemførslen af ord-
ningerne, herunder hvor meget landbrugerne har fået udbetalt i perioden 2015 til 2022, er på baggrund
af oplysningerne fra Landbrugsstyrelsen og Miljøstyrelsen i tabel 1 og 2 opgjort til i alt ca. 967 mio. kr.
eksklusiv udestående tilsagn, som udgør en betydelig post, jf. tabel 2.
Magnus Heunicke
/ Rasmus Moes
3