Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2807783_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 8735
Den 8. januar 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 259 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 11. december 2023. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 259 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Ministeren bedes oversende en oversigt over det danske landdistriktsprogram 2014-2022,
som viser
budget og status på realisering af tilskudsberettige projekter pr. ordning, og hvilke bindinger der er på
hver af ordningerne ift., om midlerne
kan bruges på andre typer af projekter.”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet et bidrag fra Landbrugsstyrelsen, der har oplyst
følgende:
”Landdistriktsprogrammet
2014-2022 (LDP) er inddelt i fire hovedområder (vækst- og konkurrence-
evne / økologi / natur, miljø og klima / landdistriktsudvikling), som har til formål at fremme landbru-
gets konkurrenceevne og grønne omstilling. Programmet realiseres ved finansiering fra EU og den dan-
ske stat. Budgetrammen under det danske landdistriktsprogram udgør 9,4 mia. kr. i EU-midler for pe-
rioden 2014-2022. Den samlede budgetramme udgøres af en grundbevilling på 5,9 mia. kr. i EU-midler
tildelt Danmark ved programmets opstart samt 3,1 mia. kr. i overførte midler fra den direkte støtte (flek-
sibilitet), der gradvist er blevet overført til LDP i årene 2015-2021. Der er således i februar 2021 truffet
beslutning af den daværende regering og en række partier om at flekse 7 pct. svarende til 450 mio. kr.
Endeligt er budgetrammen blevet tilført 0,4 mia. kr. fra EU i 2020 som følge af Covid-19-krisen. LDP
udmøntes gennem en række tilskudsordninger, som besluttes nationalt, men som skal godkendes af EU-
Kommissionen. Tilskudsordningerne kan søges af bl.a. landbrugere, virksomheder og kommuner. Reg-
lerne for udmøntning af midler under LDP fremgår af EU-forordning nr. 1305/2013 (landdistriktsfor-
ordning).
Der er fastsat en række generelle finansielle regler i landdistriktsforordningen, som har direkte eller
indirekte betydning for mulighederne for at flytte midler mellem ordningerne.
For det første skal midlerne under LDP udbetales inden udgangen af 2025, og midlerne kan først udbe-
tales efter, at tilskudsberettigede projekter er gennemført og kontrolleret. Udbetalingen af midler under
LDP er således afhængig af søgning på de frivillige ordninger og antallet af projekter, der realiseres inden
udgangen af 2025. Landbrugsstyrelsen gør jævnligt status på udbetalingen af midler under LDP.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Samrådsspm. om oversigt over det danske landdistriktsprogram 2014-2022, som viser budget og status på realisering af tilskudsberettige projekter pr. ordning,
2807783_0002.png
For det andet foreskriver landdistriktsforordningen, at mindst 30 pct. af midlerne under LDP skal være
forbeholdt foranstaltninger, som har et klima, miljø eller biodiversitetsfokus, også betegnet som
"grønne", i overensstemmelse med artikel 59, stk. 6. i samme forordning. I forbindelse med overgangen
til den nye CAP-reformperiode blev der som følge af en forlængelse af den tidligere programperiode frem
til 2022 vedtaget EU-forordning nr. 2020/2220 (overgangforordning). I forbindelse hermed blev non-
regression-princippet indført. Princippet betyder, at de enkelte EU-landes landdistriktsprogrammer
ikke må ændres således, at der allokeres færre midler til grønne ordninger, end der lægges op til i alle-
rede godkendte landdistriktsprogrammer. Danmark har valgt at afsætte 73,79 pct. af landdistriktspro-
grammidlerne til såkaldt grønne ordninger. Det betyder, at Danmark er forpligtet til fortsat at allokere
mindst 73,79 pct. til grønne ordninger, hvilket medfører, at det ikke er muligt i videre omfang at flytte
midler fra såkaldt ”grønne” ordninger til ”ikke-grønne”
ordninger.
For det tredje gælder der regler for, hvor meget støtte, der kan ydes til forskellige typer af tilskudsord-
ninger. For ikke-produktive investeringer såsom vådområder, lavbundsprojekter eller skovrejsning, kan
der kompenseres for 100 pct. af udgifterne. Dermed kan der på områder, hvor der ikke er et økonomisk
incitament eller en driftsmæssig forbedring, støttes fuldt ud. For produktive investeringer kan der kom-
penseres op til 40 pct. af udgifterne. Under denne kategori hører støtte til teknologi eller andre tiltag,
som bidrager til drift. For tilskud til arealer kan der gives støtte på baggrund af beregning af merom-
kostning og tabt indtjening. For arealstøtte vil der være krav om forudgående kompensationsberegnin-
ger, som kan dokumentere den fastsatte støttesats. Det bemærkes endeligt, at der kun ydes støtte til
konkrete projekter eller på konkrete arealer. Der kan således ikke ydes støtte eller afgives midler til fonde
eller lignende.
Inden for rammerne af ovennævnte bindinger er det muligt at flytte midlerne mellem de konkrete ord-
ninger, såfremt de er en del af den samlede danske udmøntning af LDP, som EU-Kommissionen har
godkendt. Det er således i princippet muligt at omfordele midler fra en tilskudsordning til en anden,
såfremt der træffes politisk beslutning herom.”
Landbrugsstyrelsen forventede i august 2023 at kunne udbetale og hjemtage i alt 7,8 milliarder kr. af
EU-midlerne under LDP,
jf. tabel 1.
Tabel 1: Udbetalte midler og forventede udbetalinger under Landdistriktsprogrammet 2014-22.
1
Forventede
Forventede
udbetalinger
udbetalinger i
01.07.2023-
alt
31.12.2025
I alt (b)
618
596
20
2
408
67
341
c=a+b
1.486
1.190
20
275
2.050
123
1.927
Ordninger
Udbetalinger
til 30.06.2023
I alt (a)
Vækst- og konkurrenceevne, herunder
Miljøteknologi
Bioraffinering - undersøgelser
Øvrige
Økologi, herunder
Økologisk investeringsstøtte
Økologisk arealtilskud
867
595
0
273
1.642
56
1.586
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Samrådsspm. om oversigt over det danske landdistriktsprogram 2014-2022, som viser budget og status på realisering af tilskudsberettige projekter pr. ordning,
2807783_0003.png
Natur, miljø og klima, herunder
Lavbundsprojekter
Kvælstofområder
Fosforområder
Minivådområder
N2000 projekter Naturforvaltning
Skov med biodiversitetsformål samt Privat skovrejsning
Kvælstof- og Fosforvådområder - salg af jord
2
Ekstensivering af slæt
Pleje af græs
Målrettet regulering
Natura 2000 - Hydrologi - Fastholdelse
Øvrige
Landdistriktsudvikling, herunder
Lokale Aktionsgrupper (LAG)
Teknisk bistand
Forventede mindreudbetalinger (uspecificeret)
Udbetalinger i alt (forventet)
EU ramme LDP 2014-2022
Forventede udbetalinger minus EU ramme
2.482
93
372
9
71
111
297
-6
16
1.022
412
4
81
837
504
334
1.174
72
341
4
160
78
81
-44
0
348
123
4
8
251
193
58
-475
3.656
164
713
13
230
189
378
-50
16
1.371
535
8
89
1.088
697
391
-475
7.805
9.426
-1.621
5.828
1.977
Anm.:
1
Baseret på Landbrugsstyrelsens forecast for LDP 2014-22, august 2023.
2
Indtægter fra salg og lignende budgetteres som en negativ udgift.
EU-Kommissionen har i december 2023 godkendt to nye initiativer til yderligere hjemtagning af LDP
(Indførelse af en jordværditabsordning i forbindelse med jordfordelinger i lavbunds- og vådområdepro-
jekter og udbetaling af restbeløb for 20-årige støttetilsagn under LDP i 2025), der forventes at bidrage
med hjemtagning af yderligere 100-150 mio. kr. af den danske allokering under LDP. Den forøgede
hjemtagning som følge af de to tiltag er ikke medregnet i tabel 1.
Jacob Jensen
/
Jacob Kirk Jensen
3