Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2813717_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 8875
Den 22. januar 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 247 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 11. december 2023. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra medlem af udvalget (MFU) Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 247 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
I dagsordenen til mødet den 30. november 2023 i forligskredsen bag landbrugsaftalen fremgår det i
bilag 1.1, at den ny målrettede regulering (bedriftsregnskab for kvælstof), som skal sikre 3000 t reduk-
tion af kvælstofudvaskningen til vores vandmiljø, er forsinket. Reduktionen er helt essentiel for at nå i
mål med vandrammedirektivet. Vil ministeren redegøre for: - Hvad gøres der for at sikre, at modellen
for den ny målrettede regulering bliver klar senest i 2026? - Hvornår forventer ministeren, at metoden
kan bruges i forvaltningen? - Hvis den målrettede regulering mod forventning ikke bliver klar til 2026,
har ministeren så en plan B? Og hvilke tiltag - eksempelvis krav om braklægning, reducerede kvælstof-
normer eller randzoner, der er velafprøvede tiltag til at reducere kvælstofudvaskningen - er ministeren
i det tilfælde villig til at tage i brug? Vil ministeren videre oversende en redegørelse til udvalget over,
hvad der konkret forsinker processen med ny målrettet regulering?
Svar
Væsentlige elementer i den nye kvælstofreguleringsmodel forudsætter, at der gennemføres lovgivnings-
ændringer. I det lovforberedende arbejde er der identificeret en række udfordringer. Fordelingen af byr-
der mellem landbrugere i den kommende regulering kan rejse spørgsmål af ekspropriationslignende
karakter. Dette giver anledning til komplekse og omfattende juridiske vurderinger af hensyn til bl.a.
proportionalitet i forhold til reguleringens påtænkte mål og formål samt reguleringens økonomiske kon-
sekvenser og evt. vurdering af erstatning og kompensation ved indgreb i ejerens udøvelse af sin ejen-
domsret.
Som følge af det potentielt høje indsatsbehov og reguleringsmodellens målretning stilles der samlet set
store krav til det faglige grundlag. Og det har vist sig, at de juridiske vurderinger har en større afhængig-
hed end oprindeligt forudsat til de faglige og økonomiske analyser, som er under udarbejdelse på bl.a.
Aarhus Universitet. Landbrugsstyrelsen har ikke kunne fremrykke disse analyser. Derudover er der ta-
get en række initiativer med henblik på at styrke fremdriften. Den samlede leveranceplan, herunder
hvornår reguleringsmodellen kan implementeres og tages i brug i forvaltningen, er under konsolidering.
Dette er også drøftet på møde i forligskredsen bag landbrugsaftalen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om indsats 15 træder i stedet for indsats 8 i bilag 1.1 for status på de forskellige kvælstofindsatser, der allerede er aftalt
Såfremt implementeringen af den nye kvælstofreguleringsmodel må udskydes, ses der på mulighederne
for at udvide den eksisterende målrettede regulering med yderligere kompenserede tiltag.
Jacob Jensen
/
Hanne Lund-Christensen
2