Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2804399_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 12070
Den 18. december 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 234 (MOF alm. del) stillet 4. december 2023 efter ønske
fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 234
”Lovforslaget
om at beskytte boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) er netop sendt i høring, men
regeringen svarer ikke fyldestgørende på, hvad de økonomiske konsekvenser er af loven. Der henvises
til ”Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v. og lov om miljøbeskyttelse”,
hoeringsportalen.dk. Vil ministeren derfor svare på følgende spørgsmål?
-
Hvor stor en andel af BNBO’erne forventer regeringen at kunne beskytte gennem aftaler, hvor der
gives en sats for driftstab til landbrugeren, og hvor stor en andel skal beskyttes gennem påbud eller
aftaler, hvor der ydes erstatning på ekspropriationslignende vilkår. Baggrunden er, at der i lovforslaget
anføres, at den ”gennemsnitlige sats for driftstabet ved omlægning
til drift uden erhvervsmæssig
brug af pesticider opgøres til 1.575 kr. per ha årligt”, og at de økonomiske omkostninger forbundet
med beskyttelse af alle BNBO årligt vil udgøre ca. 10,7 mio. kroner. Forventningen hos landbruget er,
at de kan opnå skattefrie engangserstatninger på ekspropriationslignende vilkår.
- Vil ministeren i den forbindelse oplyse, hvad de samlede omkostningerne for vandselskaberne
forventes at være?
- Vil ministeren oplyse, hvor store de samlede omkostninger forventes at blive for vandforbrugerne,
som gennem vandselskaberne skal betale kompensation til landbrugerne?”
Svar på 234
Andel af BNBO beskyttet igennem hhv. frivillige aftaler og kommunale påbud
Jeg kan oplyse, at der pr. 4. december 2023 er udpeget i alt 3090 BNBO, som ifølge de kommunale
risikovurderinger skal beskyttes mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider. Heraf er 2704 BNBO
endnu ikke blevet beskyttet, mens 386 BNBO i dag er beskyttet ved hjælp af frivillige aftaler eller
kommunale påbud. Det svarer til at ca. 12,5 pct. af de BNBO, der er i risiko for forurening, er
beskyttede.
Herudover kan jeg oplyse, at der er tilbudt frivillige aftaler for 781 BNBO, som endnu ikke er
underskrevet. Det forventes at størstedelen af de tilbudte frivillige aftaler vil blive indgået inden
lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2024. Hvis alle på nuværende tidspunkt tilbudte aftaler indgås,
svarer det til en beskyttelse på 38 pct. af de BNBO, der er i risiko for forurening.
De resterende områder kan blive omfattet af en frivillig aftale frem mod udgangen af 2024, hvilket
giver bedst lokal mulighed for at tilpasse til arealet. Såfremt der ikke er indgået en frivillig aftale om
samme beskyttelse inden for et halvt år efter lovens ikrafttrædelse vil kommunerne blive forpligtet til
at beskytte områderne igennem påbud eller forbud. Påbud eller forbud vil blive givet på
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om hvor stor en andel af BNBO’erne forventer regeringen at kunne beskytte gennem aftaler, hvor der gives en sats for driftstab til landbrugeren, og hvor stor en andel skal beskyttes gennem påbud eller aftaler, hvor der ydes erstatning på ekspropriationslignende vilkår
ekspropriationslignende vilkår mod fuld erstatning for det evt. driftstab, som den enkelte lodsejer
måtte lide som følge af påbuddet.
Samlede omkostninger for vandselskaberne
De samlede omkostninger for vandforsyningerne forventes, at være ca. 10,7 mio. kr. årligt ved en
beskyttelse af alle de BNBO, som kommunerne vurderer er i risiko for forurening fra erhvervsmæssig
anvendelse af sprøjtemidler.
Omkostningerne, som vandselskaberne skal betale ved de frivillige aftaler eller forbud og påbud,
forventes at blive indregnet i vandtaksten.
Samlede omkostninger for vandforbrugerne
Det vurderes at lovforslaget vil påvirke ca. 1.300 vandforsyninger. Vandforsyninger forventes at dække
deres omkostninger til beskyttelse af de boringsnære beskyttelsesområder igennem vandtaksten eller
det faste årlige bidrag. Dette forventes derfor også at være ca. 10,7 mio. kr. årligt. Udgifterne forventes
at resultere i en marginal gennemsnitlig stigning i vandtaksten. Private borgere ventes at få en
gennemsnitlig takststigning på ca. 3 øre per m
3
/ 2,5 kr. årligt. En gennemsnitlig landbrugsbedrift
ventes en gennemsnitlig takststigning på ca. 2 øre per m
3
/ 22 kr. årligt. En gennemsnitlig
erhvervsdrivende ventes at få en takststigning på ca. 2 øre per m
3
/ 11 kr. årligt.
Magnus Heunicke
/
Lea Frimann Hansen
2