Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2805447_0001.png
Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. december 2023
Forvaltningsretskontoret
Nina Lidman
2023-10381
3080373
Besvarelse af spørgsmål nr. 220 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 220 (Alm. del), som
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til justitsministeren den 4.
december 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge
Rasmussen (EL).
Peter Hummelgaard
/
Sofie Skou Sandager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om det er lovligt for en embedsmand ansat i et departement at modtage private bidrag, honorarbetaling eller gaver fra en interesseorganisation, som opererer inden for samme resort
Spørgsmål nr. 220
Fødevareudvalg:
(Alm.
del)
fra
Folketingets
Miljø-
og
”Vil ministeren redegøre for, om det er lovligt for en
embedsmand ansat i et departement at modtage private bidrag,
honorarbetaling eller gaver fra en interesseorganisation, som
opererer inden for samme resort? Vil ministeren oplyse, om en
topembedsmand kunne deltage i og bistå forhandlinger om
regulering, hvor vedkommende har privatøkonomisk interesse i,
at forhandlingerne ender på en særlig måde – konkret ud fra et
eksempel om, at en departementschef eller afdelingschef i et
ministerium samtidig ejer en virksomhed, som opererer inden
for samme resort. Vil ministeren redegøre for habilitetsreglerne
vedr. ministre? Vil ministeren oplyse, i hvilket tilfælde en
minister vil kunne opfattes som inhabil?”
Svar
:
Det følger af straffelovens § 144, at personer, der virker i offentlig tjeneste
eller hverv, der uberettiget modtager, fordrer eller lader sig tilsige en gave
eller anden fordel, kan straffes med bøde eller fængsel indtil 6 år.
Det følger desuden af almindelige forvaltningsretlige principper, herunder
god forvaltningskik, at offentligt ansatte som det klare udgangspunkt ikke
bør modtage gaver eller andre fordele fra borgere eller virksomheder i
forbindelse med deres arbejde. Det gælder både i tilfælde, hvor gavegiver er
eller har været part i en sag hos myndigheden, og i tilfælde, hvor
gavegiveren ikke tidligere har haft en sag under behandling hos
myndigheden.
I visse særlige tilfælde kan gaver eller andre fordele helt undtagelsesvist
modtages. Om en gave eller anden fordel bør afslås eller helt undtagelsesvist
kan modtages, afhænger af gaven eller fordelens art og den sammenhæng,
hvori den tilbydes.
Det bemærkes, at det ikke anses for en gave, når en offentligt ansat modtager
sædvanligt honorar for udførelse af bibeskæftigelse.
Der kan i øvrigt henvises til God adfærd i det offentlige, vejledning nr.
10285 af 15. december 2017, der i kapitel 6 kommer nærmere ind på gaver
og andre fordele, samt kapitel 7, der kommer ind på bibeskæftigelse.
Side 2/4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om det er lovligt for en embedsmand ansat i et departement at modtage private bidrag, honorarbetaling eller gaver fra en interesseorganisation, som opererer inden for samme resort
Forvaltningslovens §§ 3-6 indeholder regler om inhabilitet for personer, der
virker inden for den offentlige forvaltning. Reglerne om inhabilitet gælder
også ministre.
Forvaltningslovens § 3 fastlægger, under hvilke omstændigheder den, der
virker inden for den offentlige forvaltning, skal undlade at medvirke ved den
pågældende myndigheds behandling af en bestemt sag. Bestemmelsen i § 3
har følgende ordlyd:
”Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, er inhabil i
forhold til en bestemt sag, hvis
1) vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomisk
interesse i sagens udfald eller er eller tidligere i samme sag har
været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse,
2) vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i op-
eller nedstigende linie eller i sidelinien så nær som søskendebørn
eller andre nærstående har en særlig personlig eller økonomisk
interesse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen, der har
en sådan interesse,
3) vedkommende deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nær
tilknytning til et selskab, en forening eller en anden privat juridisk
person, der har en særlig interesse i sagens udfald,
4) sagen vedrører klage over eller udøvelse af kontrol- eller
tilsynsvirksomhed over for en anden offentlig myndighed, og
vedkommende tidligere hos denne myndighed har medvirket ved
den afgørelse eller ved gennemførelsen af de foranstaltninger,
sagen angår, eller
5) der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at
vække tvivl om vedkommendes upartiskhed.
Stk. 2. Inhabilitet foreligger dog ikke, hvis der som følge af
interessens karakter eller styrke, sagens karakter eller den
pågældendes funktioner i forbindelse med sagsbehandlingen ikke
kan antages at være fare for, at afgørelsen i sagen vil kunne blive
påvirket af uvedkommende hensyn.
Stk. 3. Den, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe
afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved
behandlingen af den pågældende sag.”
Forvaltningslovens regler om habilitet gælder kun for sager, hvori der er
eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, samt for
forvaltningsmyndigheders indgåelse af kontraktsforhold. Disse skrevne
regler suppleres imidlertid af en uskreven retsgrundsætning om speciel
inhabilitet uden for forvaltningslovens anvendelsesområde, som har
væsentlige lighedspunkter med habilitetsreglerne i loven, jf. Niels Fenger
(red.), Forvaltningsret (2018), s. 251.
Side 3/4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om det er lovligt for en embedsmand ansat i et departement at modtage private bidrag, honorarbetaling eller gaver fra en interesseorganisation, som opererer inden for samme resort
Denne uskrevne retsgrundsætning indebærer navnlig, at der kan foreligge
inhabilitet i de tilfælde, hvor faktisk forvaltningsvirksomhed har karakter af
en beslutning, der minder om en afgørelse i forvaltningslovens forstand, jf.
Niels Fenger (red.), a.st., s. 251.
Der kan desuden opstå spørgsmål om afledt inhabilitet hos medarbejderne i
en myndighed som følge af en overordnets personlige inhabilitet. Det kan
bl.a. forekomme, når en minister er inhabil. Der kan i den forbindelse
henvises til Niels Fenger (red.), a.st., s. 271-274, samt Folketingets
Ombudsmands udtalelse af 1. november 2004 (FOB 2004-226).
Side 4/4