Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2802993_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 18. december 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 218 (MOF alm. del) stillet 1. december 2023 efter ønske
fra Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 218
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 13/11-23 fra Svend-Erik Gottlieb om
naturbeskyttelsesloven vs. grundloven, jf. MOF alm. del - bilag 122?”
Svar
Strandbeskyttede arealer er forbudszoner, hvor der som hovedregel ikke må foretages ændringer af
den eksisterende tilstand. Formålet med beskyttelsen er at bevare de åbne kyster og de landskabelige,
naturmæssige og rekreative værdier, der er knyttet til kysterne. Strandbeskyttelseslinjen omfatter
strandbredden og arealet op til 300 meter bag strandbredden - i sommerhusområder dog kun 100
meter eller mindre. Dette betyder bl.a., at strandbeskyttelseslinjen mange steder omfatter private
haver.
På baggrund af den politiske aftale
Aftalen om et Danmark i bedre balance,
der blev indgået i juni
2016 af den daværende V-regering, S, DF og K, blev naturbeskyttelsesloven ændret i 2017. Med
ændringen blev der indført nye bestemmelser, der åbnede op for borgeres muligheder for at indrette
sig i private haver inden for strandbeskyttelseslinjen. I lovligt etablerede haver skal der således ikke
længere ansøges om dispensation til mindre bygninger, anlæg og installationer, som placeres inden for
15 meter af beboelsen, fx en mindre terrasse i niveau med og i sammenhæng med boligen, et højbed, et
gyngestativ eller et skur på op til 10 m2, hvis der ikke er et skur i forvejen. I lovligt etablerede haver er
der endvidere mulighed for at få dispensation til mindre bygninger og anlæg, selvom disse ikke ligger
op til beboelsen, fx hævede eller fritliggende terrasser, skure og drivhuse på op til 10 m2 samt
gyngestativer og sandkasser.
Med lovændringen blev der samtidig indsat bestemmelser, der gør det muligt efter en konkret vurdering
at få dispensation til etablering af mindre kviste og tagvinduer, mindre udvendige kældertrapper og til
udvidelse af boligens areal som følge af udvendig isolering af boligen med op til 25 cm isolering, når der
er tale om en helårsbolig samt en mindre øgning af taghøjden i forbindelse med isolering.
Forbuddet mod tilstandsændringer inden for strandbeskyttelseslinjen vurderes ikke at have karakter af
erstatningsudløsende indgreb i ejendomsretten, idet forbuddet er generelt rettet mod alle ejendomme,
herunder haver, inden for nærmere angivne arealer i nærheden af kysten. Dertil kommer, at forbuddet
er af ringe intensitet og er begrundet i væsentlige samfundsmæssige hensyn til bevarelse af de åbne
kyster og de landskabelige, naturmæssige og rekreative værdier, der er knyttet til kysterne. Vurderingen
er derfor, at beskyttelseslinjen har karakter af en generel erstatningsfri regulering af ejendomsretten, og
at den således ikke er i strid med grundlovens § 73.
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om kommentar til henvendelse af 13/11-23 fra Svend-Erik Gottlieb om naturbeskyttelsesloven vs. grundloven
I forhold til spørgsmålene, der vedrører planlovens § 37, 1, har jeg forelagt disse for By- Land- og
Kirkeministeriet, da planloven ressortmæssigt ligger under dette ministerium. By-, Land- og
Kirkeministeriet har oplyst følgende:
”Planlovens § 37, stk. 1 indeholder en undtagelsesbestemmelse om, at bygninger, der
ikke længere er
nødvendige for driften af en landbrugsejendom bl.a. kan tages i brug til nye anvendelser i form af én
bolig uden en landzonetilladelse. Undtagelsesbestemmelsen har til formål at understøtte
mulighederne for at skabe vækst og udvikling og styrke mulighederne for bosætning i landdistrikterne.
Undtagelsesbestemmelsen har ligeledes til formål at give mulighed for udnyttelse af bestående
værdier, som overflødiggjorte bygninger udgør. Undtagelsesbestemmelsen finder ikke anvendelse, hvis
den overflødiggjorte landbrugsbygning er beliggende inden for klitfrednings- og
strandbeskyttelseslinjen. Hvis den enkelte kommunalbestyrelse ud fra en konkret vurdering meddeler
landzonetilladelse til indretning af en bolig i en overflødiggjort landbrugsbygning, vil en realisering af
landzonetilladelsen forudsætte, at der kan opnås dispensation efter naturbeskyttelseslovens regler om
klitfredning og strandbeskyttelse.”
Magnus Heunicke
/
Anne Elizabeth Kamstrup
2