Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2803868_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 11838
Den 19. december 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 202(MOF alm. del) stillet 28. november 2023 efter ønske
fra Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 202
”Wilhjelmudvalgets rapport ”En rig natur i et rigt samfund”, skovognatur.dk, november 2001 angiver
blandt andet, at ”En styrket indsats på naturområdet forudsætter alle aktørers aktive medspil
- såvel
de nationale, regionale og lokale myndigheder som den enkelte lodsejer, virksomhed og borger. Særligt
det lokale engagement i natursagen er afgørende for at projekter kan gennemføres, og at flere
resultater kan opnås i kraft af flere parters aktive deltagelse. En fremtidig strategi for naturbeskyttelse
og -forvaltning bør således søge at fremme det lokale engagement på naturområdet, bl.a. gennem
understøttelse af lokale initiativer og ved at skabe incitamenter for såvel de lokale myndigheder som
for den enkelte borger og lodsejer
til en øget indsats på området”. I Natur-
og
landbrugskommissionens rapport fra 2013 anbefales i overensstemmelse med Wilhjelmudvalgets
budskab blandt andet i højere grad at målrette landbrugsstøtten, så den understøtter opretholdelse af
småbiotoper
i landbrugslandskabet. Der henvises til rapporten ”Natur og Landbrug – en ny start”,
fvm.dk, april 2013. I 2019 udarbejdede seks erhvervs- og interesseorganisationer et fælles udspil, som
blandt andet påpeger ”mangel på målrettede virkemidler herunder positive incitamenter” i
naturforvaltningen. Der henvises til udspillet ”Fælles udspil vedr. natur og biodiversitet i det åbne
land”, mim.dk, november 2019. På Naturmødet i 2019 lovede Socialdemokratiet og SF i et handout, at
”Det skal derfor være mere attraktivt
for landmænd og skovejere at huse og pleje natur. Natur skal
være en del af løsningen. Ikke et problem (…). Vi mangler imidlertid konkrete mål for naturen, og der
er behov for et eftersyn af lovgivningen, som sikrer, at mål og midler peger samme vej”
og
”Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti vil gerne sætte sig i spidsen for, at Danmark får en
national plan for en mangfoldig natur. Planen skal sætte konkrete mål for naturen, indebære et
eftersyn af lovgivningen så målsætninger og incitamenter peger
samme vej”. Der henvises til handout
”National plan for en mangfoldig natur”, sf.dk, maj 2019. I Biodiversitetsrådets rapport fra 2022
anbefaler rådet, at ”Biodiversitet bør indtænkes i forbindelse med klimatilpasning og øvrige ændringer
i arealanvendelse. De gennemgribende ændringer, der skal til for at vende tabet af biodiversitet til
fremgang, kræver revidering af eksisterende incitamentsstrukturer, der skader biodiversitet, og
etablering af nye incitamentsstrukturer, der fremmer biodiversitet”. Der henvises til rapporten ”Fra
tab til fremgang
– beskyttet natur i Danmark i et internationalt perspektiv”, biodiversitetsraadet.dk,
den 29. november 2022. I maj 2023 giver 15 grønne organisationer i et debatindlæg i Altinget udtryk
for at ”Naturloven skal
således, ligesom klimaloven, bygge på grundlæggende principper fastsat i
lovens formål. Den skal fastsætte et princip om, at det skal være attraktivt for private jordejere at
genskabe og varetage natur”. Der henvises til artiklen ”15 aktører efterlyser: Hvor
er naturens
minister?”, altinget.dk, den 12. maj 2023 Under Biodiversitetskonventionens Aichi delmål 3 er
Danmark forpligtet til at fjerne negative incitamenter til at tage vare på biodiversitet og erstatte
negative incitamenter med positive incitamenter.
Der henvises til siden ”Aichi Biodiversity Targets”,
cbd.int.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om fremme af private investeringer i naturgenopretning i form af naturbaserede løsninger potentielt kan blive en helt central økonomisk faktor i forhold til at udmønte målene i den kommende naturlov
Vil ministeren i forlængelse heraf besvare følgende spørgsmål?
Er ministeren enig i, at der udtrykkes behov for og foreligger klare anbefalinger - fra tre forskellige
rådgivende råd i en periode på mere end 20 år, grønne organisationer og erhvervsorganisationer - om
at erstatte negative incitamenter til at tage vare på naturen med positive incitamenter, ligesom
Danmark også har indgået internationale forpligtelser herom?
Er ministeren enig i, at det skal være attraktivt for private jordejere at huse, genskabe og varetage
natur?
Deler ministeren et politisk ønske om, at det bliver et bærende princip i en kommende naturlov, at det
skal være attraktivt at tage vare på naturen?”
Svar
Biodiversitetskrisen er en af vor tids største udfordringer, og vi har pligt til at løse den i fællesskab.
Derfor skal det være attraktivt for alle, herunder også privatpersoner, jordejere og virksomheder, at
bidrage til natur og biodiversitet.
I maj 2023 nedsatte jeg Biodiversitetspartnerskabet, hvis hovedformål er at bidrage til at styrke
virksomhedernes frivillige indsatser, og forsøge at fremme synergi og sammenhæng mellem frivillige
og reguleringsmæssige indsatser på biodiversitetsområdet. Ved at inddrage et bredt udsnit af relevante
aktører forsøger partnerskabet at adressere, hvordan virksomhederne kan forbedre deres
biodiversitetsindsatser både nationalt og globalt, men også hvordan myndigheder og
videninstitutioner kan skabe bedre rammevilkår for virksomhederne at navigere indenfor på dette felt.
./.
Jeg kan derudover henvise til min besvarelse af MOF alm. del
spørgsmål 199.
Magnus Heunicke
/
Charlotte Brøndum
2