Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 11473
Den 17. december 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 139 (MOF alm. del) stillet 20. november 2023 efter ønske
fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 139
”Er
ministeren enig i, at tørbulkhavnen Prøvestenen, der årligt håndterer omkring 1,6 mio. ton
råstoffer og byggematerialer, har afgørende betydning for forsyningen af hovedstadsområdet? Vil
ministeren i bekræftende fald oplyse, om ministeren mener, at der i forbindelse med helhedsplanen
for Prøvestenen og de omkringliggende arealer mht. Østlig Ringvej ved København, metroværksted,
boligområder m.v., er taget skyldigt hensyn til Prøvestens afgørende rolle i forsyningen af hovedstaden
med store mængder råstoffer og byggematerialer leveret med skib? Vil ministeren i benægtende fald
oplyse, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre plads til den lokale råstofforsyning?”
Svar
Miljøstyrelsen modtager indberetninger med oplysninger for hver skibslast marine råstoffer, der
indvindes på det danske søterritorium, og iblandt disse oplysninger er, hvilken havn materialet er
sejlet hen til (lossested). Miljøstyrelsen har oplyst, at mængden af råstoffer, der losses ved Prøvestenen
er steget fra 92.448 m
3
i 2020 til 119.879 m
3
i 2021 og 269.283 m
3
i 2022. Prøvestenen udgør dog ikke
det største lossested i hovedstadsområdet. F.eks. varetog Avedøre Havn en større mængde råstoffer i
2020, 2021 og 2022. Prøvestenen udgør, i sammenhæng med andre lossesteder i hovedstadsområdet,
en vigtig forudsætning for, at der kan transporteres råstoffer til de mange bygge- og anlægsprojekter,
som finder sted og skal finde sted i hovedstadsområdet fremadrettet.
For så vidt angår dit spørgsmål om, hvorvidt der er taget hensyn til erhvervshavnens aktiviteter ifm.
Østlig Ringvej, metroen mv., har Transportministeriet oplyst følgende:
”Forud for igangsættelse af miljøkonsekvensvurdering af en Østlig Ringvej blev der i fællesskab med
interessenterne på Prøvestenen afsøgt forskellige løsningsmodeller. I den løsningsmodel, som nu
miljøundersøges efter aftale med forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035, er
infrastrukturanlæggene til Østlig Ringvej og metro placeret så tæt som muligt for at sikre plads til
erhvervsvirksomhederne på havnen, hvilket også inkluderer hensyntagen til aktiviteterne på
tørbulkhavnen.
Det er desuden fremhævet i kommissoriet for miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej, at der i
anlægsfasen skal sikres adgang for erhvervsvirksomhederne både for lastning og losning over den
sydøstlige kaj og adgang fra den sydøstlige kaj hen over byggegraven. Det vil derfor som en del af
miljøkonsekvensvurderingen blive undersøgt, hvordan der kan ske en fasevis inddragelse og frigivelse
af arbejdsarealer i anlægsperioden med henblik på at muliggøre adgangen for erhvervsvirksomhederne
til kajen og over byggegraven. Der skal endvidere belyses tekniske løsninger, fx transportbånd, der kan
sikre opretholdelse af forsyningskæderne mellem
kaj og bagland.”
Miljøministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk