Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 11473
Den 17. december 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 138 (MOF alm. del) stillet 20. november 2023 efter ønske
fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 138
”Kan
ministeren bekræfte, at det vil medføre stor mertransport fra andre havne - med deraf følgende
CO2 udslip og gener for beboere i hovedstaden - såfremt Prøvestenens arealer til råstoffer reduceres?”
Svar
Transportministeriet oplyser over for Miljøministeriet, at
”Metroselskabet og Sund & Bælt har indledt
miljøkonsekvensvurderinger af henholdsvis en ny metrolinje og en Østlig Ringvej. For begge projekter
gælder, at der undersøges løsninger, hvor infrastrukturen
vil optage arealer på Prøvestenen.”
Miljøministeriet er desuden bekendt med, at Niras har udarbejdet en analyse for Erhvervsforeningen
ved Københavns Havn,
”Betydningen af virksomhederne i Tørbulkområdet på Prøvestenen”
1
, som
belyser erhvervs-, samfunds- og klimamæssige konsekvenser ved en alternativ placering af
virksomhederne. Denne rapport viser ud fra teoretiske beregninger, at en fraflytning af virksomheder
fra Prøvestenen alt andet lige må forventes, at der skal transporteres råstoffer over længere afstande
med dertilhørende klima- og miljømæssige konsekvenser, hvis området til landsætning og håndtering
af råstoffer på Prøvestenen reduceres.
Magnus Heunicke
/
Kasper Rise
1
https://www.dropbox.com/s/zdc13idhao196xk/Betydningen%20af%20virksomhederne%20i%20t%C3%B8rbulkomr%C3%A5det%20p%
C3%A5%20Pr%C3%B8vestenshavnen%20-%20Final.pdf?dl=0
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42