Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2923817_0001.png
Notat
Til
Vedr.
Fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Bæredygtigt Fiskeri
Att: Janne Palomino Dalby
Bestilling: Fremsendte bemærkninger til DTU Aquas notat ”Faglig vurde-
ring vedr. mangelfulde kontrol af motorkraft på Havmiljøet”
DTU Aqua/peniel/jekjp/angabo
Anmodning
Fødevareministeriet vil gerne anmode DTU Aqua om:
21. oktober 2024
Bemærkninger til de dele af FSK-PO’s henvendelse, der vedrører det af DTU Aqua
udarbejdede notat
Journal nr
24/1013030/mynd
DTU Aqua
Besvarelse
FSK-PO har fremsendt bemærkninger til DTU Aquas notat ”Faglig vurdering vedr.
mangelfulde kontrol af motorkraft på Havmiljøet”. FSK-POs bemærkninger er angi-
vet nedenfor i kursiv efterfulgt af kommentar fra DTU Aqua.
”DTU
nævner, at større motorkraft kan muliggøre brugen af tungere fiskeredskaber,
men dette forbliver et hypotetisk scenarie, som de ikke undersøger nærmere.”
Det er korrekt, at DTU Aqua ikke har foretaget en ny undersøgelse af redskabernes
vægt. Analysen af vægten af muslingeskraberen i det fremsendte notat baserer sig
alene på historiske oplysninger. I anmodningen fra FVM fremgår det, at det er an-
vendelse af større motorkraft i Limfjorden, der ønskes undersøgt og ikke en generel
undersøgelse af, om der er en sammenhæng mellem større motorkraft og anven-
delse af tungere fiskeredskaber i danske farvande. DTU Aqua har derfor foretaget
et litteraturstudie for at afdække, om der er sket en ændring i vægten af muslinge-
skrabere anvendt i Limfjorden over tid, da en forøgelse af vægten af muslingeskra-
beren kan indikere et behov for større motorkraft. Litteraturstudiet viste, at der ikke
er observeret systematisk stigende vægt af de anvendte muslingeskraber i perioden
1997-2024 (jf. Faglig vurdering vedr. mangelfulde kontrol af motorkraft på Havmil-
jøet). DTU Aquas vurdering baserer sig således på de i litteraturen angivne vægte
af muslingeskrabere anvendt igennem tiden. Analysen er således ikke baseret på
hypotetiske scenarier.
CVR-nr. DK 30 06 09 46
DTU Aqua
Institut for
Akvatiske Ressourcer
Kemitorvet
Bygning 202
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. 35 88 33 00
Fax 35 88 33 33
[email protected]
www.aqua.dtu.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1227: Spm. om problemstillinger og mangler, som Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri peger på i sit brev den 25. september om DTU Aquas redegørelse om motorkraftens påvirkning af havmiljøet
2923817_0002.png
”Desuden har TV2 dokumenteret, at den samlede vægt af redskaber hos nogle far-
tøjer er op til 1.000 kg og ikke de 200-250 kg, som redegørelsen henviser til, hvilket
rejser yderligere bekymringer.”
Den af DTU Aqua angivne vægt på 200-250 kg i analysen er pr. muslingeskraber.
Den vægt som TV2 angiver på op til 1.000 kg – er vægten for alle skrabere. Det
maksimale antal tilladte muslingeskrabere i Limfjorden er fire, hvorfor den samlede
vægt for fire muslingeskraber, med de af DTU Aqua angivne vægte, er 800-1.000
kg. DTU Aqua gør opmærksom på, at når der anvendes fire skrabere på samme tid
– to i hver side – indgår der i redskabet også en tømmebom og en slæbehammel.
”Redegørelsen konkluderer desuden, at større motorkraft muligvis ikke vil føre til
mere belastende fiskeri, fordi fiskerne angiveligt ikke har et incitament til at udnytte
den øgede motorkraft. Men kontrolresultater viser det stik modsatte – der synes at
være et reelt incitament, som redegørelsen tilsyneladende ser bort fra.”
DTU Aqua har ikke adgang til informationer om motorstørrelse og vægten på an-
vendte muslingeskrabere for et givent fartøj og kan således ikke vurdere, om kon-
trolresultaterne viser ”det
stik modsatte”.
DTU Aquas vurderinger og konklusioner
baserer sig på de i notatet gennemgåede analyser, der viser, at muslingefiskeriet i
Limfjorden i høj grad er reguleret af forhold, som begrænser fiskeriindsatsen og
hvilke redskaber, der må anvendes. Med en variabel vægt af redskaberne over tid,
er der således ikke indikationer på, at motorkraft i sig selv har betydning for påvirk-
ningen af havmiljøet. Konklusionerne gælder udelukkende for fiskeriet af muslinger
i Limfjorden og kan således ikke overføres til andre fiskeri eller andre områder.
”Endvidere
er det yderst kritisabelt, at redegørelsen alene fokuserer på Limfjordens
fiskeri”.
DTU Aqua har taget udgangspunkt i anmodningen fra FVM, som kun omhandler
anvendelse af større motorkraft i Limfjorden, hvorfor andre områder ikke er inddraget
i besvarelsen.
”Afslutningsvis
svækker det redegørelsens troværdighed, at der ikke fremlægges
data om den faktiske vægt af anvendte redskaber i forhold til fartøjernes motorkraft”.
DTU Aqua er et forskningsinstitut som ikke har adgang til kontroldata og -oplysninger
fra Fiskeristyrelsen. Som forskningsinstitut har DTU Aqua ikke beføjelser til at ind-
hente oplysninger om fiskefartøjer og deres motorkraft.
DTU Aqua vil endvidere bemærke, at der med anvendt fiskeripraksis ved muslinge-
skrab i Limfjorden, hvor der typisk sejles med hastigheder på 2-5 knob under fiske-
riet, ikke er grund til at antage, at øget motorkraft vil have betydning for fiskerieffek-
Side 2 af 3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1227: Spm. om problemstillinger og mangler, som Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri peger på i sit brev den 25. september om DTU Aquas redegørelse om motorkraftens påvirkning af havmiljøet
2923817_0003.png
tivitet. Dermed er der heller ikke grund til at antage, at evt. brud på reglerne for mo-
torkraft har haft betydning for påvirkning af havbunden ved muslingeskrab i Limfjor-
den.
Side 3 af 3