Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2921644_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2014 - 9175
Den 13. oktober 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1180 (MOF alm. del) stillet 16. september efter ønske fra
Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 1180
”Hvad
er de samlede årlige statslige omkostninger (f.eks. siden 2013) til kontrol med pesticider? Hvor
stor en andel udgør:
Kontrollen med fødevareproducenters opbevaring og anvendelse af pesticider?
Information til land- og skovbruget om korrekt anvendelse, opbevaring og bortskaffelse af
pesticider?
Udvikling og tilskud til teknologi m.v. som skal hjælpe land- og skovbruget til at overholde loven?
Videre ønskes det oplyst, hvilke muligheder der er for at lade brugerne, sælgerne og
pesticidproducenterne betale disse udgifter?”
Svar
I nedenstående tabel ses de statslige omkostninger i forbindelse med pesticidkontrollen, der både
dækker professionelle brugere, forhandlere, pesticidrester i fødevarer osv. Tallene i tabellen er baseret
på de politiske aftaler om sprøjtemiddelstrategi 2013-2016, pesticidstrategi 2017-2021 og
sprøjtemiddelstrategien 2022-2026. I tabellen vises også omkostningerne i forbindelse med
fødevareproducenters opbevaring og anvendelse og information til korrektanvendelse.
Statslige omkostninger
År
Omkostninger for
målrettet kontrol af
pesticider, mio. kr.
Kontrol med
fødevareproducenters
opbevaring og
anvendelse af
pesticider, mio. kr.*
Information til
brugere om korrekt
anvendelse, mio. kr.
2013
10,3
2014
11,7
2015
12,0
2016
12,4
2017
18
2018
17,4
2019
15,8
2020
15,0
2021
14,8
2022
18,9
2023
19,3
5,0
6,5
6,5
6,5
12,8
13,3
11,7
10,9
10,7
8,3
9,3
0
0
0
0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
* Der er taget udgangspunkt i økonomien for de professionelle brugere inden for landbruget. Der kan være
tilfælde af, at økonomien også dækker kontrollen i forbindelse med andre brugere, som f.eks. kontrol af
professionelle brugere i golfbranchen. Det dækker kun omkostningerne i forbindelse med opbevaring og
anvendelse af sprøjtemidler, da der ikke er andre led af fødevareproduktion, som anvender sprøjtemidler.
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1180: Spm. om de årlige statslige omkostninger til kontrol med pesticider
De afsatte midler til information har været information til avlerne om IPM, integreret
plantebeskyttelse, og udbredelse af det gode landmandskab, hvor hovedprincipperne er forebyggelse
og fornuftig anvendelse af pesticider.
Der er ikke statslige omkostninger til udvikling og tilskud til teknologi til at overholde loven. Der er en
tilskudspulje til miljøteknologi, hvor man f.eks. kan få tilskud til at investere i præcisionsteknologi for
at reducere brugen samt belastningen af pesticider.
Bekæmpelsesmiddelafgiften på alle plantebeskyttelsesmidler i Danmark havde i 2023 et provenu til
staten på 798 mio. kr. Midlerne overføres ikke direkte til kontrolindsatsen eller andre indsatser på
sprøjtemiddelområdet, men overstiger mere end de eksisterende udgifter til kontrollen og den øvrige
sprøjtemiddelstrategi. Hertil kommer et lovpligtigt gebyrfinansieret syn af sprøjteudstyr, der anvendes
til udbringning af sprøjtemidler.
Magnus Heunicke
/
Lea Frimann Hansen
2