Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 4251
Den
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 599 (Alm. del), som Folketingets Skatteudvalg har stillet til
ministeren for Grøn Trepart den 27. juni 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Fyldtkjær
(DD).
Spørgsmål nr. 599 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg
”Vil ministeren på baggrund af ”Aftale om et grønt Danmark” redegøre for mulige konkurser i primær-
og følgeerhverv i 2030 og 2035?”
Svar
Det er yderst vanskeligt at vurdere konkursrisikoen som følge af ændrede rammevilkår. Dette skyldes
blandt andet, at sådanne vurderinger er baseret på modeller, der bygger på en række antagelser, herun-
der om forbruger- og markedsadfærd. Som det fremgår af rapporten fra ekspertgruppen for en grøn
skattereform (se f.eks. tabel 2.1), kan det endvidere have stor betydning for resultaterne, i hvilket omfang
det forventes, at øget skovrejsning vil påvirke prisen på landbrugsjord i opadgående retning og dermed
afbøde stigningen i konkurstruslen. Det bemærkes endelig, at en øget konkurstrussel ikke nødvendigvis
betyder, at bedriften går konkurs.
Nedenstående
tabel 1
og
tabel 2
angiver ændringer i stærkt konkurstruede heltidsbedrifter, opgjort som
hhv. andelen af omsætning og antal bedrifter, der ændrer status fra ikke-konkurstruet til stærkt kon-
kurstruet som følge af tiltagene i
Aftale for Grønt Danmark,
i hhv. 2030 og 2035, når der tages højde
for pris- og mængdetilpasning samt inklusiv og eksklusiv tilskud til skovrejsning. Der er i beregningerne
ikke taget højde for, at aftalen også indebærer en styrket indsats for klimateknologiudvikling. Effekterne
er opgjort i
tabel 1
som procentpoints ændringer i forhold til situationen før indførelsen af afgifterne. Et
negativt fortegn betyder, at konkursrisikoen reduceres. Effekterne i
tabel 2
er opgjort som antallet af
bedrifter, der ændrer status til stærkt konkurstruet eller forsvinder fra kategorien (negative tal).
Det bemærkes, at det beregningsteknisk er antaget, at der sker en proportional mængdetilpasning
blandt bedrifterne. Det betyder, at en reduktion på eksempelvis 10 pct. af den samlede producerede
mængde er antaget at give en reduktion af produktionen på 10 pct. på samtlige bedrifter. I realiteten må
det forventes, at der er visse bedrifter, der går konkurs eller omlægger produktionen, som dermed tager
størstedelen af mængdetilpasningen, mens andre bedrifter ikke nødvendigvis reducerer produktionen i
større omfang. Det bemærkes, at pris- og mængdeændringer er beregnet som 2030- og 2035-effekter,
hvor afgiften indfases, mens udgangspunktet for bedrifternes struktur og økonomi er data fra 2021. Re-
sultaterne skal således tages med det forbehold.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1127: MFU spm. om, hvilke konsekvensanalyser og fremskrivninger der er blevet lavet for udviklingen af dansk animalsk produktion i et Grøn Treparts scen
2921911_0002.png
Det fremgår af tabellerne, at der sker forholdsvis små ændringer i konkursrisikoen for heltidsbedrifterne
som følge af tiltagene i
Aftale for Grønt Danmark.
Det bemærkes, at andelen af bedrifter, der er stærkt
konkurstruede før indførelsen af afgiften, er 6 pct.
Med hensyn til effekterne på følgeerhverv er Ministeriet for Grøn Trepart ikke i besiddelse af data, som
kan understøtte beregninger af konkursrisiko.
Tabel 1: Ændringer i konkurstrussel efter adfærd (pris- og mængdetilpasning),
pct. af omsætning.
Inklusiv effekter af skovrejsning
Eksklusiv effekter af skovrejsning
2030
Planter*
Kvæg
Grise
Andre husdyr
Blandede
2035
2030
2035
*
-2,9
-1,1
0,0
0,0
*
-1,5
-0,4
*
0,0
1,8
2,4
0,2
0,0
0,0
1,9
3,9
0,5
*
0,0
-1,1
-0,4
1,2
1,9
Heltidsbedrifter samlet
Anm.: Der er foretaget afrundinger i tabellen. For ’heltidsbedrifter samlet’ er der tale
om et vægtet gennemsnit
og dermed ikke en sum af de enkelte driftsgrene. *Ændringer i konkurstrussel for planter og andre husdyr er
ikke afrapporteret på grund af for få observationer.
Kilde: Ministeriet for Grøn Trepart på baggrund af Ekspertgruppen for en grøn skattereform og SEGES
Tabel 2: Ændringer i konkurstrussel efter adfærd (pris- og mængdetilpasning),
antal bedrifter.
Inklusiv effekter af skovrejsning
Eksklusiv effekter af skovrejsning
2030
Planter*
Kvæg
Grise
Andre husdyr
Blandede
2035
2030
2035
*
-61
-10
0
0
*
-37
-3
*
0
4
48
5
0
0
8
79
12
*
0
-70
-38
57
100
Heltidsbedrifter samlet
Anm.: Der er foretaget afrundinger i tabellen. For ’heltidsbedrifter samlet’ er der tale om et vægtet gennemsnit
og dermed ikke en sum af de enkelte driftsgrene. *Ændringer i konkurstrussel for planter og andre husdyr er
ikke afrapporteret på grund af for få observationer.
Kilde: Ministeriet for Grøn Trepart på baggrund af Ekspertgruppen for en grøn skattereform og SEGES
Jeppe Bruus
/
Mark Olsen
2