Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2906848_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 8172
Den 16. september 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1065 (MOF alm. del) stillet 21. august efter ønske fra
Alexander Ryle (LA).
Spørgsmål nr. 1065
”Er
ministeren åben for at se på en justering af miljøzonereglerne, så kommunerne kan lade
knallerter omfatte af miljøzonekravene? Hvad er konsekvenserne af og mulighederne
for at lade knallerter omfatte af miljøzonekravene? Hvordan vil en eventuel beslutning om
at lade knallerter omfatte af miljøzonekravene kunne håndhæves, og hvad vil omkostningerne
til håndhævelse være?”
Svar
Med aftalen om nulemissionszoner af februar 2024, blev regeringen, SF, EL, RV og ALT enige om, at
der i regi af Luftpartnerskabet bl.a. skulle igangsættes en analyse af muligheden for at omfatte
knallerter af miljøzonekravene. Miljøministeriet har modtaget analysen og er nu ved at gennemgå
resultaterne. Snarest herefter, drøftes resultaterne med aftalepartierne og sendes derefter til
orientering i MOF.
Miljøzonereglerne regulerer dieselkøretøjer og fastsætter krav om diesel-partikelfilter. Knallerter er
typisk drevet af enten en 2 eller 4 takst benzinmotor. Derfor, samt i lyset af den grønne omstilling af
transportsektoren, er der i analysen taget udgangspunkt i, at der skal skiftes til el-knallerter.
Analysen viser, at der afhængig af forskellige reguleringskrav og tidspunkt for ikrafttrædelse vil være
privatøkonomiske omkostninger for knallertejerne på 9,6-30,9 mio. kr. ved indførelse af
miljøzonekrav for knallerter. Ved at lade knallerter omfatte miljøzonekravene, så der er krav om el-
knallert, vil det kunne medføre reduktioner i støj, NOx, CO2e, partikler, BC (black carbon/sod) og
NMVOC (
andre flygtige organiske forbindelser end metan)
i miljøzonerne i varierende grad af de
forskellige reguleringskrav. De samfundsøkonomiske konsekvenser er ikke belyst i rapporten.
Det kan oplyses, at miljøzonekameraerne er placeret modsat kørselsretningen, hvor de dermed
fotograferer fronten af køretøjet. Som opsætningen er i dag, er det derfor ikke muligt at håndhæve
knallerter i miljøzonerne med de faste kameraer, da knallerter kun har nummerplade bagpå. Der er
dog mulighed for at anvende mobile kameraer, der kan fotografere køretøjerne bagfra.
Magnus Heunicke
/
Morten Pedersen
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk