Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2905492_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 916
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 6345
Den 1. juli 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 916 (MOF alm. del) stillet 7. juni 2014 efter ønske fra
Søren Egge Rasmussen (EL)
Spørgsmål nr. 916
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan han forholder sig til indlægget ”Spildevandsfirma: Vores
havmiljø kalder på øgede krav til håndteringen af spildevand”, Altinget, den 7. maj, fra adm. direktør
Jan Glerup, for Industrial Water Solutions (IWS), tidligere RGS Nordic, herunder hvordan ministeren
forholder sig til de fire konkrete opfordringer i indlægget til at indføre ”strengere ensartede krav til
både private virksomheder og offentlige spildevandsanlæg, der udleder renset
spildevand til naturen.”
Nemlig:1) strammere krav til maksimum indhold af tungmetaller og miljøfremmede forurenende
stoffer i udledning af spildevand fra alle aktører. 2) forbud mod at fortynding med
husholdningsspildevand, grundvand eller overfladevand kan anvendes til at overholde
miljøkvalitetskravet for den industrielle tilledning og deraf følgende udledning. 3) krav til både
kommunale og private renseanlæg om at udfase de omstridte blandingszoner. Det vil fremme ny
teknologi for at overholde miljøkvalitetskravene uden brug af blandingszoner. 4) langt bedre
overvågning af havmiljøet i Danmark”
Svar
Jeg er enig i artiklens konklusion om, at vi skal passe bedre på vandmiljøet og stille krav til private
virksomheder og offentlige spildevandsanlæg, der udleder renset spildevand til vandmiljøet.
Ad. 1) Der er i dag ensartede krav til forekomsten af miljøfarlige forurenende stoffer i vand- og
havmiljøet i form af miljøkvalitetskrav. Disse miljøkvalitetskrav er fastsat i ”bekendtgørelse 796
om
fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand”.
Miljøkvalitetskravene fastsættes ud fra hensyn til beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet. Det
vurderes ikke at være hensigtsmæssigt med dobbeltregulering ved derudover at fastsætte nationale
krav til udledning af de samme stoffer.
Ad. 2) Det er i dag ikke tilladt at fortynde industrispildevand, der udledes direkte til vandmiljøet med
hverken husholdningsspildevand, grundvand eller overfladevand. Miljøstyrelsen vejleder
kommunerne til at indregne renseeffekten på renseanlæggene, når de giver tilladelse til tilslutning til
kloaksystemet. Miljøstyrelsen vejleder endvidere kommunerne til at kræve, at virksomhederne
anvender den bedste tilgængelige teknologi, samt til at sikre, at den samlede udledning fra
rensningsanlæggene ikke medfører overskridelse af miljøkvalitetskravene i de berørte vandområder.
3) Der er allerede i dag i
”Bekendtgørelse
om krav til udledning af visse forurenende stoffer til vandløb,
søer, overgangsvande, kystvande og havområder” krav om, at blandingszoners udstrækning skal
reduceres løbende. Jeg har bedt Miljøstyrelsen om at være opmærksom på, om myndighederne får
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1055: Spm. om, hvorvidt IWS (RGS Nordic) handler i overensstemmelse med sin miljøgodkendelse, når virksomheden fortynder sit spildevand med grundvand og overfladevand, inden det udledes til vandmiljøet
underrettet styrelsen om udpegning af blandingszoner og om de foranstaltninger, der skal sikre, at
blandingszonernes udstrækning mindskes over tid.
4) Der er allerede i dag overvågning af havmiljøet. Vi har planlagt et genbesøg af vandområdeplanerne
i år, og i den forbindelse vil det være naturligt at undersøge muligheder for øget overvågning for
miljøfarlige stoffer i vores vand- og havmiljø.
Magnus Heunicke
/
Cecilie Spanner Rydeng
2