Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2898531_0001.png
NOTAT TIL DEPARTEMENTET
Dato:
22. marts 2023
Sagsnr.:
23-4400-000010
Ref.:
PETDAM
Enhed:
Fiskerikontrolkontoret
./.
Til orientering - Fiskeristyrelsens information om beregning af
kvotekoncentration
Problemstilling
Departementet har vurderet, at Fiskeristyrelsens (efterfølgende bemævnt ”FST”) praksis for beregning af
kvotekoncentration ikke følger reguleringsbekendtgørelsen.
Til Departementets orientering fremsendes notat med beskrivelse af, hvordan FST vil håndtere
ændringen af praksis, således at beregningsmetoden bringes i overensstemmelse med
reguleringsbekendtgørelsen. .
Baggrund
Vurderingen er, at den metode FSTs anvender til beregning af kvotekoncentration ikke følger
reguleringsbekendtgørelsen, idet der i beregningen divideres med 1000 og ikke det faktisk antal uddelte
promilleandele.
Dette omfatter beregningen af
samlede
FKA på 4 % og
samlede
IOK på 10 % såvel som FKA eller IOK på
enkelt licenser målt i forhold til de maksimale satser for kvoteandele, som fremgår af bilag 13 i
reguleringsbekendtgørelsen.
Løsning
På baggrund af Departementets udmelding har FST udarbejdet følgende plan for håndtering af
ændringen:
Ændring i beregning af kvotekoncentration
For at kunne beregne kvotekoncentration efter praksis er ændret, har FST opdateret hjælpeskemaerne
(kun til internt brug) til beregning af samlede FKA og samlede IOK, således at disse ikke for hver enkelt
kvote divideres med 1.000, men i stedet divideres med den faktiske sum af uddelte kvoteandele.
For FKA og IOK omregnes til den faktiske ejerpromille baseret på summen af de faktisk uddelte
kvoteandele for hver kvote.
Den faktiske sum af uddelte kvoteandele for alle kvoter skal opdateres, når der sker ændringer til udstedte
kvoteandele i lånefiskordningen, fordi summen af udstedte kvoteandele da vil ændres.
IT-understøttelse af kvotekoncentrationsberegninger (Kvotekoncentrationssystemet)
Fiskeristyrelsens beregningsværktøj kaldet Kvotekoncentrationssystemet (efterfølgende benævnt
”kvotesystemet”) er kodet til at foretage kvotekoncentrationsberegningen baseret på FSTs nuværende
praksis.
Ændring af beregningsmetode er derfor ikke it-understøttet i kvotesystemet, førend der sker en ændring i
reguleringsbekendtgørelsen med genberegning af udstedte kvoteandele til 1.000 promille.
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1038: Spm. om korrespondance, notater og dokumentation for instruktioner omtalt i Gennemgang af forløb for Fiskeristyrelsens beregning af kvotekoncentration, Fiskeristyrelsen juni 2024
2898531_0002.png
Skal kvotessystemet understøtte kvotekoncentrationsberegningen vil FSTs IT-leverandører skulle ændre
beregningen i kildekoden.
FST vurderer, at kompleksiteten i denne ændring er høj med betydelige risici og omkostninger. Det kan
tidligst forventes i driftsat 1. juli 2023 med risiko for forsinkelse. Hertil kommer, at en ændring af
kvotesystemet vil være overflødig efter ændring af lånefiskordningen og en genberegning af uddelte
promilleandele. Ændring af lånefiskordningen forventes gennemført ved den kommende ændring af
reguleringsbekendtgørelsen 1. juli 2023. På den baggrund vurderes, at tilpasning af kvotesystemet til den
ændrede beregningsmetode ikke vil være sparsommelig og effektiv forvaltning og således vil
Fiskeristyrelsen indstille, at der ikke igangsættes en tilpasning af kvotesystemet.
Ændring af daglig opfølgning på kvotekoncentration
Den daglige opfølgning på kvotekoncentration består af 3 kontroller:
1. Efter den hidtidige praksis var den daglige opfølgning for overholdelse af kvotekoncentration baseret på
rapporten ”overskridelsesrapport”. Fremadrettet suppleres denne med en manuel beregning efter den
ændrede beregningsmetode for den/de konkrete fartøjer/personer/selskaber, hvor der har været
ændringer.
2. FST har udarbejdet en observationsliste over fartøjer/personer/selskaber lige under loftet for
kvotekoncentration. Listen er givet til medarbejderne der registrere kvoteoverdragelser, ændringer i
ejerandele og ejerskab af fartøjer. Medarbejderne er instrueret til at give revisionsteamet besked med
dokumentation for ændringer. Supplerende foretages opslag i kvotesystemet på de pågældende
fartøjer/personer/seleksaber. Endvidere undersøges med systemudvikler på kvotekoncentrationssystemet
om det er muligt at få en supplerende overskridelsesrapport på fartøjer/personer/selskaber lige under
loftet.
3. Revisionsteamet får besked på ændringer i udstedte kvoteandele i lånfiskordningen. Ved ændringer
foretages en supplerende manuel beregning på fartøjer/personer/selskaber på overskridelsesrapporten og
observationslisten.
Overtrædelse af reglerne om Kvotekoncentration
Overtrædelser efter udmelding
Efter udmelding om ændring af praksis vil FST træffe afgørelser om afhændelse på baggrund af eventuelle
overskridelser efter ny praksis.
Den ændrede beregningsmetode kan betyde, at der opstår overskridelser af kvotekoncentration som følge
af ændringer i summen af uddelte kvoteandele. Reguleringsbekendtgørelsen nævner ikke specifikt dette
som omfattet af reguleringsbekendtgørelsens overgangsbestemmelse i §§ 63, 67 og 72. Ud fra en
formålsfortolkning vurderer FST, at denne situation vil være omfattet af overgangsbestemmelsen, således
at afhændelse først skal ske inden udgangen af det efterfølgende år.
Overtrædelser på tidspunktet for udmelding
FST vil foretage en beregning på baggrund af den ændrede beregningsmetode. Såfremt beregningen fører
til at en kvoteejers kvoteandele vil ligge over kvotelofterne, vil FST give kvoteejeren et passende varsel til
afhændelse af overskydende kvoter. Et passende varsel skønnes at være på mindst to år.
Tidligere afgørelser vedrørende overtrædelse af kvotekoncentrationsreglerne
I praksis har der først fra 2019 været foretaget opfølgning med afgørelser på overskridelse af
kvotekoncentration. FSB ændrede i 2019 praksis, således at alle indgåede aftaler om overdragelse af
fartøjer og kvoter registreres i FSTs registre uanset konsekvensen for ovedragelsen.
Siden 2019 er overdragelser som udgangspunkt blevet politianmeldt, hvis de medfører væsentlig
overskridelse af koncentrationslofterne og ejeren bringer sig over kvotelofterne ved egen handling, f.eks.
gennem køb af kvoter. De overskydende kvoteandele skal, efter påbud fra FST, afhændes uden unødigt
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1038: Spm. om korrespondance, notater og dokumentation for instruktioner omtalt i Gennemgang af forløb for Fiskeristyrelsens beregning af kvotekoncentration, Fiskeristyrelsen juni 2024
2898531_0003.png
ophold. FST har haft 1 sag med politianmeldelse med udmåling af kr. 19.000 i bøde siden 2019 vedr.
overtrædelse af kvotekoncentration af samlede FKA og samlede IOK.
Hvis overskridelsen af kvotelofterne f.eks. skyldes udefrakommende omstændigheder, som ejeren ikke
har indflydelse på, skal forholdet bringes i orden senest ved udgangen af det efterfølgende år.
FST vil foretage en vurdering af, om der er grundlag for genoptagelse af allerede afgjorte sager siden 2019.
I denne vurdering vil indgå, hvorvidt der allerede er sket nedbringelse af overskridelsen, idet FST i
sådanne tilfælde ikke kan ændre på det forhold, at kvoteandelene allerede er afhændet.
Omfanget heraf vurderes at være under 35 sager, hvoraf en del har været orientering om, at kvoteejeren
skal afhænde ved udgangen af det efterfølgende år.
Offentliggørelse af oplysninger om ejerskab af kvoter
FST vil ikke kunne opfylde forpligtelsen til at offentliggøre oplysninger om ejerskab af kvoter
(kvotekoncentration) på FSTs hjemmeside, idet disse opdateres dagligt. En manuel beregning kan ikke
beregnes, så der kan ske en daglig opdatering.
Imødekommelse af eventuelle henvendelser fra erhvervet og offenligheden i øvrigt om kvotekoncentation
kan forventes at blive behandlet med forsinkelse eller blive vanskelig at imødekomme, afhængig af
omfanget.
Orientering af erhvervet
FST vil udsende en nyhed på hjemmesiden samt tilføje information på relevante undersider.
Kommunikationen koordineres forudgående med departementet.
Forud for orientering af erhvervet skal Departementet tage stilling til, hvorvidt der skal ske forudgående
orientering af minister/ordførerne, og i givet fald processen herfor.
3