Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2898528_0001.png
NOTAT TIL DEPARTEMENTET
Dato:
Sagsnr.:
Ref.:
22. februar 2023
23-4400-000010
PETDAM
Enhed:
Fiskerikontrolkontoret
./.
Til orientering - Fiskeristyrelsens information om ændring af praksis for
beregning af kvotekoncentration
Problemstilling
Departementet har vurderet, at Fiskeristyrelsens (efterfølgende bemævnt ”FST”) praksis for beregning af
kvotekoncentration ikke følger reguleringsbekendtgørelsens ordlyd, hvor reglerne for
kvotekoncentrationen angives som en procentdel af de samlede IOK eller samlede FKA, som for de fleste
kvoters vedkommende ikke udgør 1.000.
Til Departementets orientering fremsendes notat med beskrivelse af FSTs håndtering af ændringen af
praksis samt den information der på hjemmesiden vil blive givet herom.
Baggrund
Departementet har vurderet, at FSTs praksis for beregning af kvotekoncentration ikke følger
reguleringsbekendtgørelsen, idet der i beregningen divideres med 1000 og ikke det faktisk antal uddelte
promilleandele.
FST har lagt til grund, at udmeldingen alene omfatter beregningen af
samlede
FKA og
samlede
IOK og
således ikke omfatter FKA eller IOK målt i forhold til de maksimale satser for kvoteandele, som fremgår af
bilag 14 i reguleringsbekendtgørelsen.
Løsning
På baggrund af Departementets udmelding har FST udarbejdet følgende plan for håndtering af
ændringen:
Ændring i beregning af kvotekoncentration
For at kunne beregne kvotekoncentration efter praksis er ændret, har FST opdateret hjælpeskemaerne
(kun til internt brug) til beregning af samlede FKA og samlede IOK, således at disse ikke for hver enkelt
kvote divideres med 1.000, men i stedet divideres med den faktiske sum af uddelte kvoteandele.
Den faktiske sum af uddelte kvoteandele for alle kvoter skal opdateres dagligt, fordi summen af udstedte
kvoteandele vil ændres, såfremt der sker ændringer til udstedte kvoteandele i lånefiskordningen.
Kvotekoncentrationssystemet
Kvotekoncentrationssystemet (efterfølgende benævnt ”kvotesystemet”) er kodet til at foretage
kvotekoncentrationsberegningen baseret på FSTs nuværende praksis.
Ændring af praksis er derfor ikke it-understøttet i kvotesystemet, førend der sker en ændring i
reguleringsbekendtgørelsen med genberegning af udstedte kvoteandele til 1.000 promille.
Skal kvotessystemet understøtte kvotekoncentrationsberegningen vil FSTs IT-leverandører skulle ændre
beregningen i kildekoden.
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1038: Spm. om korrespondance, notater og dokumentation for instruktioner omtalt i Gennemgang af forløb for Fiskeristyrelsens beregning af kvotekoncentration, Fiskeristyrelsen juni 2024
2898528_0002.png
FST vurderer, at kompleksiteten i denne ændring er høj med betydelige risici og omkostninger. Det kan
tidligst forventes i driftsat 1. maj 2023 med risiko for forsinkelse. Det vurderes på dette grundlag, at en it-
understøttelse ikke vil være sparsommelig og effektiv forvaltning, når ændringen af kvotesystemet vil
være overflødig efter ændring af lånefiskordningen og en genberegning af uddelte promilleandele. På den
baggrund vil Fiskeristyrelsen indstille, at der ikke igangsættes en tilpasning af kvotesystemet.
Ændring af daglig opfølgning på kvotekoncentration
Den daglige opfølgning på kvotekoncentration består af 3 kontroller:
1.
Før
ændring af praksis er den daglige opfølgning for overholdelse af kvotekoncentration baseret på
rapporten ”overskridelsesrapport”.
Efter
ændring af praksis suppleres denne med en manuel beregning
efter den ændret praksis for den/de konkrete fartøjer/selskaber/personer, hvor der har været ændringer.
2. FST har udarbejdet en observationsliste over fartøjer/personer/selskaber lige under loftet for
kvotekoncentration. Listen er givet til medarbejderne der registrere kvoteoverdragelser, ændringer i
ejerandele og ejerskab af fartøjer. Medarbejderne er instrueret til at give revisionsteamet besked med
dokumentation for ændringer.
3. Revisionsteamet får besked på ændringer i udstedte kvoteandele i lånfiskordningen. Ved ændringer
foretages en supplerende manuel beregning på fartøjer/personer/selskaber på overskridelsesrapporten og
observationslisten.
Overtrædelse af reglerne om Kvotekoncentration
Overtrædelser efter udmelding
Efter udmelding om ændring af praksis vil FST træffe afgørelser om afhændelse på baggrund af eventuelle
overskridelser efter ny praksis.
Praksisændringen kan betyde, at der opstår overskridelser af kvotekoncentration som følge af ændringer i
summen af uddelte kvoteandele. Reguleringsbekendtgørelsen nævner ikke specifikt dette som omfattet af
reguleringsbekendtgørelsens overgangsbestemmelse i §§ 63, 67 og 72. Ud fra en formålsfortolkning
vurderer FST, at denne situation vil være omfattet af overgangsbestemmelsen, således at afhændelse først
skal ske inden udgangen af det efterfølgende år.
Overtrædelser på tidspunktet for udmelding af praksisændring
FST vil foretage en beregning på baggrund af den ændrede praksis. Såfremt ændringen giver anledning til
forøgelse med overtrædelse eller yderligere overtrædelse til følge, vil FST ikke træffe nogen afgørelse om
afhændelse af overskydende kvoter som følge af ændringen. Det skyldes, at en praksisændring ikke kan
foretages med tilbagevirkende kraft, såfremt den er til ugunst for kvoteejeren.
Tidligere afgørelser vedrørende overtrædelse af kvotekoncentrationsreglerne
I praksis har der først fra 2019 været foretaget opfølgning med afgørelser på overskridelse af
kvotekoncentration. FSB ændrede i 2019 praksis, således at alle indgåede aftaler om overdragelse af
fartøjer og kvoter registreres i FSTs registre uanset konsekvensen for ovedragelsen.
Siden 2019 er overdragelser som udgangspunkt blevet politianmeldt, hvis de medfører væsentlig
overskridelse af koncentrationslofterne og ejeren bringer sig over kvotelofterne ved egen handling, f.eks.
gennem køb af kvoter. De overskydende kvoteandele skal, efter påbud fra FST, afhændes uden unødigt
ophold. FST har haft 1 sag med politianmeldelse med udmåling af kr. 19.000 i bøde siden 2019 vedr.
overtrædelse af kvotekoncentration af samlede FKA og samlede IOK.
Hvis overskridelsen af kvotelofterne f.eks. skyldes udefrakommende omstændigheder, som ejeren ikke
har indflydelse på, skal forholdet bringes i orden senest ved udgangen af det efterfølgende år.
FST vil foretage en vurdering af, om der er grundlag for genoptagelse af allerede afgjorte sager siden 2019.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1038: Spm. om korrespondance, notater og dokumentation for instruktioner omtalt i Gennemgang af forløb for Fiskeristyrelsens beregning af kvotekoncentration, Fiskeristyrelsen juni 2024
2898528_0003.png
Omfanget heraf vurderes at være under 25 sager, hvoraf en del har været orientering om afhændelse ved
udgangen af det efterfølgende år.
Offentliggørelse af oplysninger om ejerskab af kvoter
FST vil ikke kunne opfylde forpligtelsen til at offentliggøre oplysninger om samlet ejerskab af kvoter
(kvotekoncentration) på FSTs hjemmeside, idet disse opdateres dagligt. En manuel beregning kan ikke
beregnes, så der kan ske en daglig opdatering. Dette betyder i praksis, at offentliggørelsen vil omfatte
ejerskab af IOK og FKA, men ikke den samlede kvoteandel af IOK (IOK-sum) og FKA (FKA-sum).
Hertil skal bemærkes, at der i forvejen ikke sker en opdatering i perioden 1. januar frem til tidspunktet,
hvor de opdaterede årsmængder for 2022 og gennemsnitlige afregningspriser foreligger og som indgår i
beregningen af kvotekoncentration og B-kvoter.
Imødekommelse af eventuelle henvendelser fra erhvervet og offenligheden i øvrigt om kvotekoncentation
kan forventes at blive behandlet med forsinkelse eller blive vanskelig at imødekomme, afhængig af
omfanget.
Information af erhvervet
Information af erhvervet vil bestå i en orientering mundtlig til DPPO og DFPO om ændringen af praksis
for beregning af kvotekoncentration, herunder beregning, genoptagelse og manglende offentliggørelse.
Desuden vil FST udsende en nyhed på hjemmesiden samt tilføje information på relevante sider på FSTs
hjemmeside, jf. nærmere bilag 1.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1038: Spm. om korrespondance, notater og dokumentation for instruktioner omtalt i Gennemgang af forløb for Fiskeristyrelsens beregning af kvotekoncentration, Fiskeristyrelsen juni 2024
2898528_0004.png
Bilag 1
Tekst under Nyheder
I forbindelse med revidering af reguleringsbekendtgørelsen er Fiskeristyrelsens praksis for beregning af
kvotekoncentration ændret, så den bringes i fuld overensstemmelse med ordlyden i bekendtgørelsen.
Kvotekoncentration er den maksimale grænse på 4 % for ejerskab af samlede kvoteandele af FKA og 10
% af IOK. Kvotekoncentration indgår også i grænserne for samtidig ejerskab (krydsregler) mellem
FKA/IOK, FKA/FTA og IOK/FTA.
Fiskeristyrelsen har siden indførelsen af bestemmelserne om FKA og IOK beregnet kvotekoncentration
(summen af FKA og IOK) efter metoden i hjælpeskema for beregning af kvotekoncentration for FKA og
IOK, hvor alle kvoter bliver vægtet ud fra en samlet sum på 1.000 promille. Ved ændringen vil
beregningen blive foretaget ved at vægte alle kvoter ud fra den faktiske sum af alle udstedte andele af
kvoten.
Dette kan illustreres med et forsimplet eksempel for tidligere metode og ny metode. I eksemplet er
formelen for ”beregnet koncentrationsmængde” og ”Beregnet samlet ‰” angivet i kolonnen ”Formel”.
Tidligere metode
Kvotekoncentrations hjælpeskema FKA.
Koncen-
trations
Egne
"kvote"for promiller
2022
A
B
2.944
1,0000
499
2,0000
5.956
3,0000
C
9.399
Beregnet samlet o/oo
Beregnet
koncen-
trations
mængde
Formel
Lic nr. beskrivelse
1006 Torsk 3DV
1008 Tunge 3AD
1013 Rødspætte 3D
Samlet tons
2,94
1,00
17,87
D
21,81
2,32
A*B/1000
A*B/1000
A*B/1000
Sum
C/D*1000
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1038: Spm. om korrespondance, notater og dokumentation for instruktioner omtalt i Gennemgang af forløb for Fiskeristyrelsens beregning af kvotekoncentration, Fiskeristyrelsen juni 2024
2898528_0005.png
Ny metode
Kvotekoncentrations hjælpeskema FKA.
Koncen-
trations
Egne
"kvote" promiller
2022
A
B
2.944
1,0000
499
2,0000
5.956
3,0000
D
9.399
Beregnet samlet o/oo
Beregnet
koncen-
trations
mængde
C
2,97
0,99
17,78
E
21,75
2,31
Sum
E/D*1000
A*B/990
A*B/1005
A*B/1005
Formel
Lic nr. beskrivelse
1006 Torsk 3DV
1008 Tunge 3AD
1013 Rødspætte 3D
Samlet tons
Eksemplet viser at kvotekoncentrationen ved ny metode ændres fra 2,32 ‰ til 2,31 ‰, fordi at der efter
ny metode anvendes den faktiske sum af alle udstedte kvoter, som i eksemplet er angivet til 990 ‰ for
licens 1006, 1.005 ‰ for licens 1008 og 1.005 ‰ for licens 1013
På nuværende tidspunkt er summen af de fleste kvoter under eller over 1.000 promille. Summen er ikke
konstant, men ændres i takt med bl.a. tilpasninger i lånefiskordningen (tildeling af låne-promiller og
reduktion af låne-promiller).
Den ændrede beregning vil give mindre ændringer i den enkeltes kvotekoncentration. Effekten er en
nedbringelse eller en forøgelse vil afhænge af den enkeltes kvotesammensætning.
Fiskeristyrelsen vil ikke træffe nogen afgørelser om afhændelse af overskydende kvoter som følge af
ændringen.
Praksisændringen vil ikke være it-understøttet i kvotesystemet før forventeligt 1. juli 2023.
Det vil sige, at Fiskeristyrelsen i perioden frem til 1. juli 2023 vil beregne kvotekoncentrationen manuelt
til brug for den daglige opfølgning på eventuelle overtrædelser af kvotekoncentration. Dette må
forventes, at give længere sagsbehandling ved overtrædelser af kvotekoncentration.
Fiskeristyrelsen vil ikke kunne udstille fartøjers/personers/selskabers kvotekoncentration som hidtil i
kvoteandelsberegneren.
Såfremt en fartøjsejer har et behov for at få overblik over sin kvotekoncentration (sin samlede ejerskab
af FKA og IOK) kan fartøjsejer i stedet anmode Fiskeristyrelsen om en beregning på en given dato ved
fremsendelse af en mail til
[email protected].
Som følge af opgavens ressourceforbrug
og kompleksitet kan imødekommelse være behæftet med en forlænget sagsbehandlingstid.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1038: Spm. om korrespondance, notater og dokumentation for instruktioner omtalt i Gennemgang af forløb for Fiskeristyrelsens beregning af kvotekoncentration, Fiskeristyrelsen juni 2024
2898528_0006.png
Tekst under Erhvervsfiskeri/ …./Hjælpeskema til brug for beregning af samlede FKA og
IOK-mængde
Fiskeristyrelsen havde tidligere udarbejdet to hjælpeskemaer for til brug for fartøjsejeres beregning af
deres kvotekoncentration (samlede FKA-sum og samlede IOK-sum). Hjælpeskemaerne kan ikke længere
anvendes til beregning af kvotekoncentration og er ikke tilgængelige.
Fiskeristyrelsens hidtidige praksis med at der i beregningen for hver kvoteandel divideres med 1.000 er
ændret til, at der divideres med det faktisk antal uddelte kvoteandele.
Hvis en fartøjsejer har et behov for at få overblik over sin kvotekoncentration (sit samlede ejerskab af
FKA og IOK) kan fartøjsejer anmode Fiskeristyrelsen om en beregning på en given dato ved fremsendelse
af en mail til
[email protected].
Som følge af opgavens ressourceforbrug og
kompleksitet kan imødekommelse være behæftet med en forlænget sagsbehandlingstid.
Tekst under Erhvervsfiskeri/Fiskeristatistik/kvoteandelsberegneren
IOK-sum og FKA-sum
Kvoteandelsberegneren viser ikke længere FKA-sum og IOK-sum.
Såfremt en fartøjsejer har et behov for at få overblik over sin kvotekoncentration (sin samlede ejerskab
af FKA og IOK) kan fartøjsejer anmode Fiskeristyrelsen om en beregning på en given dato ved
fremsendelse af en mail til
[email protected].
Som følge af opgavens ressourceforbrug
og kompleksitet kan imødekommelse være behæftet med en forlænget sagsbehandlingstid.
6