Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 618
Offentligt
2899010_0001.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Kenneth Vang Joensen <>
27-08-2024 17:33:31 (UTC +02)
Ida Kristine Balslev-Erichsen <[email protected]>
VS : Promiller og brexitkompensation(Aspose.Email Evaluation)
Evaluation Only. Created with Aspose.Email for .NET. Copyright 2002-2022 Aspose Pty Ltd.
View EULA Online
Mvh Kenneth Vang Joensen
---------- Videresendt meddelelse ----------
Fra:
Esben Sverdrup-Jensen <[email protected]>
Dato:
27. august 2024 kl. 12.32.23 CEST
Emne:
Fwd: Promiller og brexitkompensation
Til:
Kenneth Vang Joensen <[email protected]>
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som
ikke er sikre, medmindre du stoler på afsenderen.
Mange venlige hilsner / best regards
Esben Sverdrup-Jensen
CEO
+45 61 66 09 78 | [email protected]
Fra:
Lise Laustsen <[email protected]>
Sendt:
tirsdag, august 27, 2024 11:33:20 AM
Til:
Esben Sverdrup-Jensen <[email protected]>
Emne:
Promiller og brexitkompensation
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 618: Nye oplysninger ifm. den grundige gennemgang af sagen om kvotekoncentration, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2899010_0002.png
T.O.
Fra:
Lise Laustsen
Sendt:
29. november 2021 11:46
Til:
Lars Christian Engelsborg Hansen <[email protected]>; Ole
Lundberg Larsen <[email protected]>; Svend-Erik Andersen <[email protected]>; Claus
Reedtz Sparrevohn <[email protected]>; [email protected]; Nanna Møller
<[email protected]>
Cc:
Marie Louise Flach de Neergaard <[email protected]>; Arne
Madsen <[email protected]>; Esben Sverdrup-Jensen <[email protected]>;
Kenn Skau Fischer <[email protected]>
Emne:
SV: Efter aftale på møde dd mhp bemærkninger
Kære Nanna m.fl.
DPPO forstår, er der er behov for et grundlag for beregningerne af brexittab,
som stammer fra uafhængige officielle kilder. Men de beregninger, der nu er lagt
frem, viser med alt tydelighed, når de sammenlignes med salgspriserne, at vi har
bevæget os over i noget, som er for teoretisk og har nogle klare slagsider.
Når man ser på IFROs beregninger, så er kvotepriserne på de pelagiske bestande
nærmest systematisk er halveret i forhold til, hvad der rent faktisk er betalt i
markedet. Det er uholdbart og skyldes nogle fejl i antagelserne bag
beregningerne, som det er nødvendigt at rette op på, for at beregningerne kan
fremstå som et troværdigt grundlag for kompensation.
Hovedproblemet med modellen og antagelserne er anvendelsen af
standardomkostninger, hvilket DPPO også tidligere har påpeget i høringssvar
vedrørende b-kvoteberegningerne. Fiskeristyrelsens egne tal i oplægget til det
fjerde tekniske møde vedrørende BAR-oplægning viser også en væsentlig forskel,
når der bliver opdelt på fartøjslængder. Da alt information findes udspecificeret
på længdekategorier hos Danmarks Statistik, er der således ingen forhindring
for, at IFRO genberegner kvotepriserne ift. de fartøjskategorier, der
hovedsageligt driver de enkelte fiskerier. Samtidig kan vi henvise til vedhæftede
videnskabelige artikel, skrevet af forskere fra DTU AQUA samt DPPO’s Claus
Sparrevohn, hvor det ved hjælp af data fra STECF er lykkedes at beregne
omkostninger ift. de enkelte fiskerier. Metoden fremgår af artiklen.
En anden fejlkilde i beregningsmodellen er, at der for en række bestande ikke er
1000 promille fx er der for Nordsøsild i år kun ca. 930 promille, mens der for
andre bestande findes over 1000. Noget som relativt let også vil kunne indgå i
beregningerne.
Det er helt essentielt for DPPO, at der bliver rettet op på de skævheder, der
findes i IFROs beregningsmodeller. Med ovenstående input er det muligt med tal
fra officielle kilder og med allerede anerkendte metoder.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 618: Nye oplysninger ifm. den grundige gennemgang af sagen om kvotekoncentration, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2899010_0003.png
Det må være i alles interesse, at kompensation beregnes på et grundlag, der
afspejler virkeligheden og det marked, som investeringerne er foregået i.
Med venlig hilsen
Lise Laustsen
Seniorrådgiver
+45 29 16 92 32 |
[email protected]
Axeltorv 3 | 1609 København V
[email protected]
|
www.dppo.dk
Fra:
Lars Christian Engelsborg Hansen <[email protected]>
Sendt:
26. november 2021 16:59
Til:
Ole Lundberg Larsen <[email protected]>; Svend-Erik Andersen <[email protected]>;
Lise Laustsen <[email protected]>; Claus Reedtz Sparrevohn <[email protected]>;
[email protected]
Cc:
Nanna Møller <[email protected]>; Marie Louise Flach de
Neergaard <[email protected]>; Arne Madsen
<[email protected]>; Esben Sverdrup-Jensen <[email protected]>; Kenn Skau
Fischer <[email protected]>
Emne:
Efter aftale på møde dd mhp bemærkninger
Kære alle,
Som aftalt på møde dags dato om tabsopgørelse følger herunder en kort
beskrivelse af den anvendte metode og data. I kan også læse mere om metode
og data i en tidligere IFRO-rapport. Se vedhæftede.
Vi skal bede om jeres eventuelle bemærkninger til data og metode senest
mandag den 29. november 2021.
Der er indkaldt til møde kl 11.30 på onsdag den 1. december 2021.
God weekend
Med venlig hilsen
Lars Hansen
---------------------------------
Kort beskrivelse af model og antagelser ved beregning af kvotepriser.
IFRO har benyttet en dækningsbidragsmodel til beregning af priserne.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 618: Nye oplysninger ifm. den grundige gennemgang af sagen om kvotekoncentration, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2899010_0004.png
Dækningsbidragsmodellen baserer sig på fangstværdier, omkostninger,
diskontering og en tidshorisont på 16 år.
Grundlæggende antages, at det, som en køber vil være villig til at betale for en
kvote, er baseret på vedkommendes indtjening ved fiskeriet for den periode,
kvoteandelen kan udnyttes, og vil derfor afhænge af afregningspris og
omkostningsniveau for perioden samt kvotemængde i perioden.
IFRO påpeger, at i praksis vil den
enkeltes betalingsvillighed for en kvoteandel
afhænge af forventningerne til fremtiden.
IFRO peger på, at det
kun
er
muligt at vurdere på et gennemsnitsniveau, så
derfor må modellen nødvendigvis basere sig på gennemsnit med hensyn til data
og antagelser omkring den enkelte fiskers forhold og individuelle adfærd.
Videre, at
den gennemsnitlige afregningspris og det gennemsnitlige
omkostningsniveau
kan
findes ved anvendelse af tilgængelige data, mens
tidshorisont og diskonteringsrente nødvendigvis må antages.
Via Afregningsregisteret kan de gennemsnitlige afregningspriser for de
omfattede kvotearter findes, mens Danmarks Statistiks
fiskeriregnskabsstatistik muliggør beregning af en omkostningskoefficient, som
angiver, hvor stor en andel af en landet krone går til betaling af henholdsvis
energiomkostninger, køb/leje af årskvoter, omkostninger til fisk og foder,
landing, salg og distribution samt lønomkostninger til såvel besætning som ejer.
I de gennemførte beregninger anvendes en omkostningskoefficient beregnet på
grundlag af omkostningstal for hele den danske fiskerflåde i årene 2015 til 2018.
Baseret på disse informationer kan det årlige dækningsbidrag for fangst af et kilo
fisk af en given kvote beregnes.
Den nuværende IOK/FKA-regulering har en opsigelsesfrist på løbende 16 år. Det
betyder, at på ethvert tidspunkt vil kvoteejeren have mindst 16 år at udnytte
rettigheden i.
Derfor kan køber også, alt andet lige (kvote-, pris- og omkostningsniveau og
kvotemængde), forvente at opnå det beregnede dækningsbidrag i de kommende
16 år.
Da en krone i dag er mere værd end i morgen,
er
de kommende års
dækningsbidrag diskonteret tilbage til en nutidsværdi.
Beregningen
er baseret
på en 4 %’s diskonteringsrente, som er den, Finansministeriet anvender ved
samfundsøkonomiske analyser.