Ligestillingsudvalget 2023-24
LIU Alm.del
Offentligt
2866051_0001.png
Folketinget
Ligestillingsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. maj 2024
Strafferetskontoret
William Erik Kragh
Halling
2024-05281
3249474
Besvarelse af spørgsmål nr. 16 (Alm. del) fra Folketingets
Ligestillingsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 (Alm. del), som Folketingets
Ligestillingsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. april 2024.
Peter Hummelgaard
/
Tue Vemmelund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
LIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om der i Danmark er faldet domme efter straffelovens § 243 om psykisk vold i den situation, hvor en herboende muslimsk mand med henvisning til en islamisk ægteskabskontrakt og/eller forestillinger om familiens ærbarhed nægter en kvinde skilsmisse og derigennem udøver negativ social kontrol over hende
Spørgsmål nr. 16 (Alm. del) fra Folketingets Ligestillingsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om der i Danmark er faldet domme efter
straffelovens § 243 om psykisk vold i den situation, hvor en
herboende muslimsk mand med henvisning til en islamisk
ægteskabskontrakt og/eller forestillinger om familiens ærbarhed
nægter en kvinde skilsmisse og derigennem udøver negativ
social kontrol over hende? Spørgsmålet stilles på baggrund af
Ligestillingsudvalgets høring den 4. april 2024 om negativ
social kontrol af minoritetsetniske kvinder, som kan genses på
Folketingets hjemmeside, ft.dk.”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække
oplysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om
antallet af afgørelser efter straffelovens § 243 om psykisk vold
i den situation, hvor en herboende muslimsk mand med
henvisning til en islamisk ægteskabskontrakt og/eller
forestillinger om familiens ærbarhed nægter en kvinde
skilsmisse og derigennem udøver negativ social kontrol over
hende.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er
opbygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller
afgørelser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil
derimod ikke uden videre være muligt at trække data af mere
detaljeret karakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes
selvstændige gerningskoder vedrørende social kontrol med
baggrund i islamisk ægteskab eller ærbarhed. Det er derfor ikke
muligt ved elektronisk udtræk fra POLSAS at tilvejebringe de
ønskede oplysninger. Det vil således forudsætte en omfattende
manuel gennemgang, hvis oplysningerne skal tilvejebringes.
Rigsadvokaten har i stedet trukket data på det samlede antal
fældende afgørelser i sager om overtrædelse af straffelovens §
243 i perioden fra lovens ikrafttrædelse den 1. april 2019 til den
20. april 2024. Tallene er trukket på den generelle gerningskode
for psykisk vold efter straffelovens § 243.
Side 2/3
LIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om der i Danmark er faldet domme efter straffelovens § 243 om psykisk vold i den situation, hvor en herboende muslimsk mand med henvisning til en islamisk ægteskabskontrakt og/eller forestillinger om familiens ærbarhed nægter en kvinde skilsmisse og derigennem udøver negativ social kontrol over hende
2866051_0003.png
Antal fældende afgørelser for overtrædelse af straffelovens § 243,
fordelt på år og afgørelsestype (opgjort på forhold)
Afgørelsestype
2019 2020 2021 2022 2023 2024
Dom
Andet
Tiltalefrafald
2
-
-
2
3
-
-
3
21
1
-
22
27
1
-
28
54
-
2
56
22
-
1
23
Bemærkninger:
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske
data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i
opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
Data er opdateret den 20. april 2024.
Kategorien ”Andet” i tabellen anvendes bl.a. til registrering af sager
vedrørende unge under 15 år.
Afgørelser er opgjort efter seneste afgørelser, hvortil afgørelsen kan være
anket i mellemtiden. Derfor er afgørelserne ikke nødvendigvis endelige.
Afgørelser er opgjort efter antal særskilte lovovertrædelser, hvortil der er
knyttet én gerningsperson. Det betyder, at en lovovertrædelse med flere
gerningspersoner tælles som to eller flere forhold.
Rigsadvokaten har i bidrag til Justitsministeriets besvarelse af 8. februar
2024 af spørgsmål nr. 551 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, afgivet
data trukket i Kriminalregisteret (KR). Det bemærkes, at der er forskel i
opgørelsen af antallet af domme i KR sammenholdt med antallet af fældende
afgørelser i POLSAS.
Rigsadvokaten anvender både POLSAS og KR til diverse analyser,
besvarelse af folketingsspørgsmål, aktindsigter, lovforberedende arbejder
mv. POLSAS anvendes i politikredsene af både politiet og
anklagemyndigheden til daglig sagsbehandling, mens KR varetages af
Politiets Administrative Center (PAC) og indeholder oplysninger om
lovovertrædelser, der blandt andet bliver brugt til at udarbejde straffeattester.
Begge systemer er dynamiske, og der vil således kunne foretages
efterregistreringer bagud i tid, som betyder, at der vil kunne ske ændringer
afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelserne for de
to systemer. Herudover bliver registreringer i begge systemer foretaget
manuelt, hvorfor der er risiko for fejlregistreringer. Endelig er
opdateringsfrekvensen for de to systemer hos Rigsadvokaten forskellig, da
Rigsadvokaten som udgangspunkt modtager POLSAS-data ugentligt, mens
KR opdateres månedligt. Det betyder, at der løbende vil være forskelle i
opgørelser mellem de to systemer, som skyldes forskellen i
opdateringsfrekvensen. Det skal yderligere bemærkes, at Rigsadvokaten
hverken er forretningsejer af POLSAS eller KR, hvorfor der henvises til
Rigspolitiet for yderligere uddybninger.”
Side 3/3