Ligestillingsudvalget 2023-24
LIU Alm.del
Offentligt
2828068_0001.png
Minister for ligestilling Marie Bjerres talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Åbent samråd om inspirationskataloget
”Kønsbalance i ledelse”
20. februar 2024, kl. 9.30-10.30
Christiansborg, Værelse 1-133
Det talte ord gælder
LIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 20/2-2024 om inspirationskataloget Kønsbalance i ledelse
2828068_0002.png
Tak for ordet og for de to samrådsspørgsmål.
Jeg vil starte med at svare på samrådsspørgsmål C om reglerne om måltal
og politikker for kønsfordelingen i bestyrelser og den øverste ledelse i
offentlige institutioner.
For det er den lovgivning, der danner grundlaget for det
inspirationskatalog, der spørges til i samrådsspørgsmål B.
Den 1. januar 2023 trådte nye regler om måltal og politikker for det
underrepræsenterede køn i bestyrelser og den øverste ledelse i kraft.
Det betyder overordnet, at offentlige institutioner og virksomheder nu
forpligtes til både at opstille måltal for det underrepræsenterede køn i
bestyrelsen og i de to øverste ledelsesniveauer
frem for som tidligere
kun for bestyrelsen.
De skal kun opstille måltal, hvis de ikke allerede har en ligelig
kønsfordeling
det vil sige mindst 40 procent af det ene køn.
Offentlige institutioner og virksomheder skal desuden udarbejde en politik
for at øge andelen af det underrepræsenterede køn i den øverste ledelse,
hvis kønsfordelingen ikke allerede er ligelig.
Der skal indrapporteres om status for kønsfordeling, måltal og politikker
én gang årligt.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at der er tilsvarende regler på erhvervsministerens
område, som gælder for store virksomheder.
Med de nye regler blev en bredere gruppe af offentlige institutioner
omfattet, herunder store kommunale fællesskaber, statslige institutioner
uden en bestyrelse
fx departementer og styrelser
kommuner, regioner
og regionale sygehuse.
I samrådsspørgsmål C spørges der også til, om jeg finder det
hensigtsmæssigt, at sygehusene er omfattet.
Sygehusene var ikke i omfattet i høringsudgaven af lovforslaget.
Danske Regioner skrev i deres høringssvar til lovforslaget,
at de ”støtter
lovens fundamentale formål om at fremme ligestilling mellem kvinder og
mænd og anerkender, at det er relevant at have fokus på en mere ligelig
kønsfordeling i ledelsen i regionerne”.
Derudover skrev Danske Regioner, at ”der på sygehusområdet er store
institutioner, hvorfor Danske Regioner vil foreslå, at loven også skal
omfatte sygehusenes øverste ledelseslag”.
Det var altså Danske Regioners eget forslag at omfatte sygehusene.
Og jeg er sådan set enig i, at det er helt naturligt, at sygehusene
som
store offentlige arbejdsplader
også arbejder med kønsdiversitet i
ledelsen.
1
LIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 20/2-2024 om inspirationskataloget Kønsbalance i ledelse
2828068_0003.png
Det er i øvrigt vurderet, at der er begrænsede administrative byrder ved
reglerne.
I samrådsspørgsmål B bedes jeg redegøre for formålet med
inspirationskataloget ”Kønsbalance i ledelse”, som blev lanceret 4. januar
2024.
Inspirationskataloget er lavet for at understøtte de nye regler, jeg netop
har fortalt om.
Det er lavet i samarbejde med de offentlige arbejdsgivere
KL, Danske
Regioner og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
Der har været enighed om, at det er godt og naturligt at lave noget
inspirationsmateriale i fællesskab.
Jeg vil gerne understrege, at der er tale om en samling af gode råd, mulige
værktøjer og eksempler, som man kan lade sig inspirere af.
Jeg synes sådan set, at det er god skik at understøtte de regler, Folketinget
vedtager, og gøre det lettere for dem, der er omfattet.
Der spørges også til, om katalogets primære fokus er at hjælpe kvinder, og
om det også vil være formålstjenligt i organisationer, hvor kvinder er
overrepræsenteret i ledelsen.
I kataloget præsenteres mulige redskaber til at arbejde systematisk og
målrettet for at fremme en mere ligelig kønsbalance i topledelsen. Uanset
om det er kvinder, eller mænd, der er underrepræsenteret.
For det handler om at fremme diversitet og lige muligheder.
Det mener jeg, er formålstjenligt i alle organisationer.
Med udgangspunkt i inspirationskataloget spørges der også til, om mit
primære fokus kun er at skabe kønslighed blandt de øverste
ledelsesniveauer
og ikke i samfundet som helhed.
Svaret på det er helt kort
Nej.
Og jeg har faktisk svært ved at se, hvordan en inspirationsfolder, der skal
understøtte nye regler på mit ressortområde
kan lede til den konklusion.
Jeg arbejder som ligestillingsminister for et samfund med mere frihed og
flere udfoldelsesmuligheder
for både kvinder og mænd.
Tak for ordet.
2