Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del
Offentligt
2827518_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
21. februar 2024
Folketingets Kulturudvalg har 30. januar 2024, efter ønske fra Søren Espersen (DD),
stillet mig følgende spørgsmål nr. 76 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at Det Kongelige Teater tilbage i 2007 an-
nullerede en kontrakt med Shen Yun Performing Arts, der har base i USA, og som
skulle optræde med klassisk kinesisk dans og musik i et forsøg på at genoplive Kinas
5000 år gamle kulturhistorie, herunder oplyse, om den kinesiske ambassade og Uden-
rigsministeriet havde noget med annulleringen af kontrakten at gøre? Vil ministeren
endvidere oplyse, om der vil være noget til hindrer for, at Det Kongelige Teater indgår
en ny kontrakt med Shen Yun Performing Arts om optræden på teatret, såfremt par-
terne skulle være interesseret deri?
Svar:
Angående Det Kongelige Teaters kontakt med Shen Yun Performing Arts (tidl. The Di-
vine Beauty/NTDTV) om optræden på Det Kongelige Teaters scener i 2007 henviser jeg
til daværende kulturminister Brian Mikkelsens svar af 20. februar 2008 på spørgsmål
51 (alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg, hvor Det Kongelige Teater redegjorde for
forløbet:
”Man kan tage eksterne forestillinger ind på to måder. Det kan ske som gæstespil, hvor
en kunstnerisk overvejelse medfører, at teatret f.eks. inviterer udenlandske teatre til at
vise særlig interessante forestillinger. I disse tilfælde håndteres sagen af teatrets gæste-
spilsafdeling. Herudover udlejer Det Kongelige Teater lejlighedsvis scener, f.eks. til TV-
produktionsselskaber og mere kommercielle sceneaktiviteter såvel indenlandske som
udenlandske. Her håndteres sagen af teatrets kommercielle afdeling, og det økonomiske
rationale er normalt, at udlejeforretningen skal skabe et overskud, der kan føres tilbage
til de kunstneriske afdelinger som bidrag til afdelingens økonomi. "The Divine
Beauty/NTDTV" hører til i sidstnævnte kategori.
Det var teatrets kommercielle chef, der i december måned afstod fra et muligt forret-
ningsforhold med "The Divine Beauty/NTDTV" udfra rene tekniske og planlægnings-
mæssige overvejelser. Der forelå tilbud om mange forestillinger. Projektets omfang taget i
Dok. nr. 150773
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm., om redegørelse for baggrunden for at Det Kongelige Teater tilbage i 2007 annullerede en kontrakt med Shen Yun Performing Arts
betragtning skønnedes det ikke muligt at trække scenetekniske ressourcer ind til en udle-
jeforretning i Påsken, som var det eneste mulige tidspunkt for "The Divine
Beauty/NTDTV".
Den kommercielle chef prioriterede derfor andre aktiviteter forud for udleje i påsken. Den
pågældende chef har ikke drøftet beslutningen med den kinesiske ambassade, før
den blev truffet.”
Hvorvidt den kinesiske ambassade havde noget at gøre med spørgsmålet om Shen Yun
Performing Arts optræden på Det Kongelige Teaters scener i 2007, henviser jeg til da-
værende kulturminister, Brian Mikkelsens svar af 13. marts 2008 på spørgsmål 77
(alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg, hvor der var indhentet et bidrag fra Det Kon-
gelige Teater vedrørende kontakt med den kinesiske ambassade:
”Teateret skal oplyse, at der i den omhandlede sag ikke har været kontakt af nogen art
mellem teaterets ledelse og den kinesiske ambassade hverken før eller efter aflysningen af
forestillingen. Der er således ikke, hverken direkte eller indirekte lagt nogen som helst
form for pres på Det Kgl. Teater.”
For så vidt angår spørgsmålet om Udenrigsministeriets rolle, så henviser ministeriet til
følgende:
”Den
daværende udenrigsminister oplyste 27. marts 2008 i et skriftligt svar på §20
spørgsmål S 937, at Udenrigsministeriet i en samtale med den kinesiske ambassade
havde meddelt, at Danmark er et frit og demokratisk samfund, hvor regeringen hverken
har mulighed for eller interesse i at øve indflydelse på, hvilke forestillinger, der planlæg-
ges gennemført på den danske kulturelle scene.”]
For så vidt angår Det Kongelige Teaters mulighed for at indgå en kontrakt med Shen
Yun Performing Arts om optræden på teatret nu, så er det hverken noget jeg kan eller
vil blande mig i. Det Kongelige Teater har en uafhængig teaterledelse, som inden for de
gældende rammer, frit kan træffe beslutning om repertoirevalg, udlejevirksomhed mv.
Det forhold, at teatret også har en bestyrelse, sikrer et armslængde-princip mellem den
daglige drift og ledelse på den ene side og det politiske system, dvs. bevillingsgiver og
andre eksterne, politiske interessenter, på den anden side.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2