Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del
Offentligt
2793387_0001.png
SAMRÅD DEN 30. NOVEMBER 2023.
SPØRGSMÅL A-C STILLET EFTER ØNSKE FRA
KULTURUDVALGET
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
30. november 2023
2023 - 11963
Tak for ordet og tak for invitationen til samrådet i dag, og mu-
ligheden for at redegøre for vores igangværende arbejde med at
skabe gode rammevilkår for foreningslivet.
De fleste af os er eller har været medlem af en forening. Bad-
minton, fodbold, spejder eller noget helt andet. Derfor er vi alle
også helt bevidste om, hvor stor betydning et stærkt og rigt for-
eningsliv har. Personligt og for fællesskabet i lokalområdet.
Derfor er det – som kulturministeren var inde på – vigtigt, at
foreningerne har gode rammer for at udfolde sig. Og at de ikke
bliver mødt af unødvendigt bøvl og bureaukrati.
Derfor præsenterede vi i denne uge et forslag om styrket mulig-
hed for adgang til basal betalingskonto for foreninger og er-
hvervsdrivende bredt set.
En bankkonto er et centralt værktøj i hverdagen, og en bedre ad-
gang hertil skal gøre det lettere at skabe en god dialog med ens
bank.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 30. november 2023 om administrative byrder for foreningslivet
Men det er også i vores alles interesse, at foreningerne ikke mis-
bruges til økonomisk kriminalitet. Det gælder for eksempel
hvidvask og terrorfinansiering.
Det kan lyde voldsomt, hvis vi taler om Old Boys fodbold, men
vi skal ikke lade os narre eller være naive – de kriminelle vil
udnytte de eventuelle huller, der er.
Politiets Efterretningstjeneste har i den nationale risikovurdering
af terrorfinansiering i 2020 peget på, at non-profit-området er et
højrisikoområde i Danmark.
Derfor er det vigtigt, at vi finder den rigtige balance. For vi kom-
mer ikke uden om, at reglerne i hvidvaskloven har et samfunds-
mæssigt væsentligt formål. Reglerne er vigtige for at forebygge
hvidvask og finansiering af terrorisme.
I samrådsspørgsmål B bliver der spurgt til, hvordan jeg forholder
mig til idékataloget ”Forslag til at lette byrder for foreninger” fra
en række foreninger og Finans Danmark.
Det er vigtigt for mig, at vi er fælles om at finde løsninger og
tiltag, der kan gøre det nemmere for foreninger og frivillige i
Danmark. Alle ideer og indspark er velkomne.
2
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 30. november 2023 om administrative byrder for foreningslivet
Jeg vil derfor også gerne sige tak for det arbejde, som forenin-
gerne og Finans Danmark har lagt i idékataloget.
Kataloget har tre konkrete forslag: en model for risikoklassifika-
tion, en model for digital registrering og en guide til formelle
rammer for foreninger.
Alle tre forslag er relevante for at lette de byrder, som foreninger
oplever, og det er forslag, regeringen fører ud i livet.
[Model for risikoklassificering]
Lad os begynde med modellen for risikoklassifikation af for-
eninger.
Finanstilsynet, Politiets Efterretningstjeneste og Hvidvasksekre-
tariatet har udarbejdet en vejledning, der skal gøre det nemmere
at risikoklassificere foreninger og sikre, at foreningerne risiko-
vurderes korrekt.
For et helt grundlæggende princip i hvidvaskloven er, at penge-
institutterne skal foretage risikovurdering af den enkelte kunde,
og at banken fastsætter sine kundekendskabsprocedurer og over-
vågning af kunden herefter.
Når en forening klassificeres som lavrisiko, kan banken gen-
nemføre lempede kundekendskabsprocedurer på foreningen.
3
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 30. november 2023 om administrative byrder for foreningslivet
Det betyder, at foreningen bør blive mødt med færre dokumen-
tationskrav.
Og det er min forventning, at vejledningen vil understøtte, at
flere foreninger klassificeres som lavrisiko, og at foreningerne
derfor vil opleve færre byrder.
Jeg er opmærksom på, at foreningerne har udtrykt bekymring
for, om vejledningen nu også lever op til sit formål.
Derfor har vi planlagt en evaluering af vejledningen i 2024 for
at følge, om der er behov for justeringer.
[Model for digital registrering]
Katalogets andet forslag om digital registrering arbejder vi også
videre med. En model for digital registrering skal lette den prak-
tiske udførsel af kundekendskabsprocedurerne sammenlignet
med den nuværende praksis om fysisk udlevering af dokumen-
ter.
En digital løsning vil sikre, at den nødvendige dokumentation er
lettilgængelige. For bankerne og for andre som f.eks. kommu-
nerne, mange foreninger også afleverer dokumentation til.
Erhvervsministeriet har taget initiativ til at konkretisere forsla-
get i samarbejde med foreningerne og Finans Danmark. På den
4
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 30. november 2023 om administrative byrder for foreningslivet
måde skaber vi fælles forståelse af og enighed om en endelige
model.
[Guide til formelle rammer for foreninger]
Det tredje forslag fra arbejdsgruppen har ophæng i et samarbejde
mellem foreningerne og Finans Danmark.
Jeg er helt enig i, at en guide til de formelle rammer for forenin-
gerne giver god mening.
Jeg forventer, at alle tre forslag bliver til virkelighed og vil fri-
gøre ressourcer hos foreninger og banker. Og det skal gøre det
nemmere og billigere for foreninger at have en bankkonto.
Derudover, så viser data, at der er stor forskel på, hvad bankerne
tager for at have foreningerne som kunde.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har inden for det seneste år
foretaget en analyse af bankernes priser og gebyrer på forenings-
konti, som viser, at prisen for at oprette en konto varierer mellem
0 og 10.000 kr.
Analysen viser videre, at det årlige gebyr for at have en konto
varierer fra 0 kr. til 4.000 kr. Dertil kommer, at nogle banker
tager gebyr for netbank og tilknytning af f.eks. dankort, mens
andre banker ikke tager gebyr for disse ydelser.
5
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 30. november 2023 om administrative byrder for foreningslivet
2793387_0006.png
Derfor vil jeg på det kraftigste opfordre foreningerne til at un-
dersøge, hvor de kan finde det bedste banktilbud til lige præcis
deres behov.
For vi skal have mere konkurrence her. Selvom jeg godt ved, at
det nok ikke er mange, der nyder at undersøge banktilbud, så må
man udfordre bankerne og stille kritiske spørgsmål – ikke
mindst til priserne.
Samtidig planlægger vi i det kommende lovforslag om styrket
adgang til basal betalingskonto for foreninger og erhvervsdri-
vende at præcisere, at den skal gives til en rimelig pris, hvilket
betyder, at bankerne kan få dækket deres omkostninger plus no-
get for det arbejde, de har med at stille kontoen til rådighed. Det
i lighed med, hvad der gælder for den basale betalingskonto til
forbrugere.
Finanstilsynet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kommer
til at holde øje med området.
I samrådsspørgsmål C bliver der spurgt til, om det kan udeluk-
kes, at der er indført eventuelle unødigt restriktive regler, og i
fald det ikke kan, om vi vil nedsætte en arbejdsgruppe.
Hvidvaskreglerne har ophæng i fælles europæiske regler.
6
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 30. november 2023 om administrative byrder for foreningslivet
2793387_0007.png
Den gældende danske hvidvasklov implementerer direktivnært
EU’s 4. og 5. hvidvaskdirektiv og er udtryk for de EU-regler, vi
er forpligtet til at gennemføre.
Det afspejler, at der på den ene side har været bred politisk enig-
hed om at styrke indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering,
og på den anden side klart fokus på at undgå overimplemente-
ring af EU-regler og begrænse de administrative byrder.
Som udvalget tidligere er orienteret om, er det blevet undersøgt,
om det er muligt at undtage foreninger fra kravene om kunde-
kendskabsprocedurer. Eller om man kan fastsætte en bagatel-
grænse for, hvornår der skal gennemføres kundekendskabspro-
cedurer.
EU-Kommissionen har givet en klar afvisning på det. Der er der-
for ikke mulighed for undtagelser fra kravene om kundekend-
skabsprocedurer.
Pengeinstitutterne og andre omfattede virksomheder er forplig-
tet til at kende deres kunder og til at foretage kundekendskabs-
procedurer af hver enkelt kunde.
I praksis skal der tages højde for, at kunderne er forbundet med
forskellig risiko. Det har betydning for hvilke og hvor mange
oplysninger, der er behov for i forhold til et betryggende kunde-
kendskab.
7
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 30. november 2023 om administrative byrder for foreningslivet
Med den målrettede vejledning om risikoklassifikation har ban-
kerne – og foreningerne – fået et redskab, som kan hjælpe med
at vurdere, hvornår en forening udgør lav risiko.
Vi ser naturligvis løbende på, om vejledningsindsatsen er til-
strækkelig, ligesom vi afsøger andre greb som f.eks., om det er
muligt at have en lempelig fortolkning af, hvem der betragtes
som en forenings reelle ejere. Så vi søger at begrænse de admi-
nistrative byrder for både banker og foreningerne.
Som jeg nævnte før, er der allerede et arbejde i gang med ind-
dragelse af foreningerne og Finans Danmark. Det er derfor ikke
min opfattelse, at der er behov for at nedsætte en ny arbejds-
gruppe på bankområdet.
Derudover er der nedsat et bredere arbejde med at identificere
eventuelle byrder og unødige regler for foreninger i regi af kul-
turministeren.
Jeg vil give ordet videre til kulturministeren for afslutning om
indsatser, der ligger uden for bankområdet.
Tak for ordet.
8