Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del
Offentligt
2792985_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
4. december 2023
Folketingets Kulturudvalg har 10. november 2023, efter ønske fra udvalget, stillet mig
følgende spørgsmål nr. 35 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren, i forlængelse af foretrædet fra Dansk Forfatter Forening den
8. november, oversende et notat, der beskriver den såkaldte boglov, der
blev vedtaget i Norge for nylig, herunder formål, modtagelse og forventede
effekter for branchen, jf. KUU alm. del
bilag 22.
Svar:
Det norske Storting vedtog den 8. juni 2023 en lov om handel med bøger, den såkaldte
”boglov”.
Loven blev vedtaget af et flertal på 66 stemmer bestående af Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet. 34 stemte imod (Høyre og Fremskrittspar-
tiet). Loven udmønter en del af regeringsgrundlaget fra efteråret 2021, Hurdalsplattfor-
men, hvor der står, at "regeringen vil fremlægge en boglov, der sikrer fastprissystemet".
Ifølge lovens formålsparagraf er formålet
med loven ”at
muliggøre bredde, mangfoldig-
hed og kvalitet i litteraturen, som udgives i Norge, og at sikre at alle i landet har god
adgang til litteraturen”. I samme paragraf står der, at loven skal:
a.
”varetage interesser for forfattere, oversættere, billedkunstnere og læsere
b. facilitere en mangfoldighed af aktører
c. bidrage til at fremme ytringsfrihed og formidling af kultur og viden
d. bidrage til at styrke skriftkulturen på bokmål, nynorsk, de samiske sprog og de
nationale mindretalssprog kvensk, romani og romansk.” (Kulturministeriets
egen oversættelse)
Loven søger at opfylde disse formål igennem følgende:
§ 4 Standardkontrakter
Repræsentanter for forfattere, illustratorer og oversættere kan samarbejde om stan-
dardkontrakter med forlag eller repræsentanter for forlag. Standardkontrakterne kan
indeholde bestemmelser om honorarsatser for forfattere og illustratorer, kommissions-
satser for deres agenter og oversætterhonorarer.
Dok. nr. 136501
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om at oversende et notat, der beskriver den såkaldte boglov, der blev vedtaget i Norge for nylig
§ 5 Fast pris for bøger
Forlaget skal fastsætte en fast pris for salg til slutkunden for hvert udgivelsesformat af
en bog. Den faste pris gælder for forlag og forhandlere i 12 måneder for hvert format fra
første gang bogens format udkommer. I fastprisperioden kan e-bøger og digitale lydbø-
ger kun sælges ved salg af eksemplarer (dvs. at de ikke kan streames på streamingtje-
nester).
§ 6 Pligt til at anskaffe og udlevere papirbøger og e-bøger
Boghandlere mv (i loven benævnt som detailhandler, hvis kerneforretning er salg af pa-
pirbøger) har pligt til på forespørgsel fra en kunde at skaffe papirbøger, som er gjort til-
gængelige for salg af en udgiver.
§ 7 Pligt til at anskaffe og udlevere digitale lydbøger
En forhandler, som tilbyder digitale lydbøger, skal tilbyde eksemplarsalg af alle digitale
lydbøger, som udgivere har gjort tilgængelige i en distributionstjeneste for salg af bøger.
Herudover følger en række bestemmelser, bl.a. hvor forlag og forhandlere kan samar-
bejde om abonnementsordninger, fælles salgsperioder for bøger uden fast pris og betin-
gelser for betaling, forsendelse og levering, samt regler om forskelsbehandling, købsret-
ter og boglovens forhold til konkurrenceloven.
Forfattere har modtaget loven positivt, fordi de forventer, at loven vil sikre stabile og
gode rammevilkår. Særligt hæfter man sig ved den lovfæstede mulighed for at indgå
standardkontrakter, hvor forfatterne kan sikres rimelig honorering. Omvendt har der
været politisk kritik af de obligatoriske faste bogpriser for at begrænse konkurrence og
føre til dyrere bøger for forbrugerne bl.a. fra Høyre i forbindelse med behandling af lov-
forslaget. Denne holdning afspejler også den norske konkurrencemyndigheds (Konkur-
ransetilsynet) høringssvar til lovforslaget.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger til økonomiske og administrative konse-
kvenser, at lovforslaget er en videreførelse af den bogaftale mellem den norske forlæg-
gerforening og boghandlerforening, der indebærer et fastprissystem for bøger. Derfor vil
lovens bestemmelser om bl.a. obligatorisk fastpris have nogle økonomiske og admini-
strative konsekvenser for forlag og boghandlere, der i dag står uden for bogaftalen. Det
fremgår endvidere, at der ikke er entydighed om effekterne for forbrugere.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2