Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del
Offentligt
2787293_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
24. november 2023
Folketingets Kulturudvalg har 2. november 2023 stillet mig følgende spørgsmål nr. 25
(alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren, i forlængelse af Teater Vs foretræde den 1. november 2023, redegøre for
erfaringerne fra den statslige pulje til digitalt teater og for ministerens holdning til, at
der iværksættes et længere forløb om digitalt teater som foreslået af Teater V? Vil mini-
steren imødekomme en sådan ansøgning om støtte til digitalt teater? Vil ministeren
endvidere indhente bidrag fra TV2 og DR angående perspektiverne i formidling af digi-
talt teater på deres respektive platforme, jf. KUU alm. del
bilag 18?
Svar:
Scenekunsten er et af de kulturelle fyrtårne i Danmark, der ligesom en række andre
kunstområder i høj grad er med til at udfordre vores måde at tænke og se verden på
samtidig med, at det binder os sammen som land og folk. Scenekunst er en stor del af
den danske identitet og den fælles historie.
Jeg har forelagt første del af spørgsmålet, vedrørende erfaringerne fra den statslige
pulje til digitalt teater, for Slots- og Kulturstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Det
fremgår af aktstykke 273 af 10. juni 2021 vedrørende digitalt teater at:
”Be-
villingen afsættes til en ansøgningspulje på i alt 3,0 mio. kr., hvorfra der efter
ansøgning gives tilsagn om tilskud til eksperimenter med og udvikling af digital
scenekunst, forstået som scenekunstforestillinger udviklet med henblik på
livestreaming. Puljen, som dækker årene 2021-2023, slås op en gang. Puljen for-
deles af Statens Kunstfond og administreres af Slots- og
Kulturstyrelsen”.
I ansøgningsvejledningen, der blev slået op den 15. september 2021, blev det be-
skrevet, at formålet med puljen er at fremme digitalt formidlet levende scene-
kunst. Formidlingen skal ske ved livestreaming, således at publikum ser forestil-
lingen samtidig med, at den opføres. Der gives tilskud til: Scenekunst skabt til
det digitale format og til projekter, der sigter mod geografisk spredning i både
Danmark og i udlandet, så de går ud til et bredt publikum. Det er et krav, at der
Dok. nr. 134615
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om redegørelse for erfaringerne fra den statslige pulje til digitalt teater mv.
skal være betaling for visningen. Der gives ikke tilskud til: Transmission af fore-
stillinger og Aktiviteter, der er påbegyndt før ansøgningsfristen.”
Der var frist for modtagelse af ansøgninger den 15. oktober 2021, og Statens
Kunstfond modtog 26 ansøgninger til puljen, som søgte for i alt 10,2 mio. kr. An-
søgningerne blev behandlet af Projektstøtteudvalget for Scenekunst. Udvalget be-
sluttede at give tilskud til syv ansøgere. Udvalget vurderede, at der var høj kvali-
tet på projekterne.”
Afslutningsvis har jeg indhentet bidrag fra TV 2 og DR angående perspektiverne i for-
midling af digitalt teater på deres respektive platforme.
TV 2 har oplyst følgende:
”TV
2 vurderer ikke meningsfuldt at kunne forholde sig til relevansen af det kon-
krete forslag om formidling af digitalt teater på baggrund af det modtagne mate-
riale.
TV 2 modtager helt generelt gerne forslag til indhold, men under hensyn til TV
2s redaktionelle uafhængighed finder TV 2 det principielt rigtigst, at det ikke
sker via Folketinget eller Kulturministeriet.”
DR har oplyst følgende:
”Det er desværre ikke muligt at vurdere
perspektiverne i formidlingen af digitalt
teater på DR’s platforme på baggrund af det foreliggende grundlag i bilag 18.
Generelt har erfaringerne fra DR’s kulturformidling de seneste år dog vist, at
danskerne kun i meget ringe omfang efterspørger egentlige transmissioner af hele
teateroplevelser på DR’s platforme. Det kan skyldes, at et af teaterets største vir-
kemidler er nærheden mellem scene og publikum, hvilket er svært at gengive med
en skærm imellem. DR beskæftiger sig imidlertid med scenekunst igennem f.eks.
portrætter af skuespillere, følgereportager og dokumentarer fra teatre og uddan-
nelsesinstitutioner, anmeldelser, korte uddrag i kulturprogrammer m.m.
Det bemærkes i øvrigt, at DR har en god dialog med et bredt udsnit af scenekun-
stens aktører og fortsat stiller sig åbne for at indgå i dialog med teaterlivets
mange aktører.”
Jeg vil i den forbindelse bemærke, at ifølge TV 2s forretningsorden er det TV 2s besty-
relse, der har det overordnede programansvar, herunder ansvaret for, at TV 2 opfylder
sine public-service forpligtelser, mens det er den administrative direktør, der har det
daglige programansvar og varetager den daglige administrative og økonomiske ledelse af
TV 2. Det følger af om lov radio og fjernsynsvirksomhed mv. § 15, at DR er en offentlig
Side 2
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om redegørelse for erfaringerne fra den statslige pulje til digitalt teater mv.
selvstændig institution. Af §§ 17-18
i samme lov fremgår, at DR’s bestyrelse er DR’s øver-
ste ledelse. Bestyrelsen har således det overordnede programansvar og ansvaret for, at
de bestemmelser for institutionens virksomhed, der er fastsat i loven og bestemmelser
fastsat i medfør af loven, overholdes. Endvidere fremgår,
at DR’s generaldirektør har det
daglige programsvar og varetager den daglige administrative og økonomiske ledelse af
DR.
Erfaringerne med digitalt teater er, som det fremgår ovenfor, ikke entydige. Og på nu-
værende tidspunkt har jeg samtidig ikke mulighed for at give tilsagn om støtte til digi-
talt teater eller til, at der iværksættes et længere forløb om digitalt teater som foreslået
af Teater V.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 3