Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del
Offentligt
2903322_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
9. september 2024
Folketingets Kulturudvalg har 21. august 2024, efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF), stil-
let mig følgende spørgsmål nr. 211 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren indhente en redegørelse fra Danmarks Radio for de mildest talt elendige
anmeldelser, som DRTV har fået på Appstore og Google Play, hvor adskillige borgere
beretter, at de er ude af stand til at bruge DRs app, fordi programmer enten fryser i tide
og utide, man bliver logget ud midt i streamingen af programmer, appen skal geninstal-
leres hele tiden for at virke og en lang række andre problemer?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en redegørelse fra DR. DR oplyser følgende:
”Som digital indgang til DR’s samlede public service-tv-tilbud er det DR’s ambition, at
DRTV skal være danskernes foretrukne streamingtjeneste. Det er dermed centralt for DR
løbende at udvikle og vedligeholde et driftsstabilt DRTV, så danskerne får den bedst mu-
lige platform til at gå på opdagelse i DR’s tv-tilbud.
Den løbende overvågning af DRTV-platformen viser, at platformen generelt leverer en høj
driftsstabilitet. DR følger løbende op på brugertilfredsheden via brugerundersøgelser,
som giver mulighed for at opdage fejl og uhensigtsmæssigheder på DR’s digitale tjene-
ster.
DR er bekendt med, at nogle brugere oplever problemer med platformen og arbejder der-
for løbende for at reducere antallet af fejl, som danskerne oplever på DRTV, herunder
når de oplever ufrivilligt at blive logget ud, eller at tjenesten skal geninstalleres. Det
hænger blandt andet sammen med, at DRTV skal fungere på tværs af mange forskellige
typer enheder med forskellige styresystemer og forskellige opdateringer, hvorfor proble-
merne vil variere afhængigt af, hvilken platform DRTV anvendes på. DR arbejder tæt
sammen med den eksterne leverandør om bl.a. løbende fejlretning, support, vedligehold
og opgradering af platformen.
Dok. nr. 182775
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om det er tilfredsstillende, at DR med flere milliarder i skattekroner ikke kan lave en app, der virker for de borgere, der har betalt for DRs virksomhed?
DR opfordrer brugere, som oplever fejl eller har spørgsmål til DRTV eller andre af DR’s
digitale platforme, til at kontakte DR’s brugerkontakt. Her kan man på alle hverdage
komme i kontakt med DR via telefon og mail, hvor oplært personale sidder klar til at
hjælpe den enkelte bruger direkte, herunder specifikt i forhold til den pågældende enhed.
I forbindelse med implementering af obligatorisk login har DR allokeret yderligere res-
sourcer til DR’s brugerkontakt, så alle brugere kan få
hjælp ved at henvende sig direkte
til DR.
I forhold til de konkrete henvendelser i Appstore, der henvises til i spørgsmålet, svarer
DR’s brugerkontakt ligeledes på anmeldelserne direkte i Appstore, hvor der henvises til,
at brugerne kan kontakte DR for mere specifik vejledning eller yderligere assistance, så
de kan hjælpes godt videre. DR’s brugerkontakt og DR’s tekniske afdeling har herudover
en løbende og tæt dialog om de henvendelser, der vedrører fejl på DR’s digitale platforme
med henblik på hurtigst
muligt at udbedre de fejl, som brugerne oplever.”
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2