Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del
Offentligt
2886818_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
25. juni 2024
Folketingets Kulturudvalg har 29. maj 2024, efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF), stillet mig følgende spørgsmål nr. 173 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Mener ministeren, at det giver mening, at influencere med 100.000-vis af faste følgere
reguleres lempeligere og skal følge færre regler end traditionelle medier? Der henvises til
forslaget fra Forbrugerrådet Tænk om, at tv-lignende influencere skal betragtes som me-
dier og følge radio- og fjernsynsloven, jf. »Influencere skal følge de samme regler som alle
andre medier«, bragt på taenk.dk?
Svar:
Jeg mener bestemt, at nogle influenceres rækkevidde og gennemslagskraft kan sammen-
lignes med traditionelle mediers. Ikke mindst børn og unge kan være særligt påvirkelige
over for influenceres budskaber og reklamevirksomhed. Jeg har derfor bedt mit embeds-
værk om at undersøge mulighederne for indsatser i forhold til influencere på Kulturmi-
nisteriets område nærmere.
Jeg vil desuden bemærke, at Medieansvarsudvalget i henhold til udvalgets kommisso-
rium skal undersøge bloggere og influenceres ansvarsforhold med hensyn til det indhold,
de publicerer og viderebringer. Jeg ser frem til at modtage udvalgets anbefalinger og til
de efterfølgende politiske drøftelser.
Det skal derudover nævnes, at der allerede i dag gælder regler for influencere, idet influ-
encere ligesom traditionelle medier skal overholde blandt andet markedsføringsloven.
Det betyder blandt andet, at de ikke må markedsføre fx alkohol og tatoveringer til børn,
og at der er skærpede regler for markering af reklame over for børn og unge under 18 år.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Dok. nr. 170499