Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del
Offentligt
2886817_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
26. juni 2024
Folketingets Kulturudvalg har 29. maj 2024, efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF), stillet mig følgende spørgsmål nr. 178 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren forholde sig til, om Forum for Fødevarereklamer, som adfærdskodeks der
skal regulere markedsføring rettet mod børn og unge af usunde fødevarer, opfylder kra-
vene i AVMS-direktivets artikel 4a, stk. 1, når det fremgår af artiklen »Kims svarer på
kritik om reklamer målrettet børn: Kommer ikke til at stoppe salget af chipsen«, bragt
på dr.dk den 11. april 2024, at Orkla fortsætter sin kampagne uanset afgørelsen fra Fo-
rum for Fødevarereklamer?
Svar:
Artikel 4a, stk. 1, i AVMS-direktivet beskriver medlemsstaternes forpligtigelse til at til-
skynde til selvregulering gennem adfærdskodeks. Artikel 9a, stk. 4, beskriver medlems-
staternes forpligtigelse til at tilskynde til selvregulering og samregulering gennem ad-
færdskodekser, navnlig ift. ”usunde” fødevarer.
Kravene i direktivet tilskynder til, at medlemsstaten opfordrer de relevante parter til
selvregulering. Hvis det pågældende adfærdskodeks viser sig ikke at være tilstrækkeligt,
har medlemsstaten mulighed for, jf. AVMS-direktivets artikel 4a stk. 3, at kræve, at me-
dietjenesteudbydere under deres jurisdiktion overholder mere detaljerede eller strengere
bestemmelser.
AVMS-direktivet blev revideret i 2018 og implementeret i dansk lov i 2020. Ved imple-
menteringen i 2020 indgik Kulturministeriet i dialog med Forum for Fødevarereklamer
og modtog herefter en redegørelse for, hvordan Forum for Fødevarereklamers kodeks le-
ver op til kravene i AVMS-direktivet. Af redegørelsen fremgår det, at Forum for Fødeva-
rereklamer ikke har sanktionsmuligheder over for branchen. I de tilfælde, hvor der sker
overtrædelse af forummets kodeks, vil den pågældende virksomhed blive kontaktet, og
hvis der fortsat sker overtrædelse, vil Forum for Fødevarereklamer anmelde virksomhe-
den til Forbrugerombudsmanden.
Dok. nr. 170499
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om Forum for Fødevarereklamer, som adfærdskodeks der skal regulere markedsføring rettet mod børn og unge af usunde fødevarer, opfylder kravene i AVMS-direktivets artikel 4a, stk. 1
Den 10. april 2024 afgav Forum for Fødevarereklamer en udtalelse i en klage fra Forbru-
gerrådet Tænk over Kims Chips Battle. Af udtalelsen fremgår det, at det er forummets
vurdering, at Kims Chips Battle er i strid med Forum for Fødevarereklamers kodeks. I
udtalelsen fremgår det afslutningsvis, at Forum for Fødevarereklamer planlægger en re-
vision af deres kodeks.
Det er Kulturministeriets vurdering, at Danmark som medlemsstat lever op til kravene
i AVMS-direktivet ved at have tilskyndet Forum for Fødevarereklamer til selvregulering
gennem deres adfærdskodeks i forbindelse med implementeringen af det reviderede
AVMS-direktiv i 2020.
Kulturministeriet vil indhente en ny redegørelse fra Forum for Fødevarereklamer med
henblik på at sikre, at det pågældende kodeks fortsat lever op til betingelserne i AVMS-
direktivet.
Der henvises i øvrigt til svar på KUU alm. del spm. 173.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2