Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
24. juni 2024
Folketingets Kulturudvalg har 28. maj 2024, efter ønske fra Katrine Daugaard (LA),
stillet mig følgende spørgsmål nr. 168 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren gøre rede for, hvilken pligt kommunerne har til at føre tilsyn med
modtagere af tilskud via Folkeoplysningsloven?
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra Slots- og Kulturstyrelsen til brug for besvarelse af spørgs-
målet, hvilket jeg henholder mig til:
”Folkeoplysningsloven fastslår i § 33, at: ”Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om
alle forhold vedrørende virksomhed efter denne lov, der ikke er henlagt til anden myn-
dighed.” Denne kompetence uddybes i relation til kommunernes tilsynspligt i stk. 5,
hvor det fremgår at: ”Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at foreninger, der modta-
ger tilskud eller anvises lokaler efter denne lov, overholder loven eller regler fastsat i
medfør heraf.”
Hvordan det lovpligtige tilsyn skal tilrettelægges i den enkelte kommune defineres ikke
yderligere i folkeoplysningsloven. Derved er den kommunale tilsynspligt lagt ud til
kommunernes egen praksis, der kan tage hensyn til lokale forhold. Som det fremgår af
svar på KUU alm. del
–
spm. 167, lægger § 5, stk. 8, i folkeoplysningsloven dog op til, at
kommunalbestyrelsen fører tilsyn med de folkeoplysende foreningers virksomhed på
baggrund af en årligt indsendt beretning. Det fremgår af samme stk. 8, at kommunalbe-
styrelsen kan beslutte, at der ikke skal indsendes en årlig beretning, så efter beslutning
kan kommunalbestyrelsen altså vælge at fravige dette lovkrav.
For så vidt angår daghøjskoler, der efter loven skal være oprettet som en uafhængig,
selvejende institution med vedtægter, fremgår det af lovens § 45, stk. 1, nr.
5, at ”En
kommunalbestyrelse fører tilsyn med, om daghøjskolen opfylder tilskudsbetingelserne,
Dok. nr. 170651