Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
14. juni 2024
Folketingets Kulturudvalg har 17. maj. 2024, efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF), stillet
mig følgende spørgsmål nr. 155 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Hvad vil ministeren gøre for at vores ældre medborgere i større omfang end
tilfældet er i dag, bliver bekendt med mulighederne for at anvende DRs
streamingapp og dermed bl.a. få adgang til klassiske DR-udsendelser under
Gensyn-delen?
Svar:
Udbredelsen af kendskabet til DR’s forskellige public service-tilbud
er en opgave, der
tilfalder DR. Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for DR, som oplyser følgende:
”DRTV er den digitale indgang til DR’s samlede tv-tilbud, som skal løfte hele DR’s pub-
lic service-opgave og dermed også bruges af alle aldersgrupper. Nielsen Seer-undersø-
gelsen viser, at 31,6 pct. af de 65+-årige brugte DRTV ugentligt i uge 1-20 i 2024. Det
gør DRTV til den mest udbredte streamingtjeneste blandt de 65+-årige i den periode.
Og brugen af DRTV i denne målgruppe er steget fra 2023 til 2024.
I forbindelse med indførelsen af obligatorisk login til DRTV fra den 30. september 2024
tager DR rundt i Danmark for at hjælpe danskerne med at oprette login. Her benytter
DR muligheden for at nå særligt den ældre del af befolkningen med oplysninger om
DRTV
–
såvel indholdet som funktionerne.
Kendskabet til DRTV sikres desuden ved særskilte kampagner hver måned. Disse kam-
pagner har til formål at nå bredt ud i befolkningen, herunder også de ældre medbor-
gere, hvorfor kampagnerne er planlagt på medier og tidspunkter, hvor antallet af ældre
seere og lyttere er særligt højt. Både på DR1 og DR2 samt på DR’s radiokanaler og
soci-
ale medier.
Brugerne vil på tv opleve en kampagne som et lille indslag på 40-60 sekunder, der vises
mellem to programmer. I indslaget vil der være udvalgte klip, som giver et samlet bil-
Dok. nr. 168522