Folketingets Kirkeudvalg
Kirkeudvalget har ved brev af 3. september 2024 (KIU alm. del
–
spørgsmål 39)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren i forlængelse af regeringens oplæg til politisk prioriteret opga-
vebortfald på FFL25 oplyse, hvad det helt konkret vil betyde, hvis det treårige
tilsyn i trossamfundsregisteret afskaffes, herunder om det vil begrænse mulig-
heden for at føre tilsyn med diverse trossamfund i Danmark og f.eks. hvorfra de
skaffer deres økonomiske midler?”
Svar:
Trossamfundsregistret indeholder for det første oplysninger om anerkendte
trossamfunds stamoplysninger (navn, adresse, kontaktperson m.v.), vedtægter,
trosgrundlag og centrale ritualer. Disse grundlæggende oplysninger om tros-
samfundet registreres og indberettes første gang i forbindelse med trossam-
fundets anerkendelse som trossamfund, jf. § 7, stk. 4, i lov om trossamfund
uden for folkekirken (trossamfundsloven).
Trossamfundsregistret indeholder for det andet oplysninger om anerkendte
trossamfund årlige indberetninger af årsregnskaber, herunder oplysninger om
donationer, jf. trossamfundslovens § 21, samt antal myndige medlemmer.
Det enkelte anerkendte trossamfund hhv. menighed er forpligtet til at indbe-
rette ovenstående oplysninger til Trossamfundsregisteret og sikre, at de er kor-
rekte. Oplysningerne bidrager til at skabe åbenhed og gennemsigtighed om
trossamfundenes organisation og økonomi. By-, Land- og Kirkeministeriet fø-
rer løbende tilsyn med alle trossamfundenes oplysninger i Trossamfundsregi-
stret. Tilsynet indebærer bl.a., at det ved ændringer i vedtægter og ved væsent-
lige ændringer i trosgrundlag og centrale ritualer bliver påset, at trossamfun-
det fortsat opfylder kravet om at være et trossamfund, jf. trossamfundslovens §
1 og § 7, stk. 1.
Ministeriet fører endvidere årligt tilsyn med, at årsregnskaber, donationsoplys-
ninger og medlemstal indberettes til Trossamfundsregistret og med, at de op-
fylder de formelle krav.
Det treårige tilsyn, som foreslås afskaffet, vedrører alene tilsyn med, at den
førstnævnte kategori af oplysninger i Trossamfundsregistret (de grundlæg-
gende oplysninger om bl.a. vedtægter, trosgrundlag og centrale ritualer) er op-
daterede. Tilsynet består i, at ministeriet hvert tredje år spørger alle aner-
kendte trossamfund, om der er sket ændringer i disse oplysninger. Tilsynet
blev indført med trossamfundsloven, som trådte i kraft 1. januar 2018, og har
foreløbig været gennemført en gang, uden at tilsynet har konstateret væsent-
lige mangler i trossamfundenes grundlæggende oplysninger. Tilsynet har
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.: 426070
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 27. september 2024