Kirkeudvalget 2023-24
KIU Alm.del
Offentligt
2911984_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
Søren Søndergaard ([email protected])
Kirkeudvalget har ved brev af 3. september 2024 (KIU alm. del
spørgsmål 39)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren i forlængelse af regeringens oplæg til politisk prioriteret opga-
vebortfald på FFL25 oplyse, hvad det helt konkret vil betyde, hvis det treårige
tilsyn i trossamfundsregisteret afskaffes, herunder om det vil begrænse mulig-
heden for at føre tilsyn med diverse trossamfund i Danmark og f.eks. hvorfra de
skaffer deres økonomiske midler?”
Svar:
Trossamfundsregistret indeholder for det første oplysninger om anerkendte
trossamfunds stamoplysninger (navn, adresse, kontaktperson m.v.), vedtægter,
trosgrundlag og centrale ritualer. Disse grundlæggende oplysninger om tros-
samfundet registreres og indberettes første gang i forbindelse med trossam-
fundets anerkendelse som trossamfund, jf. § 7, stk. 4, i lov om trossamfund
uden for folkekirken (trossamfundsloven).
Trossamfundsregistret indeholder for det andet oplysninger om anerkendte
trossamfund årlige indberetninger af årsregnskaber, herunder oplysninger om
donationer, jf. trossamfundslovens § 21, samt antal myndige medlemmer.
Det enkelte anerkendte trossamfund hhv. menighed er forpligtet til at indbe-
rette ovenstående oplysninger til Trossamfundsregisteret og sikre, at de er kor-
rekte. Oplysningerne bidrager til at skabe åbenhed og gennemsigtighed om
trossamfundenes organisation og økonomi. By-, Land- og Kirkeministeriet fø-
rer løbende tilsyn med alle trossamfundenes oplysninger i Trossamfundsregi-
stret. Tilsynet indebærer bl.a., at det ved ændringer i vedtægter og ved væsent-
lige ændringer i trosgrundlag og centrale ritualer bliver påset, at trossamfun-
det fortsat opfylder kravet om at være et trossamfund, jf. trossamfundslovens §
1 og § 7, stk. 1.
Ministeriet fører endvidere årligt tilsyn med, at årsregnskaber, donationsoplys-
ninger og medlemstal indberettes til Trossamfundsregistret og med, at de op-
fylder de formelle krav.
Det treårige tilsyn, som foreslås afskaffet, vedrører alene tilsyn med, at den
førstnævnte kategori af oplysninger i Trossamfundsregistret (de grundlæg-
gende oplysninger om bl.a. vedtægter, trosgrundlag og centrale ritualer) er op-
daterede. Tilsynet består i, at ministeriet hvert tredje år spørger alle aner-
kendte trossamfund, om der er sket ændringer i disse oplysninger. Tilsynet
blev indført med trossamfundsloven, som trådte i kraft 1. januar 2018, og har
foreløbig været gennemført en gang, uden at tilsynet har konstateret væsent-
lige mangler i trossamfundenes grundlæggende oplysninger. Tilsynet har
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 426070
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 27. september 2024
KIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om hvad det helt konkret vil betyde, hvis det treårige tilsyn i trossamfundsregisteret afskaffes
2911984_0002.png
således heller ikke givet anledning til at tilbagekalde en anerkendelse i henhold
til trossamfundsloven.
Den foreslåede afskaffelse af det treårige tilsyn ændrer ikke på By-, Land- og
Kirkeministeriets løbende tilsyn med alle oplysninger i Trossamfundsregistret,
herunder det årlige tilsyn med trossamfundenes årlige indberetninger af oplys-
ninger om medlemstal, årsregnskaber og donationsoplysninger.
Afskaffelsen af det treårige tilsyn ændrer desuden ikke på, at de anerkendte
trossamfund fortsat vil være forpligtede til løbende at opdatere og indberette
de ovennævnte grundlæggende oplysninger i Trossamfundsregistret.
Afskaffelsen af det treårige tilsyn afskærer heller ikke By-, Land- og Kirkemini-
steriet fra at gribe ind i konkrete sager, hvor ministeriet bliver opmærksom på,
at et anerkendt trossamfund ikke længere opfylder betingelserne for anerken-
delse.
Akt nr.:
Side 2
Morten Dahlin
/ Jens-Christian Hedegaard Holm