Folketingets Kirkeudvalg
Christiansborg
1240 København K
Theresa Berg Andersen (SF)
Kirkeudvalget har ved brev af 21. november 2023 (KIU alm. del
–
spørgsmål
12) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Har
ministeren planer om at se nærmere på den folkekirkelige udligningsord-
ning, så der i højere grad tages hensyn både til områder med præstemangel
samt til områder med store udgifter til vedligehold af kirkebygninger?”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.: 351846
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 11. december 2023
Svar:
Jeg kan oplyse, at folkekirkens udligningsordning er beskrevet i § 13,
stk. 1
i
LBK nr. 424 af 19/04/2023, lov om folkekirkens økonomi, og der kan ydes et
tilskud, til nedsættelse af kirkelige ligningsbeløb i kommunen. Det samlede ud-
ligningstilskud er i 2024 fastsat til 125,4 mio. kr.
Den øvre grænse for udligning i lov om folkekirkens økonomi er ca. 150 mio.
kr., men det vil kræve en ny finansiering på 25 mio. kr. at hæve udligningstil-
skuddet til 150 mio. kr.
Udligningstilskuddet udbetales til provstier i kommuner, som har mange mid-
delalderkirker og et svagt økonomisk udskrivningsgrundlag til kirkeskatten i
forhold til landsgennemsnittet. I 2024 modtager 28 kommuner udligningstil-
skud. De 28 kommuner og tilskudsbeløb kan ses i bilag 1.
Biskopperne, Landsforeningen af Menighedsråd og Provsteforeningen overve-
jer, om der er behov for ændringer i udligningsordningen, men de er fortsat i
gang med interne drøftelser. Jeg vil følge disse drøftelser. En mulig ændring af
udligningen kan ikke alene løse folkekirkens udfordringer med mange middel-
alderkirker i sparsomt befolkede og økonomisk udfordret områder.
Biskopperne har for nylig, jf. referat af bispemødet i Viborg i oktober 2023,
nedsat en arbejdsgruppe, som vil undersøge, hvordan opgaven med varetagelse
og vedligeholdelse af middelalderkirker løses andre steder i Europa med hen-
blik på at afdække dette. Jeg vil i den kommende tid følge arbejdsgruppens ar-
bejde, og de erfaringer den gør sig.
I den gældende præstefordelingsmodel, som er en aftale mellem biskopperne
og kirkeministeren, indgår der desuden en udligning af præstestillinger mellem
by og land på baggrund af gensidig overenskomst mellem biskopperne. Model-
len tager således hensyn til sparsomt befolkede områder samt områder, der
har svært ved at rekruttere præster. Menighedsråd har herudover mulighed for