Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. december 2023
J nr.
2023 - 5836
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. november stillet mig følgen-
de spørgsmål 96 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lise Bech (DD).
Spørgsmål 96
Forsyningstilsynet har truffet afgørelse om, at fire elhandelsselskaber, Modstrøm,
b.energy, Dansk Strøm og Edison EL, har brudt loven og tilbageholdt millioner af
kroner af danske elkunders tilgodehavender. Det er ufatteligt mange penge, og
som danskere, der er presset på økonomien i denne tid, ville have stor gavn af. Vil
ministeren redegøre for, hvor mange penge elkunderne har til gode hos de fire el-
handelsselskaber? Og hvordan vil ministeren sikre, at elkunderne får deres egne
penge retur med renters rente?
Svar
Jeg skal gøre opmærksom på, at Forsyningstilsynet fører tilsyn med de pågælden-
de bestemmelser i elleveringsbekendtgørelsen. For så vidt angår de individuelle
krav på tilgodehavender for den enkelte elkunde, er det Ankenævnet på Energiom-
rådet, som har kompetence til at afsige afgørelser over de individuelle tilbagebeta-
lingskrav.
Jf. Lov om Forsyningstilsynet behandler Forsyningstilsynet således ikke klager om
civilretlige tvister. Denne afgrænsning gør, at Forsyningstilsynet ikke har hjemmel til
at vurdere eller afgøre konkrete økonomiske udeståender mellem en forbruger og
et selskab i en konkret sag. Forsyningstilsynet modtager ikke oplysninger om antal
ophørte kunder, eller hvor meget disse måtte have til gode, hos hvilke selskaber.
Derfor oplyser Forsyningstilsynet, at de ikke har viden om, præcis hvor mange
kunder, der eventuelt har et økonomisk udestående hos de pågældende selskaber,
og dermed heller ikke viden om, hvor mange penge de eventuelle udeståender
udgør samlet set.
Elkunder, som har krav på tilbagebetaling af tilgodehavende, vil kunne få prøvet
deres krav, herunder eventuelt krav på rente af tilgodehavendet, ved Ankenævnet
på Energiområdet, som er den kompetente klageinstans.
Forsyningstilsynet har oplyst mig om, at der i undersøgelsen er lagt vægt
på, at
eventuelle ændringer i elhandelsvirksomhedernes procedurer ikke kun gælder
fremadrettet, men også omfatter kunder, der allerede kan have et tilgodehavende.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2