Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2804023_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. december 2023
J nr.
2023 - 5836
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. november stillet mig følgen-
de spørgsmål 94 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lise Bech (DD).
Spørgsmål 94
Er der - ud over sagerne med tilbageholdelse af millioner af kroner af elkunders
tilgodehavende - også flere eksempler på elhandelsselskaber, der snyder og vildle-
der forbrugerne, f.eks. gennem aggressiv markedsføring, og hvordan vil ministeren
at sikre, at elhandelsselskaber fremover ikke kan udnytte forbrugerne med vildle-
dende markedsføring eller uigennemsigtige kontrakter, vilkår og priser? Er ministe-
ren desuden villig til at overveje strengere regulering for at opnå dette?
Svar
Jeg er meget opmærksom på, at der har været en del kritik af visse elhandelsvirk-
somheder som følge af vildledende markedsføring. Der har både været historier om
kunder, som har skiftet leverandør uden at vide det, og telefonsælgere, som har
givet forkerte oplysninger. I denne type sager er det Forbrugerombudsmanden,
som behandler klagesagerne, og som derefter kan sanktionere over for elhandels-
virksomheden gennem retssystemet, hvor virksomheden indbringes for domstole-
ne.
Regeringen er optaget af, at elmarkedet skal være gennemsigtigt for forbrugeren,
og at svindel skal stoppes og straffes, hvis det sker. Derfor har regeringen tidligere i
år fremsat et lovforslag, der indfører mulighed for fængselsstraf ved grove og sy-
stematiske overtrædelser af markedsføringsloven. Lovændringen er trådt i kraft d.
1. juli 2023. Vi undersøger desuden også muligheden for nye tiltag, der skal styrke
forbrugerens rettigheder over for elselskaberne og mindske svindel og vildledning
af forbrugerne. Det sker med inddragelse af branchen og interesseorganisationer.
Forsyningstilsynet har desuden oplyst mig om, at de i øjeblikket ser på flere konkre-
te tiltag – herunder ændring af Elpris.dk, øget vejledning til forbrugere og en øget
tilsynsindsats.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
Med venlig hilsen
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om elhandelsselskaber, der snyder og vildleder forbrugerne
2804023_0002.png
Lars Aagaard
Side
2/2