Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2799594_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato 14. december 2023
J nr.
2023-5964
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 21. november 2023 stillet mig
følgende spørgsmål 73 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Susie Jessen (DD).
Spørgsmål 73
Vil ministeren redegøre for processen mellem store energiselskaber og projektud-
viklere og kommunen, når de opkøber eller laver optioner på at opkøbe eller leje
jord med henblik på at bygge VE-anlæg? Der henvises til artiklen fra Jyllands-Po-
sten »Der sker lige nu en urbanisering af det åbne land - en udvikling, vi accepterer
i klimaets navn« fra den 19. november 2023.
Svar
Opstilling af vindmøller, solcelleanlæg og PtX-anlæg på land sker på markedsvilkår
og er drevet af det private initiativ. Det står selskaber og lodsejere frit for at indgå
aftaler med hinanden. Som udgangspunkt har kommunerne ikke en formel rolle ift.
privatretslige aftaler mellem opstillere og lodsejere, som kan indgå aftaler uden
kommunernes involvering. Opstillerne kan rette henvendelse til den relevante kom-
mune og få vejledning ift. fx lokale planforhold, eller afsøge om der er politisk op-
bakning til et projekt, som vil kræve kommunalbestyrelsens godkendelse.
For så vidt angår
planprocessen
for de konkrete projekter og kommunernes opga-
ver her, er der indhentet bidrag fra By-, Land- og Kirkeministeriet, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Opstilling af større vindmøller og solcelleanlæg i det åbne land, hvor der ikke i for-
vejen findes lignende anlæg, vil som udgangspunkt forudsætte, at kommunalbesty-
relsen tilvejebringer en lokalplan (lokalplanpligt).
Er et lokalplanpligtigt projekt i overensstemmelse med kommuneplanen, er kommu-
nalbestyrelsen forpligtet til snarest muligt at udarbejde et forslag til lokalplan og der-
efter fremme sagen mest muligt. Opstiller har dog hverken sikkerhed for, at lokal-
planen bliver vedtaget, eller at planen får det ansøgte indhold. Hvis kommunalbe-
styrelsen ikke ønsker at udarbejde en lokalplan for projektet, kan kommunalbesty-
relsen vælge at ændre kommuneplanen. Er et lokalplanpligtigt projekt ikke i over-
ensstemmelse med kommuneplanen, forudsætter det, at kommunalbestyrelsen
ændrer kommuneplanen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 73: MFU spm. om processen mellem store energiselskaber og projektudviklere og kommunen, når de opkøber eller laver optioner på at opkøbe eller leje jord med henblik på at bygge VE-anlæg
2799594_0002.png
Kommunalbestyrelsen skal således tage stilling til, om den ønsker at fremme plan-
lægningen for projektet. Hvis ikke, kan kommunen afslå det ansøgte projekt.
Det er et selvstændigt formål med planloven, at offentligheden inddrages i planlæg-
ningsarbejdet i videst muligt omfang. Det er i vidt omfang op til kommunalbestyrel-
sen at vurdere, hvordan det bedst kan ske for konkrete planer, men planloven inde-
holder nogle minimumsregler. Hvis kommunen igangsætter lokalplanlægning, skal
kommunalbestyrelsen offentliggøre sit forslag til lokalplan og samtidig give skriftlig
underretning til bl.a. ejere, lejere og brugere samt foreninger mv. efter lovens regler
herom. Hvis kommunen modtager indsigelser i høringsperioden, kan kommunalbe-
styrelsen tidligst vedtage lokalplanen endeligt fire uger efter høringsfristens udløb.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre en endeligt vedtaget lokalplan og samtidig
give skriftlig underretning til bl.a. ejere og de, som har gjort indsigelse i høringsperi-
oden. Planvedtagelsen kan inden for en frist på fire uger fra offentliggørelsen påkla-
ges til Planklagenævnet for så vidt angår retlige spørgsmål.”
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2