Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2790795_0001.png
Transportministeren
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
30. november 2023
2023-5326
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 16. november
stillet mig følgende spørgsmål (KEF alm. del), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Han-
sen (KF).
Spørgsmål nr. 64:
Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang der er gjort brug af
klimapartnerskabet for luftfarts anbefalinger i fastsættelsen af en
ny flyafgift - set i lyset af de udmeldinger, branchen selv er kommet
med om, at der ikke har været samarbejde med klimapartnerskabet
om flyafgiften?
Svar:
Jeg vil først og fremmest understrege, at jeg som minister værd-
sætter dialogen med branchen og interessenter generelt. Det er
min oplevelse, at der har været en god dialog med medlemmer af
Luftfartens Klimpartnerskab siden starten af 2023 på baggrund af
ambitionerne for luftfart i regeringsgrundlaget.
Det blev med regeringsgrundlaget besluttet at indføre en passager-
afgift på gennemsnitligt 100 kr., og at provenuet herfra anvendes
til at finansiere grøn indenrigsluftfart, tiltag for lufthavnene og en
forhøjelse af ældrechecken.
Udspillet “Vejen til grøn luftfart”
skal udmønte disse dele af rege-
ringsgrundlaget. Udover tiltagene, der følger af regeringsgrundla-
get, har regeringen med udspillet også foreslået at afsætte ca. 1
mia. kr. til en ekstra pulje til grøn omstilling af luftfartssektoren.
Puljen vil for eksempel kunne anvendes til iblanding af grønt
brændstof i udenrigsluftfarten i overensstemmelse med klimapart-
nerskabets anbefalinger.
Grundtanken i klimapartnerskabets anbefalinger er at indføre en
passagerafgift til at finansiere initiativer til grøn omstilling af sek-
toren. Regeringens udspil følger den samme grundtanke.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: MFU spm. om brug af klimapartnerskabet for luftfarts anbefalinger i fastsættelsen af en ny flyafgift
2790795_0002.png
Side 2/2
Kernen i regeringens udspil er således, at der opkræves en passa-
gerafgift, og at en del af midlerne herfra føres tilbage til branchen
til den grønne omstilling. Regeringen har desuden fulgt klimapart-
nerskabets anbefalinger om, at passagerafgiften skal afhænge af
flyrejsens længde, og at landeopdelingen skal være analog med den
svenske afgift.
Regeringens udspil adskiller sig også fra klimapartnerskabet anbe-
falinger. Regeringen har blandt andet foreslået at anvende en del af
provenuet på at forhøje ældrechecken. Men det forhold, at hele
provenuet ikke tilbageføres til branchen, er ikke ensbetydende
med, at regeringen ikke lytter til branchen. Det bemærkes i den
sammenhæng, at provenuet fra passagerafgifterne i Tyskland og
Sverige ikke er øremærket luftfartsbranchen.
Regeringen har fremlagt et udspil, som afspejler en afvejning af
mange forskellige hensyn, herunder hensynet til omstilling af sek-
toren og branchens konkurrenceevne. Jeg mener, at regeringen i
den forbindelse har lyttet til branchen. Selvom udspillet ikke af-
spejler anbefalingerne én til én, er det i høj grad inspireret af part-
nerskabet, og jeg ser frem til en fortsat god og konstruktiv dialog
med branchen, herunder gennem klimapartnerskabet.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen