Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. december 2023
J nr.
2023 - 4118
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 14. november stillet mig følgen-
de spørgsmål 58 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 58
Vil ministeren redegøre for, hvor idéen om et prisloft på overskudsvarme stammer
fra? Og har konsekvensen af prisloftet været, at fjernvarmeprisen er blevet højere
for forbrugerne, og at den grønne omstilling er blevet forsinket?
Svar
Der er fra
Energiaftale
2018 (V, LA, K, S, DF, EL, ALT, RV og SF) og frem vedtaget
en række brede aftaler, der har til hensigt at fremme overskudsvarme. Det gælder
Aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme
2019,
Klimaaftale for energi og indu-
stri 2020
og
Opfølgende aftale ifm. Klimaaftale for energi og industri mv.
2021. Alle
aftaler har samme aftalekreds.
Aftalerne står overordnet set på tre ben:
•
Afgiftslempelser
•
Energieffektivisering
•
Prisregulering
Rammerne for prisreguleringen blev aftalt med
Aftale om øget udnyttelse af over-
skudsvarme
fra 2019. Her fremgår:
”Prisregulering
Aftalepartierne er enige om, at virksomhedernes ægte overskudsvarme skal an-
vendes, når det er til gavn for klimaet, forbrugerne og virksomhederne. Prisregule-
ring af overskudsvarme skal opfylde tre hensyn. Der skal være et rimeligt økono-
misk incitament for virksomheden til at udnytte overskudsvarmen. Det skal samtidig
understøtte, at forbrugerne opnår billigst mulig varme. Endelig er det en forudsæt-
ning for de lempede overskudsvarmeafgifter, at prisreguleringen fungerer som et
værn mod falsk overskudsvarme. Aftalepartierne er enige om, at der skal være
prisregulering. Den konkrete udformning af prisreguleringen vil skulle aftales i ef-
teråret 2019 pba. oplæg fra regeringen.”
Ovenstående blev bekræftet med
Klimaaftale om energi og industri
2020, men
uden en konkret aftale om prisreguleringen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/3