Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2796737_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. december 2023
J nr.
2023 - 4118
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 14. november 2023 stillet mig
følgende spørgsmål 55 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 55
Vil ministeren bekræfte, at Energistyrelsen evaluerer prisloftet på overskudsvarme,
herunder i hvilket omfang reguleringen forhindrer eksisterende og planlagte over-
skudsvarmeprojekter? Og kan ministeren oplyse, hvornår evalueringen er færdig?
Svar
Med
Opfølgende aftale ifm. Klimaftale for energi og industri mv.
af 7. september
2021 besluttede et bredt flertal bl.a., at overskudsvarme skal reguleres med et VE-
prisloft, og at udviklingen i udnyttelsen af overskudsvarme monitoreres og afrappor-
teres til aftalepartierne.
Prisloftet trådte i kraft 1. januar 2022, men er først fuldt implementeret fra 1. januar
2024. Det skyldes, at det med den politiske aftale om prisregulering af overskuds-
varme blev besluttet, at der skulle være en overgangsordning, som indebærer, at
aftaler om overskudsvarmeleverancer indgået inden 1. januar 2022 har haft mulig-
hed for at forblive på nuværende regler i en afgrænset periode. Hensigten med
overgangsordningen har været at give virksomhederne mulighed for at kunne til-
passe sig prisloftet senest den 1. januar 2024. Derudover træder den endelige be-
regning af prisloftet samt prisloftets fleksibilitetsmekanismer, herunder muligheden
for at opnå et individuelt prisloft først i kraft den 1. januar 2024.
Etablering af overskudsvarmeprojekter besluttes lokalt på baggrund af lokale for-
hold som fx geografisk placering af overskudsvarmeleverandøren ift. fjernvarme-
selskabet og sammensætning af energimixet i det lokale fjernvarmenet. Der er ikke
et centralt overblik over planlagte projekter. Den aftalte monitorering vil derfor base-
re sig på eksisterende projekter, som de fremgår af Energistyrelsens Energiprodu-
centtælling. Monitoreringen udgør således ikke en evaluering af prisreguleringen,
men er et værktøj til at følge udviklingen i overskudsvarme og et bidrag til en større
forståelse af overskudsvarmeområdet generelt.
Energistyrelsen er ved at færdiggøre den første monitorering, som dækker perio-
den 2020-2022. Monitoreringen afrapporteres til aftalekredsen snarest.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om bekræftelse af, at Energistyrelsen evaluerer prisloftet på overskudsvarme
2796737_0002.png
Da den nye model for regulering af overskudsvarme jf. ovenfor først træder fuldt i
kraft den 1. januar 2024, forventes det ikke, at effekten af den nye regulering alle-
rede nu skulle vise sig i data. Denne første monitorering kan således i stedet udgø-
re en reference for kommende afrapporteringer af monitoreringen af overskuds-
varmeområdet.
På baggrund af den kritik, der er rejst af prisloftet på overskudsvarme, har mit mini-
sterium igangsat en branchedialog mhp. at få uddybet, hvilke barrierer og løsninger
branchen ser. Resultaterne heraf vil indgå i min videre dialog med aftalekredsen
om reguleringen af overskudsvarme.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2