Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2796727_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. december 2023
J nr.
2023 - 5694
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. november 2023 stillet
mig følgende spørgsmål nr. 52, alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål 52
Vil ministeren redegøre for, hvilke udfordringer der findes med det danske elnet i
forhold til opførsel og drift af el-ladestandere til fremtidens park af elbiler, herun-
der elkøretøjer til erhvervsbrug?
Svar
Vi står over for en markant elektrificering af samfundet. Derfor skal der investe-
res endnu mere i elnettet.
Det kollektive elnet er delt i
transmissionsnettet,
som ejes af Energinet, og
distri-
butionsnettet,
som ejes af netvirksomhederne. Energinet og netvirksomhederne
er ansvarlige for at udbygge elnettet. Etablering og drift af nettet betales af for-
brugere og producenter gennem eltarifferne. Ladestandere og lynladestationer
tilsluttes i dag udelukkende på distributionsniveau. Eldistributionsnettet er over-
vejende forbrugerejet eller ejet af kommuner gennem 38 såkaldte netvirksomhe-
der med hver sin bevilling til at drive elnettet som lokale monopoler i et geogra-
fisk afgrænset område. Ved en forøget bestand af elbiler i fremtiden er der be-
hov for, at elnettet kan håndtere denne ekstra belastning. Dette vil have merom-
kostninger for netvirksomhederne.
Netvirksomhederne har allerede planlagt betydelige investeringer i elnettet for at
understøtte et stigende elforbrug fra bl.a. elbiler. For at sikre at netvirksomhe-
derne har de rette økonomiske rammer til at håndtere øget elforbrug fra blandt
andet elbiler, er det med stemmeaftalen fra 4. juni 2021 om
en effektiv og frem-
tidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrifice-
ringen
besluttet, at der skal udarbejdes et nyt elektrificeringstillæg. Dette tillæg
indebærer dels en automatisk indikator, hvormed netvirksomhederne automatisk
får elektrificeringstillæg, når der tilsluttes små forbrugere som fx små ladestatio-
ner og et ansøgningsbaseret tillæg, som bl.a. skal kompensere for netvirksom-
hedernes tilslutning af fx større ladestationer på motorvejene eller andet stort el-
forbrug fra virksomheder mv. Elektrificeringstillægget skal være en del af en
samlet økonomisk regulering, der samtidig understøtter en omkostningseffektiv
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, hvilke udfordringer der findes med det danske elnet i forhold til opførsel og drift af el-ladestandere til fremtidens park af elbiler
2796727_0002.png
drift til fordel for forbrugerne og erhvervslivet. Aftalekredsen bag stemmeaftalen
forelægges et samlet oplæg for elektrificeringstillægget i andet kvartal 2024.
Netudbygning er tidskrævende, underlagt en række myndighedsgodkendelser
og bl.a. udfordret af kapacitets- og prispres i bygge- og anlægssektoren. Der er
derfor igangsat flere initiativer, der kan reducere behovet for netudbygning -
bl.a. mulighed for kommercielle elkabler (”direkte linjer”), tidsdifferentierede tarif-
fer (så forbrug er dyrere i pressede tidsrum) og geografisk differentierede for-
brugs- og producenttariffer (der gør det billigere at tilslutte produktion og forbrug,
hvor der er ledig kapacitet i elnettet og dyrere at tilslutte, hvor nettet skal for-
stærkes eller udbygges).
Med
Klimaaftale for grøn strøm og varme 2022
er der ligeledes igangsat en
række analysespor vedrørende netudbygning og øget udnyttelse af fleksibilitets-
potentiale. Regeringen har desuden netop nedsat en ny arbejdsgruppe i regi af
den nationale energikrisestab (NEKST), der skal komme med konkrete anbefa-
linger, der kan strømline og afkorte processerne for netudbygning i hele forløbet
fra behovsafdækning til idriftsættelse og sikre tættere og hurtigere samarbejde
mellem alle relevante aktører med en rolle i netudbygningen.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2