Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2919694_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10-10-2024
J nr.
2024 - 4053
Akt-id
516515
Svar på KEF alm. del – spm. 516
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 18. september 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 516, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 516
Vil ministeren forholde sig til kritikken fra markedsaktørerne, der ønsker en afkla-
ring om bygningen af den danske brintinfrastruktur, herunder om ministeren er
bekymret for, at en manglende beslutning inden 5. december vil have konsekven-
ser for havvindsudbuddet og i sidste ende for den danske brintproduktion og til-
hørende potentielle arbejdspladser? Der henvises til artiklen »Presset på regerin-
gen stiger: Nu er det snart skæbnestund for Danmarks brinteventyr« på www.al-
tinget.dk den 28. august 2024.
Svar
Det har været en klar prioritet for regeringen at give bedst mulig information til
markedet i tide inden havvindudbuddene, som det også blev politisk aftalt med
2.
delaftale om rørbunden brintinfrastruktur
af d. 4. april 2024. Derfor har både
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet samt Energinet netop offentliggjort en
status på brintinfrastruktur.
Energinet har afsluttet første del af deres markedsdialog om efterspørgsel efter
brinttransport i Danmark. På baggrund af markedsdialogen vurderer Energinet, at
der aktuelt forventes stor efterspørgsel efter rørbunden brintinfrastruktur. Indmel-
dingerne kommer imidlertid fra projekter med markant forskellige grader af mo-
denhed på nuværende tidspunkt, og Energinet vurderer således, at der umiddel-
bart er et transportbehov med høj modenhed på ca. 0,8 GW fra 2031, som knytter
sig til den sydligste del af røret (fra Esbjerg til den tyske grænse). Dertil er der
indmeldt efterspørgsel på op til ca. 1,3 GW i 2031 fra projekter med direkte til-
knytning til de udbudte havvindarealer i Nordsøen, som ikke kan modnes yderli-
gere, før havvindudbuddene er afgjort. Under forudsætning af at alle indmeldte
projekter inklusiv ovenstående realiseres, indikerer markedsdialogen samlet set
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om kritikken fra markedsaktørerne, der ønsker en afklaring om bygningen af den danske brintinfrastruktur
2919694_0002.png
en mulig efterspørgsel på transportbehov af brint på i alt 4,2 GW i 2031 voksende
til 6,9 GW i 2050.
Det er lovende både for havvindudbuddene, den danske grønne brintproduktion
og potentielle danske arbejdspladser knyttet hertil, og jeg noterer mig med til-
fredshed potentialet i Energinets markedsdialog.
Regeringen imødeser med stor tilfredshed, at Energinet nu går videre med næste
fase af deres markedsdialog og yderligere opdatering af businesscasen for pro-
jektet. Heraf følger også det endelige salg af kapacitet i røret, hvor aktørerne skal
binde sig økonomisk og juridisk til kapacitet i brintrøret.
Regeringen er fortsat villig til at give Energinet adgang til statslig medfinansiering
til et fuldt eller tilskåret brintbackbone, hvis Energinet efter kapacitetssalget bl.a.
kan leve op til betingelsen om, at et statsligt finansieringsbidrag vurderes økono-
misk ansvarligt og ikke vil medføre eller udgøre udgifter for staten, jf.
2. delaftale
om rørbunden brintinfrastruktur.
Jeg opfordrer derfor til, at branchen fortsat også vil indgå i et konstruktivt samar-
bejde og læne sig ind i projektet og købe den tilstrækkelige kapacitet, så de er
med til at understøtte, at brintinfrastrukturen bliver realiseret.
Det er muligt at læse mere om den netop offentliggjorte status på brintinfrastruktur
på både Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets hjemmeside
her
samt på Ener-
ginets hjemmeside
her.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2