Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2912136_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30-09-2024
J nr.
2024 - 3861
Akt-id
510458
Svar på KEF alm. del
spm. 514
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 16. september 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 514, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra a ikkemedlem af udvalget (MFU) Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål 514
Vil ministeren kommentere henvendelse fra Rune Klitgaard Jakobsen, jf. KEF
alm. del
bilag 409 om problematikken ved reglen om selskabsudskillelse, når
kommuner ønsker at opsætte solceller, og hvad vil ministeren gøre for at afhjælpe
problemet?
Svar
Jeg kan indledningsvis oplyse om, at kravet om selskabsudskillelse har været
gældende siden 1999 og ikke 2012, som der i bilag 409 er anført. Dertil kan det
siges, at kravet ikke stammer fra EU-lovgivning, men er en regel i dansk lovgiv-
ning, som er indført for at sikre en adskillelse imellem kommuners økonomi og
elproduktion.
Solceller opstilles generelt på markedsvilkår, hvormed et projekts rentabilitet vil
afhænge af elpriserne, anlæggets markedspris på tidspunktet for investering, in-
stallationsomkostninger mm. Fremlagte regneeksempel kan derfor ikke generali-
seres til alle tilfælde, hvor kommuner påtænker at opsætte solceller på egne tage.
Fsva. selskabsudskillelse kan der henvises til solcellestrategien, hvor det fremgår
at:
”Kommuner og regioner har i dag mulighed for at opsætte solceller på deres tag-
arealer. Opsætning af solceller er underlagt en række forskellige regelsæt. Nogle
regelsæt gælder for alle, der gerne vil opstille solceller, mens andre er specifikke
for opsætning af solceller på offentlige bygninger.
For at sikre en klar adskillelse mellem kommuners kerneopgaver (borgernær vel-
færd som skoler mv.) og bl.a. elproduktion gælder et krav om selskabsmæssig
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/9-24 fra Rune Klitgaard Jakobsen, Søborg, om problematikken ved reglen om selskabsudskillelse, når kommuner ønsker at opsætte solceller
2912136_0002.png
udskillelse for bl.a. VE-anlæg opsat af kommuner og regioner. Dertil bidrager kra-
vet om selskabsudskillelse af solcelleanlæg til, at udbygningen af solceller sker
markedsdrevet i forhold til de nuværende afgiftsforhold. Det skyldes, at en generel
fritagelse fra reglerne om selskabsudskillelse ville fremme udbygningen af solcel-
leanlæg relativt mere for kommuner og regioner end for erhvervsvirksomheder
pga. de afgiftsfordele, der opstår i forbindelse hermed.
Foretages selskabsudskillelsen ikke, vil det resultere i en økonomisk gevinst for
kommunerne og et tilsvarende tab for staten, som vil skulle dækkes.
Reglen om selskabsmæssig udskillelse kan opfyldes gennem et enkelt selskab til
administration af flere anlæg. Der er intet til hinder for, at solcelleanlæg installeres
og drives af et allerede eksisterende selskab ejet af kommunen, for eksempel et
forsyningsselskab oprettet med begrænset ansvar.”
Det kan derudover oplyses, at Energistyrelsen forventes løbende at opdatere vej-
ledningen, hvilket bl.a. vil reflektere feedback fra KL og individuelle kommuner.
Det er forhåbningen, at disse tilpasninger vil gøre vejledningen nemmere at an-
vende.
Slutteligt skal det nævnes at, i henhold til regelsættet om interne elektricitetsfor-
bindelser, så har en elkunde mulighed for, at fordele sin egenproducerede elek-
tricitet til sit eget forbrug inden for eget forbrugssted, f.eks viderefordeling til el-
kundens egne bygninger, skure eller ladestandere. Det er ikke muligt, at én el-
kunde viderefordeler egenproduceret elektricitet til en anden elkunde, idet dette
betragtes som distribution. Det gør sig også gældende på fordeling mellem flere
bygninger, hvori der er flere elkunder/elforbrugere.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2