Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30-09-2024
J nr.
2024 - 3861
Akt-id
510458
Svar på KEF alm. del
–
spm. 514
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 16. september 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 514, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra a ikkemedlem af udvalget (MFU) Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål 514
Vil ministeren kommentere henvendelse fra Rune Klitgaard Jakobsen, jf. KEF
alm. del
–
bilag 409 om problematikken ved reglen om selskabsudskillelse, når
kommuner ønsker at opsætte solceller, og hvad vil ministeren gøre for at afhjælpe
problemet?
Svar
Jeg kan indledningsvis oplyse om, at kravet om selskabsudskillelse har været
gældende siden 1999 og ikke 2012, som der i bilag 409 er anført. Dertil kan det
siges, at kravet ikke stammer fra EU-lovgivning, men er en regel i dansk lovgiv-
ning, som er indført for at sikre en adskillelse imellem kommuners økonomi og
elproduktion.
Solceller opstilles generelt på markedsvilkår, hvormed et projekts rentabilitet vil
afhænge af elpriserne, anlæggets markedspris på tidspunktet for investering, in-
stallationsomkostninger mm. Fremlagte regneeksempel kan derfor ikke generali-
seres til alle tilfælde, hvor kommuner påtænker at opsætte solceller på egne tage.
Fsva. selskabsudskillelse kan der henvises til solcellestrategien, hvor det fremgår
at:
”Kommuner og regioner har i dag mulighed for at opsætte solceller på deres tag-
arealer. Opsætning af solceller er underlagt en række forskellige regelsæt. Nogle
regelsæt gælder for alle, der gerne vil opstille solceller, mens andre er specifikke
for opsætning af solceller på offentlige bygninger.
For at sikre en klar adskillelse mellem kommuners kerneopgaver (borgernær vel-
færd som skoler mv.) og bl.a. elproduktion gælder et krav om selskabsmæssig
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2