Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. december 2023
J nr.
2023 - 5694
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. november 2023 stillet
mig følgende spørgsmål nr. 51, alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål 51
Vil ministeren redegøre for, om der eksisterer analyser af, hvorvidt elnettet i
Danmark kan bære, at der opføres de nødvendige el-ladestandere til fremtidens
park af elbiler, herunder elkøretøjer til erhvervsbrug?
Svar
I de kommende år vil der komme langt flere eldrevne biler på vejene end det er
tilfældet i dag. I Energistyrelsens Analyseforudsætninger til Energinet indgår der
et scenarie for elektrificeringen forbundet med fremtidens park af elbiler, herun-
der elkøretøjer til erhvervsbrug. Scenariet er forbundet med væsentlig usikker-
hed. Det skyldes, at Analyseforudsætningerne angiver et muligt udviklingsforløb
for det danske elnet, der udarbejdes til brug for Energinets opgave med at plan-
lægge udviklingen i transmissionsnettet og koncentrerer sig om udviklingen i el-
forbrug samt i elproduktionskapaciteter. Udviklingsforløbet for elforbruget i trans-
portsektoren forudsætter, at der indføres virkemidler, som fremmer udbredelsen
af elbiler. Det fremgår af Analyseforudsætninger 2023
1
, at elforbruget til den
lette vejtransport (person- og varebiler samt motorcykler) antages at stige fra det
nuværende årlige forbrug på ca. 0,6 TWh til et årligt forbrug på ca. 2,8 TWh i
2030 og ca. 11,1 TWh i 2050. Det øgede elforbrug forventes koncentreret de
steder, hvor der udbygges med ladeinfrastruktur og kan medføre behov for for-
stærkninger af elnettet de steder, hvor der sættes ladeparker op.
Ladestandere og lynladestationer tilsluttes i dag udelukkende på distributionsni-
veau. Dansk Energi (nu Green Power Denmark) og Utiligize har tidligere vurde-
ret det samlede investeringsbehov i distributionsnettet som følge af elektrificerin-
gen generelt (herunder øget elforbrug til elbiler, varmepumper mv.). Dansk
Energis vurdering er fra 2020 og er udarbejdet ifm. Klimapartnerskabet imens
Utiligizes vurdering er fra 2021 og udarbejdet ifm. Energistyrelsens Analyse af
fremtidssikret eldistributionsnet. De to analyser er baseret på forskellige antagel-
ser og metoder, herunder bl.a. forskellige forventninger til omkostningerne ved
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
1
Analyseforudsætninger til Energinet 2023 – Transport baggrundsnotat, side 2.
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2