Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2804308_0001.png
Klima-, Energi- og Forsynings
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. december 2023
J nr.
2023 - 4118
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 9. november 2023 stillet mig
følgende spørgsmål 48 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 48
Vil ministeren kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Fjern-
varme Fyn og Aalborg Forsyning i forbindelse med foretræde den 9. november
2023 vedrørende konkrete projekter, der bliver udfordret af VE-prisloftet, jf. KEF
alm. del - bilag 423 (20222) og KEF alm. del - bilag 31 og 59?
Svar
Prisreguleringen af overskudsvarme blev indført med
Opfølgende aftale ifm. Klima-
aftale for energi og industri af 7. september 2021
(V, LA, K, DF, S, RV, EL, A og
SF). Aftalen fra 2021 fulgte op på en række aftaler om overskudsvarme fra 2018,
2019 og 2020.
Prisloftet trådte i kraft 1. januar 2022 for nye overskudsvarmeprojekter, mens over-
skudsvarmeprojekter etableret inden 1. januar 2022 har kunne blive på eksiste-
rende prisregulering. Fra 1. januar 2024 er alle overskudvarmeprojekter omfattet af
prisloftet.
Jeg har forelagt Energistyrelsen de konkrete udfordringer, som hhv. Fjernvarme
Fyn og Aalborg Forsyning påpeger i deres foretrædemateriale af 9. november
2023. Energistyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Energistyrelsen vil i nedenstående kommentere generelt på de forhold som rejses
i præsentationerne:
Vedr. præsentationen fra Fjernvarme Fyn
Præsentationen kommenteres under tre af de overskrifter, som indgår på slide 3 i
Fjernvarme Fyns præsentation.
Fjernvarme Fyn havde anvendt mere kul og gas i 2023, hvis de i 2023 var omfattet
af prisloftet
Energistyrelsen forstår på materialet, at Fjernvarme Fyn har et allerede idriftsat
overskudsvarmeanlæg, der bl.a. leverer varme, der kan erstatte kul- og gasbaseret
varme. Om det giver mening at anvende anlægget og udnytte overskudsvarmen vil
på et hvert tidspunkt være op til fjernvarmeselskabet under hensyntagen til andre
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om kommentar til materiale fra Fjernvarme Fyn og Aalborg Forsyning ifm. foretræde den 9/11-23 om konkrete projekter, der bliver udfordret af VE-prisloftet
2804308_0002.png
tilgængelige produktionsanlæg og gældende regulering. Såfremt det nationale pris-
loft i sig selv vurderes at udgøre en barriere lokalt for at udnytte overskudsvarmen,
fx hvis det ikke er retvisende for omkostningen ved alternativ grøn varmeproduktion
hos Fjernvarme Fyn, vil det være muligt at søge om et individuelt prisloft hos Forsy-
ningstilsynet. Forsyningstilsynet vil i den konkrete behandling af ansøgning om indi-
viduelt prisloft også kunne tage i betragtning, om den nye ordning rammer en fjern-
varmevirksomhed atypisk hårdt. Der vil i hver enkelt sag blive foretaget en konkret
og individuel vurdering af, hvorvidt der er økonomiske eller driftsmæssige hensyn,
som kan tale for, at der fastsættes et individuelt prisloft, herunder om det vil være
relevant at udnytte overskudsvarmen i de pågældende tilfælde.
Det er uafklaret hvor underdækning/afskrivning på eksisterende overskudsvarme-
anlæg placeres.
Alle omkostninger relateret til udnyttelsen af overskudsvarme skal holdes under
prisloftet, herunder afskrivninger på anlæg. Det gælder også for overskudsvarme-
projekter, der er igangsat/idriftsat, inden reguleringen med et prisloft er trådt i kraft
eller har fået virkning, jf. overgangsordningen. Det er Forsyningstilsynet, der er til-
lagt kompetence fsva. prisreguleringen i varmeforsyningsloven. Det vil således
være Forsyningstilsynet, der i det konkrete tilfælde kan vurdere og træffe afgørelse
om, hvilke omkostninger et fjernvarmeselskab kan indregne i sine priser til videre-
fakturering, herunder kan vurdere prisloftets overholdelse.
Kan prisloftet læses som et signal om at gå tilbage til biomasseinvesteringer?
Der ligger i prisreguleringen ikke et signal om at anvende en bestemt VE-teknologi.
Mens det nationale prislofts beregningsmæssige referenceteknologier er hhv. en
varmepumpe og en fliskedel, er det fjernvarmeselskabet, som under hensyntagen
til gældende regulering, herunder projektbekendtgørelsen, vurderer, hvilken varme-
produktion det lokalt er hensigtsmæssigt at investere i. Såfremt det nationale pris-
loft ikke er retvisende for, hvad det lokalt koster at etablere ny grøn varmeproduk-
tion, vil det være muligt at ansøge om et individuelt prisloft.
Vedr. præsentationen fra Aalborg Forsyning
Energistyrelsen har tidligere i forbindelse med besvarelse af KEF alm. del –
spørgsmål 430 den 11. oktober 2023 vurderet, at varme fra spildevand var omfattet
af varmeforsyningslovens definition af overskudsvarme.
Energistyrelsen har dog efterfølgende genbesøgt denne vurdering, og er i den for-
bindelse kommet frem til den fornyede vurdering, at varme fra spildevand ikke er
omfattet af varmeforsyningslovens definition af overskudsvarme og derfor heller
ikke af prisloftreguleringen på overskudsvarme. På den baggrund er der den 1. de-
cember 2023 fremsendt en berigtigelse af den tidligere besvarelse af KEF alm. del
– spørgsmål 430 til KEF-udvalget. For en uddybning vedr. Energistyrelsens forny-
ede vurdering, vil jeg gerne henvise til denne berigtigelse og korrigeret svar på KEF
alm. del spørgsmål 430.”
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om kommentar til materiale fra Fjernvarme Fyn og Aalborg Forsyning ifm. foretræde den 9/11-23 om konkrete projekter, der bliver udfordret af VE-prisloftet
2804308_0003.png
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at jeg lytter til den kritik, som bl.a. Fjern-
varme Fyn og Aalborg Forsyning retter mod prisloftet.
Udnyttelse af overskudsvarme, hvor det giver mening, er et godt eksempel på sek-
torintegration, der kan bidrage til den grønne omstilling af fjernvarmeproduktionen.
Derfor er det også vigtigt, at reguleringen af overskudsvarme fungerer efter hensig-
ten.
Mit ministerium har derfor også igangsat en branchedialog mhp. at få uddybet de
barrierer, som branchen ser. Fjernvarme Fyn og Aalborg Forsynings foretrædema-
teriale er et relevant bidrag hertil. Derudover vil jeg drøfte hensyn bag prisloftet og
mulige løsninger med aftalepartierne bag
Opfølgende aftale ifm. Klimaaftale for
energi og industri mv.
snarest.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
3/3