Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del
Offentligt
2929309_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. november 2024
J nr.
2023 - 78
Svar på KEF alm. del – spm. 474
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 4. september 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 474, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål 474
Hvad er ministerens holdning til, at fejl i CPR i forbindelse med udbetaling af
varmecheck medfører, at borgeren ikke får udbetalt et ellers berettiget beløb,
når fejlen i CPR ikke skyldes borgeren?
Svar
Aftale om målrettet varmecheck
af 11. februar 2022 og den efterfølgende
Tillægs-
aftale om målrettet varmecheck
af 30. marts 2022 var politiske aftaler mellem den
tidligere regering (Socialdemokratiet) samt Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Frie Grønne, Kristendemokraterne og Alternativet. Kriterierne
for at modtage varmechecken – herunder hvilket data, der skulle ligge til grund –
er fastsat med det lovforslag, der blev vedtaget i april 2022 (Lov om engangstil-
skud til husstande med lav indkomst og varmekilder omfattet af ekstraordinære
prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022).
Udgangspunktet for varmechecken var, at den skulle udbetales automatisk på
baggrund af registerdata som en engangsydelse på 6.000 kr. Den automatiske
udbetaling blev gennemført d. 10. august 2022. Endvidere fremgik det af loven,
at der ville blive mulighed for en ansøgningsbaseret udbetaling under en række
kriterier, der er fastlagt med loven. Denne supplerende ansøgningsrunde var
åben for ansøgninger i 8 uger i perioden fra d. 14. marts til d. 10. maj 2023,
hvorefter der har været lukket for ansøgninger om varmecheck.
Udbetalinger af varmecheck er afsluttet
Energistyrelsen har behandlet alle ansøgninger modtaget i den supplerende an-
søgningsrunde og vurderet disse i forhold til, om husstanden er berettiget til en
varmecheck efter lovens kriterier. Energistyrelsen har meddelt, at der er truffet
afgørelse om alle ansøgninger om varmecheck, og at de godkendte ansøgnin-
ger er udbetalt.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 474: MFU spm. om fejl i CPR i forbindelse med udbetaling af varmecheck
2929309_0002.png
Det er i forlængelse af ovenstående vigtigt at understrege, at varmechecken var
en engangsydelse, og at der derfor ikke er tale om en ydelse, som fremadrettet
vil blive udbetalt.
Lovforslagets indretning for så vidt angår data og datafejl
Det var i forbindelse med tilblivelse af lov om varmecheck en politisk prioritering
at vægte hastighed højt, fordi danskerne var ramt af akutte prisstigninger, også
selvom Folketinget var klar over, at det benyttede datagrundlag rummede fejlkil-
der. Det fremgår således af indledningen til lovforslaget, at
” (…) Der vil derfor
både være tilfælde, hvor personer, som ikke er i den tiltænkte målgruppe, får
engangstilskud, og tilfælde, hvor personer, som er i den tiltænkte målgruppe,
ikke får engangstilskud.”
Som udgangspunkt bygger lovforslaget om varmecheck på, at retten til en-
gangstilskud er baseret på allerede registrerede data på en bestemt skærings-
dato. En person kunne således som udgangspunkt ikke opnå ret til engangstil-
skud ved at dokumentere, at de registrerede data er forkerte.
Der er dog en undtagelse fra dette princip for tilfælde, hvor fejlen eller manglen i
data ikke kan henføres til personer i den pågældende husstand, dvs. hverken til
ansøgeren eller andre personer i den pågældende husstand.
Dette vil for det første fx kunne omfatte myndighedsfejl, hvor der er fejl i de
pågældende registre på grund af fejl begået af en myndighed.
Det vil for det andet fx kunne omfatte fejl begået af dataleverandører, her-
under bl.a. Evida og Energinet.
Det vil for det tredje fx kunne omfatte fejl begået af andre private, som ikke
tilhører den pågældende husstand, fx en udlejer, som ikke har opdateret
BBR, som vedkommende havde pligt til som ejer af ejendommen.
Såfremt en ansøger kunne dokumentere, at vedkommende var berettiget til var-
mecheck efter lovens kriterier, og den manglende udsøgning i den automatiske
udbetaling skyldtes en af ovenstående årsager – eksempelvis en udlejer, som
ikke havde opdateret BBR – ville vedkommende således have kunnet ansøge
om varmecheck i den opfølgende ansøgningsrunde.
Lovens undtagelse gælder ikke for CPR-oplysninger
Der er enkelte tilfælde, hvor de dataudtræk fra CPR-registeret, som er foretaget
pr. 1. april 2022, ikke har indeholdt oplysninger om CPR eller adresse for borge-
ren, og hvor disse heller ikke efterfølgende har kunnet entydigt identificeres.
Energistyrelsen er bekendt med 8 sager af denne type, men årsagen til datafej-
lene i CPR-registeret har Energistyrelsen ikke kendskab til.
I forlængelse af lov om varmecheck blev der udstedt en bekendtgørelse med de
nærmere regler for ansøgningsrunden. I forbindelse med arbejdet med bekendt-
gørelsen afklarede Energistyrelsen i samarbejde med Kammeradvokaten, at det
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 474: MFU spm. om fejl i CPR i forbindelse med udbetaling af varmecheck
2929309_0003.png
følger af lov om varmecheck, at CPR-oplysningerne vedr. husstanden pr. 1. ja-
nuar 2022 med dataudtræk fra CPR pr. 1. april 2022 skulle lægges til grund for
adgangen til varmecheck – uanset om evt. fejlregistreringer i CPR ikke kunne
henføres til personer i husstanden, men fx til kommunen.
På den baggrund blev det præciseret i bekendtgørelsen, at kun datafejl relateret
til
varmekilde
og
indkomst,
hvor fejlen ikke kunne henføres til personer i den på-
gældende husstand, ville kunne udbedres og dermed give adgang til varme-
check i den supplerende ansøgningsrunde.
Ordførerne bag
aftale om målrettet varmecheck
(S, SF, RV, EL, FG, ALT og
KD) samt M og V blev orienteret herom i forbindelse med udstedelsen af be-
kendtgørelsen for varmecheck d. 31. januar 2023.
Rigsrevisionens undersøgelse
Rigsrevisionen har undersøgt forløbet om varmechecken på baggrund af en an-
modning fra Statsrevisorerne. Rigsrevisionen afgav deres beretning om udmønt-
ningen af varmechecken i juni 2023, og tilsvarende afgav Statsrevisorernes de-
res beretning.
Jeg finder det positivt, at Rigsrevisionen og Statsrevisorerne har kigget forløbet
omkring varmechecken grundigt igennem. Når der udbetales penge fra de offent-
lige kasser, så skal vi være sikre på, at pengene udbetales til dem, som de var
tiltænkt. Over for Statsrevisorerne har jeg ydermere tilkendegivet, at vi skal lære
af erfaringerne fra forløbet omkring varmechecken, herunder at risikoen for fejl
stiger med høj fart i lovgivningen. Endelig vil jeg bemærke, at Rigsrevisionen i
notat af 1. september 2023 har vurderet, at sagen om varmecheck kan afsluttes.
På baggrund af Rigsrevisionens vurdering samt det forhold, at varmechecken
var en engangsydelse, der ikke længere kan søges, betragter jeg forløbet om
varmechecken som en afsluttet sag. Jeg mener dog fortsat, at der er meget at
lære ud af erfaringerne fra varmechecken.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3